Guild Wars Factions

Skrivet av: AG Jati   2013-05-31

En mörk ondska sprider över sig de ödsliga gångarna i Canthas mystiska gångar. Lömska krigare och blodtörstiga lönnmördare med sablar till hands väntar på att nästa byte ska komma fram. Allt för en djävulsk drog som även den mest godhjärtade inte kan motstå, makt och krig.

Ett av de två andra special kampanjerna till Guild Wars var det kinesiska slumkvarterets-inspirerande spelet Factions. En kampanj som fick alla fans till ArenaNets mästerverk att harkla och vrida sig på tills de föll från stolen. Då de väl hade fallit från stolen beslöt de att kalla Factions för ett bottennapp. Många hade förväntat en stad fylld med samma anda och takt som originalet. Tillåt mig småle. Uppenbarligen har alla som spelat Guild Wars betett sig som småungar som vill att spelet ska vara grafiskt baserad, och inte ett äkta och klockrent äventyr i Cantha. Jag har nämligen ansett att livet som en lönnmördare i de farliga slummen är betydligt bättre än vad vissa tror.

Med den slimmade ninja-dräkten och ett stycken reservknivar till hands ger man sig ut på ett nytt äventyr i Guild Wars Den här gången i en av de farligaste världarna, Cantha. En problematiskt stad ungefär som Ascalon i Tyria. Men det är inte en liten onding med horn som är som satan själv. Våran personlige bov här är Shiro. En kejserlig vakt som hade i uppgift att bevaka kejsaren från Shing Jea ön. Men mitt under en strid stupar väktaren i strid mot en lönnmördare. Tre väktare från det så kallade "eviga paradiset" återupplivar Shiro till en mäktig ande. Men Shiro har nu blivit förändrad. Istället för att beskydda kejsaren duperar han honom helt och hållet. Shiro har nu släppt lös helvetets sju cirklar och dag för dag blir varje människa i Cantha ett infekterat otyg. Där kommer du, en nybakad student från övningen i Shing Jea in i bilden. Du är nu Cantha livs väktare och måste samla ihop dit ultimata team. Allt för att stoppa Shiro!

Eftersom du befinner dig i en ny värld betyder det två nya klasser. Lönnmördare och ritualister. Dessa två är de mest effektiva under stridernas gång. Vanligtvis om du befinner dig i strider är lönnmördares största uppgift att hantera sina vassa blad snabbt och effektivt för att stympa fiender. En ritualist däremot bär på olika hälso-arv från avlidna kejsare eller hjältar från Cantha. Den får via sina skills speciella föremål som kan ge mer hälso-bonusar än andra klasser. Mina två val blir att vara en lönnmördare och ritualist. Det bästa av två världar som man säger.

I spelets början saknar du erfarenheter eftersom du är ny från akademin och på ön. Mästare Togo blir din mentor under tiden som du lär sig speciella moves under din väg mot framgång. När du har kämpat dig igenom tillräckligt antal övningar kan du välja mellan att antingen stanna kvar och lära nya skills, eller ge dig ut på övningar. Mitt personliga tips är att du börjar samla ihop mynt, föremål och skills redan i första utposten. På så sätt kan du vara mer beredd mot allt farligt motstånd. Livet i Cantha är långt ifrån en söndagspromenad i Tyria. Befolkningen är nämligen panka och de allra flesta spenderar sina liv som ficktjuvar(du kommer förstå varför senare i spelet).

Som lönnmördare är jag snabbare och kvickare än de andra klasserna. Tack vare en superlätt dräkt och köksknivar får du mycket roliga stunder. Du måste hela tiden förlita dig på knivarna. Om du är som andra-klass en munk, mesmer eller ritualist räcker det med endast en slot för din skill. Resten av dina slots kan gå till skills för din lönnmördare. Ett mycket användbart skill jag hittade var Shadows Waste. På ett rent Tobbe Trollkarl-vis kan du trolla med dina motståndare genom att springa snabbt mot dem och sedan teleportera automatiskt till din förgående plats. Som attacker gör lönnmördare det som konst. Man svingar sig mot fienden och låter bladen glänsa, sedan tar man fram en lead-attack och låter dem få pinan kort. Dessa typer av alternativ älskar jag verkligen.

Frånsett att lönnmördarna är väldigt effektiva så är dess fiender väldigt utmanande. Du lär knappast ha några problem med Am Fah eller Jade-brödraskapet som blir chanslösa efter 17 sekunder. De stora otygspåsarna som kan liknas från Resident Evil och Silent Hill är nämligen före detta väktare som blivit infekterade. De har sitt ursprung från Undercity, bara ett gruskorn av infektionen jämfört med den bisarra Urgoz Warren och Underworld. Dessa har mer hälsa och brukar oftast attackera i ett flertal grupper och signalera back-up överallt. Man vet aldrig vart nästa monster ska dyka upp.

Grafiken må se lite övermålad ut och överdrivet grå och brun vid vissa tillfällen. Men låt oss nu med en stor portion tankar fästa blicken mot storyn. Cantha var en gång ett något vackrare paradis, men nu är det fullt av död och slumkvarter. Trots vissa grafiska nackdelar sköter sig både städerna och gröna hagar sig fint. Tempel som marknadsplatser har väldigt mycket koppling med asiatiskt konst och ser mycket inbjudande ut. Travar du runt i Cantha på jakt efter nya byten och uppdrag lär du få en häpnadsväckande syn varje gång.

Ska man nu ta allt detta material till en sammanfattning må Guild Wars Factions vara ett spel som kunde bli mycket bättre. Det hade varit ett mästerligt spel om man kunde utveckla vyerna och historian något mer. Men trots vad folk klagar på, är det jag som fortsätter njuta. Cantha är en smutsig stad med änglar till hjältar som lyser upp mörkret. Låt det bli din taoism-stund där du gör onda ting till goda underverk.

Betyg
Spelet: 9/10
Grafik: 9/10