Svenska
MEDLEMSRECENSION

Medieval II: Total War

Efter att ha spelat både Medieval: Total War (1) och Rome: Total War både framlänges, baklänges på diagonalen och i höjdled blev det äntligen under hösten 2006 dags för nästa del i Creative Assemblys rågrymma strategiserie.

Endast en månad tidigare hade en ny dator inhandlats. Inte bara i ändamålet Medieval II: Toatal War. Men för att vara ärlig så låg detta spel till stor del bakom köpet.

Jag hade lungt räknat med att kunna lägga ett antal hundra timmar på spelet innan det var dags att ta sin första paus från det. Så blev dessvärre inte fallet.

Rome: Total War var en sanslös framgång för Creative Assembly och varför ändra på ett vinnande koncept?
Det är där vi finner det största felet med Medieval II: Total War. Det är alldeles för likt Rome: Total War. Inte grafiskt där spelet glänste när det kom ut och fortfarande står sig bland andra strategispel.

Dessvärre är förändringarna utöver detta svindlande få. På själva slagfältet är spelet sämre än föregångaren Rome: Total War. Intelligensen hos fiendearméerna är ibland horibelt dålig. Det värsta exemplet (som händer gång på gång) är när jag ska bryta mig ut ur en belägrad stad. Mina motståndare reagerar inte när jag flyttar mina arméer runt staden och anfaller honom i sidan, utan fortsätter bara att stirra rakt fram mot stadspotarna.

Nu ska jag inte låta allt för negativ. 7/10 är trots allt bra och det är spelet också. Till största del är Medieval II: Total War samma spel som Rome: Total War, varvid det senare är ett av mina favoritspel. Det är helt enkelt bristen på nyheter och den sämre artificiella intelligensen som drar ner spelet.

Samlat betyg: 8.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10