Sly 2: Band of Thieves

Skrivet av: zebbeG   2013-06-10

I Sly Cooper åtgärden var mycket arcade påverkas med några klassiska plattformsspel element. Det fanns en hel del hoppande, studsande, och racing mot klockan för att komma till slutet av de olika nivåerna. Det satt en alldeles egen med en levande tecknad miljö och några smarta utmaningar att ta sig igenom. Det enda problemet var att det hela slutade alltför snart efter ett par timmars spel. Det fanns en tid utmaningar som gav en lite extra, men spelarna ville ha mer. Två år senare och att önskan har uppfyllts på alla tänkbara sätt.

Tre för One
Som namnet Sly 2: Band of Thieves antyder, finns det nu tre karaktärer att leka med. Bentley och Murray spelade biroller i det första spelet, men den här gången de är fullt spelbara och konkretiseras tecken i sin egen rätt. Bentley är en nervös grön sköldpadda som levererar hjärnan bakom verksamheten genom att göra planerna för gänget och ta hand om alla saker dator. Murray är olika på alla sätt som en bastant flodhäst som ger massor av slag, floppar magen och runt muskler för att få det smutsiga arbetet.

Medan Sly är fortfarande mannen karaktär här, både Bentley och Murray spelar som om de vore verkligen en del av spelet istället för att vara två påklistrade tecken för att ge en kula punkt för baksidan av lådan. Murray kan köra skenande genom nivåerna och ger ett bra stryk för alla som kommer i hans väg. Där Sly kan kila längs tak och Bentley behöver ta en klyftig strategi, kommer Murray plöja istället igenom problemen och som spelet framsteg han vinner förmågor att anställa mer och mer förödelse. När de andra karaktärerna kan få alltför sluga, är det dags för "The Murray."

Medan Murray är roligt och allt, är Bentley lätt den som stjäl showen den här gången. Bentleys attacker själva har en kort räckvidd och en svag effekt så hans drag innebära en mer beräknad förhållningssätt. Hans första alternativen är begränsade till knackar fiender ut med en sovande pil från ett avstånd och sedan plantera en bomb på dem, men han vinner nya färdigheter som har honom krympande fiender, kasta bomber, eller ens flyga tillsammans i en svävande pack. Oavsett om det är hans nervösa tics eller hans bräcklighet, leka med Bentley tar spelet i en helt ny riktning som fick oss att se fram emot varje ny chans vi fick spela med den lilla rackaren.

Under spelets gång, är Bentley också det tecken som har den mest mängd utveckling. Vi kommer inte att ge bort berättelsen detaljer här, men med allt som händer med killen, det är svårt att inte utveckla en kärlek till honom och alla hans upptåg. Som händelseutvecklingen, är Bentley framstöt från sköldpaddan bakom kulisserna till en viktig del av verksamheten. Och med alla dessa tre killar som arbetar ihop heists i spelet fungera felfritt.

Tjuvaktiga och tro
Så vad gör man med tre tjuvar som har varit vänner från långt tillbaka i dag? Du planerar några allvarliga heists, det är vad. Sly familj har terroriseras av en gigantisk mekanisk fågel som kallas Clockwerk och det första spelet slutade med Clockwerk frånfälle. Som det visar sig, var Clockwerk demonteras för delar och olika medlemmar av Klaww Gang har tagit olika delar för att hjälpa till med sina olika illegala aktiviteter. På upptäckt detta, är det upp till Sly och gänget för att få alla delar och förstöra dem en gång för alla.

Detta äventyr tar gänget genom åtta olika uppdrag som är fylld med flera uppdrag på vägen till den stora kuppen att stjäla en Clockwerk del. Istället för att ha ett nav område med olika uppdrag som kommer ut av det som i det första spelet, är de tre hjältarna bas i sitt eget högkvarter och har fri roam av hela miljön för det uppdraget. Från allra första början de tre olika karaktärer vandrar överallt, GTA-stil. De fiender som är på gatorna kan attackera eller bli attackerad för pengarna. Sly kan även smyga på några fiender och ficktjuv dem för mynt eller ens några speciella föremål som kan säljas senare. Vi kommer till det en del av spelet i en bit.

När Sly gör sin spaning på varje nivå, kommer Bentley att börja formulera en plan för att komma till de Clockwerk delar. Enskilda uppdrag kommer att börja visas på den nivå som kan ses samtidigt som du tittar genom binoc-u-com, en särskild uppsättning av kikare eller genom att helt enkelt trycka på L3 för att se den aktuella uppsättningen av uppdrag påpekade vid roaming runt. Varje uppdrag är skräddarsydd för varje tecken så att varje pil som pekar till start platsen blir färgkodade. Blått är för Sly, är grön för Bentley och rosa är för Murray.

