Journey

Skrivet av: AG Jati   2013-06-06

Världen må se fin ut. Men ändå får jag rysningar från det okända. Jag är ensam. Ser bara imitationer av de andra tre personerna. Solen skiner och de röda lapparna flyger runt gladare än vanligt. Är det himmel eller helvete jag går igenom?

Av många spel jag spelat så finns det sannerligen ingenting som Journey. Skapat av ett gäng genier som visar att spel inte behöver berikas med en massa sequals för att nå stjärnstatus. Faktum är att thatgamecompany är den stjärna som lyser starkaste på spelhimmelen. När de flyger igenom spelindustrins galax gör de allt magiskt. Bara titta på spel som fl0w och Flower. I det förstnämnda är du en pixelartad organism medans det andra är en blommas resa. Allt utformat i minsta detalj och perfekta till det yttersta. Deras briljans fortsätter i deras nästa mästerverk, Journey.

Den första frågan man ställer säkert är: Vem är den mörkhyade personen med paragon-kappan? Vad har han för ursprung? Varför befinner han sig mitt i en öde öken? Svaret kommer efter en liten filmsekvens bland fyra stycken pelare. Där får man se att han en gång var med tre andra personer, men de skiljs mer och mer åt. Vid varje början ser man huvudpersonens mor. Under spelets gång får man veta mer och mer om den mystiska platsens ursprung och dess faror. Vid början kan man kännas sig ett barn i en godisbutik. Men snabbare än man anar så är man kastad i en mörk håla och måste hitta vägen ut. Resen mot bergets topp kan börja.

Vår huvudperson kan inte prata, det kan inte heller dess moder eller de små fladdriga mattorna göra. Men det betyder inte att man kommer blir uttråkad. Ju längre man kommer desto mer blir spelupplevelsen en oförglömlig upplevelse. Personkemin mellan vår lille parvel och de flygande mattorna är stark. Men en signal kan man kalla på dem under nödens gång, och man blir räddad från mörkrets klor. Mattorna kommer vara dina främsta kompanjoner eftersom de kan bli studsmattor, drakar och klätterväggar. Med ett enkelt knapptryck kan du skicka iväg den lilla röde filuren till nästa avsats och landa med din eleganta svans.

För att göra spelet äkta har huvudpersonen en halsduk till hands. Halsduken är nämligen din hälsobar. Händer det att du råkar på en kraftig elchock förminskas den. På så sätt kan inte våran hjälte utföra ett gravitationshopp till nästa plattform eller flyga. Då krävs det att man samlar på sig små ljusa tecken. Dessa fungerar som en medicin för din kropp, men sugs in istället vilket är samma unika touch som från hälsolådorna i Ratchet & Clank. Spelet är aldrig direkt provocerande utmanande utan fungerar precis som Flower, din personliga frihets oas. Väldigt mysigt blir det också.

Det som gör Journey till det spelet det just är, är de grafiska sekvenserna. Oavsett om man sandsurfar eller går på upptäcktsfärd går det inte att hitta något fel, alls. Det är bara så vackert. Så vackert att man blir tårögd. När man ser solen spegla sig på de underbart ljusa byggnaderna känns det som sjunde himmelen. Du kommer även blri häpen över att det kan vara så balanserat. Tänk dig en snygg bakgrundsbild. Tänk dig att man satte hela världen från den bilden i ett spel. Det är Journey.

Ett sådant konstnärligt spel borde inte undgå att ha toppenbra musik. När man hör de vaggande symfonierna susa mellan öronen känns väldigt härligt. Det första man hör är de bedårande flöjterna. Sedan får det instrumenten sällskap av violiner som kommer perfekt in under din spelupplevelse. Då man under de sista sju minuterna kämpar för att nå den snötäckta toppen är det nästan som att man befinner sig i en biosalong.

Journey är ett spel som träffar allting så rätt och så strålande. Man står efter sin korta, men minst sagt underbara spelomgång med öppen mun och blir häpnad. Från första minut till sista sekund kommer du sitta som fången och vill aldrig slita dig lös. Du i kappan och din halsduk har ett öde. Ett öde som måste fullföljas till varje pris.

Betyg
Spelet: 10/10
Grafik: 10/10