Svenska
MEDLEMSRECENSION

Uncharted 2: Among Thieves

Uppföljaren till Naughty Dogs mästerverk Uncharted: Drake's Fortune har under den senaste veckan gått varm i min Ps3. Lyckas Naughty Dog upprepa briljansen från det första spelet, eller faller spelet pladask under alla förhoppningar?

När Uncharted 2 börjar så kastas vi rakt in i händelserna direkt. Vi hittar Nathan blödande från magen i ett tåg som hänger halvvägs ut över en klippa och man måste nu få ut Nathan ur tåget. Detta är främst till som en tutorial för hur klättringen i spelet går till och det dröjer inte länge innan tiden hoppar flera månader tillbaka i tiden och vi finner Nate på en solig strand. Där träffar han en gammal kamrat, Harry Flynn, och de två bestämmer sig, tillsammans med en tjej vid namn Chloe, att råna ett museum på ett föremål som en person hyrt Flynn att göra.

Eftersom Flynn inte är den vassaste kniven i lådan så förstår han inte varför någon vill åt det, men Nate förstår fort varför. Föremålet behövs nämligen för att hitta riket Shambala.

Vi flyttas fram någon dag i tiden igen och vi befinner oss nu med Nate och Flynn i kloakerna som leder in till museet. Väl inne i museumet får vi ta del av en av de stora spelmässiga nyheterna till Uncharted 2, nämligen förbättrade smygmöjligheter. I det första Uncharted existerade det knappt, men i tvåan har de infört ett system som gör att om du smyger dig på en fiende kan du plocka ner honom tyst, så ingen annan i närheten märker.

Hela banan inne i museet är som en tutorial för att lära spelaren detta nya systemet och när man använder sig utav det på den banan så känns det gediget, men man märker senare i spelet att det är extremt onödigt då man allt som oftast inte har användning för det och att det inte är nervkittlande alls, tyvärr.

Mer välkomnade spelmässiga förbättringar är slagsmålen, som känns betydligt skönare att använda sig utav än vad de någonsin gjorde i ettan. Det är fortfarande bara att spamma på fyrkant, men med inslag av tillfällen då du måste kontra motståndarens attack genom ett tryck på triangel. Du kan dock fortfarande inte slåss med mer än en fiende samtidigt, vilket är lite synd.

Dessutom har man sett till att förenkla granatkastandet som nu har en egen knapp som bara är till för granater och man har gjort så att vapnen både känns och låter tyngre. Detta bidrar till en förbättrad och skönare spelkontroll som underlättar extremt mycket i mitt spelande. För hur mycket jag än hyllade det första Uncharted så märker man att Uncharted 2 är bättre på nästan alla punkter.

Grafiken är sanslöst vacker och trots att spelet är från 2009 så står det sig som ett av de absolut snyggaste konsolspelen som någonsin skapats. Både tekniskt sätt men även designmässigt. Till skillnad från första spelet får vi nu ta del av lite varierade miljöer och ibland är det så sjukt vackert att jag tappar hakan. Detta, tillsammans med det återigen så briljanta ljudet (både musik, vapen och röstskådespelare), bidrar till en vansinnigt skön atmosfär som man sugs in i oerhört lätt.

Förbättrad är även spelets story och karaktärer. För trots att jag fullkomligt älskade detta i Uncharted: Drake's Fortune/ så görs det bättre på alla sätt i Uncharted 2. Kvar är de briljanta humorn men karaktärerna känns mer äkta än innan. Naughty Dog har fått mig att bry mig om Nathan, Elena och gänget på ett helt annat sätt än i det första spelet och mot slutet fäller jag nästan en tår. Men riktigt så blödig är jag inte, men det kom rysningar och även lite gåshud, trots att spelets karaktärer kanske inte är de allra djupaste.

Men det som jag la märke till allra mest är att Uncharted 2: Among Thieves innehåller några partier där allt verkligen kändes urepiskt. Framförallt tänker jag på ett parti där man befinner sig längst bak på ett rullande tåg och ska ta sig allra längst fram. Här stöter vi bland annat på en helikopter som gör allt för att få slut på Nathans liv. Sådana här storslagna partier saknades lite under det första spelet och det uppskattas verkligen att det finns i uppföljaren.

Spelets är precis som sin föregångare extremt linjärt och klättrandet känns väldigt automatiserat, men jag gillar det fortfarande precis som det är. Vad jag dock inte gillar är att spelet, precis som sin föregångare, av någon anledning försöker förstöra hela upplevelsen mot slutet. Som tur är är dock detta ett kort parti som avslutas av en frustrerande slutboss.

Den kanske största nyheten till Uncharted 2 är dock tillägget av Multiplayer. Jag kan förstå att folk uppskattar det, men ni som läst min recension av Uncharted: Drake's Fortune vet att jag inte riktigt tycker att det fungerar. Visst, det är småunderhållande men det är absolut inget som kommer hålla mig fast. Det roligaste läget är en traditionell dödsmatch där spelarna delas upp i två lag (skurkar och hjältar) om 5 och tävlar om att komma först upp till 50 kills.
Det finns dock ett helt gäng med andra lägen för den som inte finner dödsmatcher särskilt underhållande.

Med i onlineläget finns i stort sett alla vapen från enspelarläget och alla karaktärer är spelbara, även fast vissa är låsta till en början. Banorna är dessutom baserade på miljöer ifrån kampanjen.

Sammanfattat är Uncharted 2: Among Thieves allt som det första spelet var + lite till, men ändå saknas den där känslan som man fick ifrån det första. Förmodligen beror det på att spelet är så oerhört likt det första, med mycket skjutande och även ett eller annat pussel där det behövs, men även en härlig och innehållsrik berättelse. Nathan råkar ut för lite fler olyckor och han drar lite fler skämt. Det är helt enkelt ett Uncharted 1 på crack, och jag gillar det.

+ Plus
. Tillägget av Multiplayer-läge
. Fortsatt briljant humor och berättande
. Läskigt snyggt
. Förbättrad spelkontroll

- Minus
. Multiplayerläget fångar mig inte
. Återigen ett försök till att förstöra spelet mot slutet

Medlemsrecensioner41
Samlat betyg: 9.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10