A Game Called Quest
Inom dessa uppdrag ligger kärnan i gameplay i Sly 2 och de visar en sådan vansinnig mängd olika att det är ganska tydligt att det måste finnas något i Seattle vattnet att folket på Sucker Punch Studios dricker eftersom det är en bisarr humor som löper genom hela spelet. Många av uppdragen är tänkta att köras i sekvens är ofta i en anda av god gammal Mr Rube Goldberg, serietecknaren som skapade en fantastisk uppsättning av händelser som behövde hända för en enkel utfall. Vid flera av de olika utmaningar som presenteras i spelet är det svårt att inte åka ut skrattar åt vad man ber om er.

Några av dessa uppdrag är verkligen enkelt, men majoriteten har något klart udda. En utmaning är att sätta ihop en dapper dans outfit för Sly så att i den slutliga stöten han kan orsaka en distraktion genom att dansa med Detective Carmelita medan Murray haffar ännu en bit av den gamla Clockwerk. En av de bästa uppdragen innebär Bentley som han har att hacka in olika dataterminaler för att orsaka problem med den lokala kollektivtrafiken. Istället för att använda vissa nördiga pussel för att få igenom, hacking i Sly 2 innebär att styra en liten grön skepp genom ett 2D labyrint som andra fartyg attackera den. Det börjar enkelt nog med bara ett par fiender, men det snabbt utvecklas till en fullt på framfart som är en korsning mellan Asteroids och Robotron 2084.

Om det finns något som binder uppdragen tillsammans är det att uppdragen knappt har något gemensamt. Samma kompetens kommer att få spelarna genom olika äventyr, men uppdragen har tillräckligt med variation som spelet lyckas hålla intressant och roligt hela 16-20 timmar det skulle ta att få igenom historien om spelet. Medan det finns ingen fart utmaningar att spela igenom den här gången, det finns fortfarande aspekten av prospektering för att hitta alla gömda föremål och låsa upp alla de olika förmågor för karaktärerna.

Gettin 'knepigt med det
Det finns några olika sätt att tjäna pengar i Sly 2 och ingen av dem innebär ett ärligt dagsverke. Bara förstöra döda ting eller dödar fiender kommer att avslöja några mynt, men de stora pengarna finns i stöld. Sly kan ficktjuv vakterna som vandrar runt de nivåer och en av dem har en glödande ficka, då är det möjligt att haffa ett objekt som kan säljas senare. Ännu bättre om är de dyrare objekt.

Varje nivå innehåller några fina saker som Sly kan plocka upp och sätta på hans rygg. Även om dessa hämta de höga priserna de är också ganska bräcklig. En träff från en vakt kommer att förstöra dem så Sly måste hitta ett säkert och fredligt sätt att få tillbaka till gömställe. Några av dessa poster har även en säkerhetsfunktion som kommer att göra dem självförstörande om de är borta från sin avsedda plats för länge. Med dessa är det en tävling för att komma tillbaka, någon gång över hela kartan, utan att bli träffad av någon. Det är en utmaning, men det belönar de stora pengarna.
Med föremålen säkert tillbaka och kontanter i handen från att sälja dem, kan de tre karaktärerna köpa kompetens från ThiefNet, den kriminella versionen av eBay. En färdighet görs tillgängliga för varje nivå, lägga upp till åtta för varje tjuvar. Varje färdighet är också noggrant avstämd för de olika karaktärernas förmågor. Sly blir sneakier, blir Murray burlier, och Bentley blir craftier. Naturligtvis är detta fortfarande Sly match så han får ännu mer.

Precis som i det första spelet, har varje nivå flera olika "ledtrådar" som är spridda runt nivån. Dessa ledtrådar är gröna flaskor med ett papper sticker ut ur dem och genom att samla alla 30 i varje nivå är det möjligt att låsa upp ännu en färdighet för Sly. Det gör en slutsumma på 16 för honom och 32 för alla de kombinerade upplåsbara färdigheter. Det är en betydande uppsättning av förmågor och var och en är gjort så att det expanderar vid varje tecken.

En annan nyhet är att flera färdigheter kan cued upp på en gång. R1-knappen används för att köra, en annan nyhet, och de övriga tre axelknappar kan tilldelas tre olika förmågor. Med flera förmågor tecknen kan verkligen bli mångfacetterade agenter på fältet. Detta ger några djupare delar att leka med. De olika förmågor är också balanseras ut eftersom det finns en kraftmätare som blir utarmat när någon förmåga används. Detta kan fyllas upp genom att finna hälsa power-ups.

Skaffa ett liv
Med en helt ny värld att utforska och långa uppdrag att slutföra, har tecknen här fått liv barer istället för one-hit död från originalet. Denna bar är bra nog för fyra eller fem träffar från de olika vakterna i spelet. För att jämna ut det, vakterna själva har livet barer samt och kräver flera träffar för att bli dödad. Hälsa power-ups kan hittas tillsammans med mynten som kommer ut av föremål eller fiender, och med det nya systemet spelet har mycket mer att ge och ta.

I Sly Cooper spelet hade mer av en old-school känsla som spelarna förlorat ett liv om de föll i vattnet. Här är spelet mer användarvänligt eftersom en droppe i vatten eller från en klippa bara tar en liten hit ut av livet bar. Det finns också en brist på ett visst antal liv. Någon döden kommer helt enkelt ställa in spelaren tillbaka till högkvarteret om bara roaming runt eller tillbaka till sista checkpoint i den aktuella jakten.

Style File
Allt som allt har spelet ändrats för att skapa upplevelsen av en rolig och vänlig äventyr för spelare och i detta försök utvecklarna har lyckats oerhört. De olika karaktärerna med öppna världar och det stora utbudet av spel med en slutkörd humor köra hela uppgår till en hel del. Men vänta, det finns mer! Grafiken har fått en enorm tune-up samt med en mycket smidigare motor som sällan har någon avmattning alls. Med undantag av en del av en nivå i Indien, det var aldrig några tekniska problem som vi märkte i vägen för spelet. Men förutom jämnare motorn har det funnits några övergripande förbättringar till stilen av hela spelet.

Både nivå design och karaktärerna har förbättrats dramatiskt. Eftersom nivåerna blir mycket mer ansikte tid med quests kör över dem att de också har pumpats upp med massor av detaljer som tjänar till att bygga ut ytterligare stilen på bossar som bebor dem. En av de bättre områdena i Prag som har massor av gotiska element som passar för den spidery chefen som kör hela platsen. Det är verkligen en känsla av att de platser som faktiskt passar in i hela berättelsen. I själva verket finns det flera gånger när det finns samverkan med cheferna väl innan den slutliga striden.

I en väldigt cool drag, är cheferna ofta ses och behandlas under de enskilda uppdrag. Ibland kan detta innebära släpande en boss längs hustaken och vistas utom synhåll. En annan gång kan detta innebära fickstölder nycklar av en annan chef för att öppna en dörr. En av de mest intensiva uppdrag kommer senare i spelet där Sly behöver flytta runt ett rum och stanna gömd medan chefen gå runt i rummet samtidigt. Allt detta bidrar till att fortsätta den övergripande handlingen i spelet och hålla bossarna som fleshed-out tecken snarare än karikatyrer som bara kommer in i slutet för en kamp.

Aural Examination
Det är sällsynt att röstskådespeleri verkligen ringer precis rätt i ett tv-spel, men i Sly 2 som är verkligen fallet. De tre hjältarna har gjort helt och Carmelita låter mycket bättre än tidigare. Dessutom har de olika cheferna alla gjorts med lika mycket skicklighet. Återigen, dock måste vi särskilt peka på Bentley som stjärnan i showen. Sällan har vi brydde någonsin om en spelkaraktär så mycket som för denna lilla neurotiska killen. Med de olika röster kommer tillsammans så perfekt att det inte skulle vara förvånande om utvecklarna hade någon tecknad erfarenhet i det förflutna. Oavsett när rösterna kombineras med handlingen i spelet kommer tillsammans ännu mer som en tillfredsställande upplevelse och bidrar till att göra detta äventyr en värd att ta.

Lika vård har också tagits med bakgrundsmusik som tar hand för att fylla i de miljöer med ljud som är lämpliga för varje uppdrag utan överväldigande åtgärden. En av de bästa delarna kommer i det första uppdraget inne i en danslokal. Chefen här är en reptil nattklubb ägare heter Dmitri och stipendiaten kan inte få nog av sig själv. Så Sly blir närmare till nattklubben basen av musiken kan höras först. Genom att få närmare, fyller resten av musiken och när inuti musiken förvandlas till en utökad dance remix med Dmitri på micken. Tillsammans med den musik han ger rekvisita till sina vänner och uppmanar alla att dansa. Det är en lättsam touch, men en som gör miljön levande med sin närvaro även när han inte är i området.

slutsatts
Det är fantastiskt vad två år kan göra för ett utvecklingsbolag och det är klart att spela igenom Sly 2 att folket på Sucker Punch Studios har satt sin själ i att skapa ett spel som är både roligt och underhållande på samma gång. Mängden kreativitet som packas i de olika uppdrag och de olika karaktärerna är inget annat än häpnadsväckande och det hela kombineras för att bilda ... Mega Fun äventyr! Fans av originalet kommer att ha många nya funktioner att gräva igenom, men på något sätt är kännedom om det första spelet som krävs.

Om något, är det enda som håller Sly 2 från att vara ännu bättre att det finns en brist på saker att göra när spelet har avslutats. Det är möjligt att upprepa äventyret, men bristen på tid prövningar och utmaningar för att slutföra när spelet är över leder till en brist på omspel. Med över 20 timmars spelande involverade i att samla alla objekt i spelet, och ett helvete av ett spel på det, är det långt ifrån en dealbreaker, men det är fortfarande en liten besvikelse.

Vad som verkligen skiljer Sly 2 är att hela spelet är en enhetlig upplevelse där det finns många olika delar till spelet, men alla av dem passar ihop smidigt. Detta är inte ett spel med en story som är en ursäkt för att knyta ihop allt, men är helt integrerad med vad som händer. Sly 2 är en lång, konstig resa och vi uppmanar er att ta den.

10/10
10
Presentation