Dead Island: Riptide

Ännu en gång har jag varit ute och slaktat zombies även att det börjar bli en så överdrivet tjatig trend att göra det nu.

Jag gillade Dead Island. Jag tyckte det var värt en 7:a och när den första trailern läckte ut till Dead Island Riptide blev jag rätt sugen och som vanligt så bjöd trailern på gåshud och på gränsen till tårar. Dem är inte dåliga på att göra trailers, Techland. Trailern till första spelet är troligen den bästa som någonsin har gjorts enligt mig. Spelet kunde ha blivit så mycket bättre än en 7:a dock. Dead Island Riptide då... Har det lyckats att förbättra de svaga punkterna som det första spelet hade?

Denna gång befinner vi oss inte på Banoi utan ön Palanai. I slutet av det föregående spelet så kom man ifrån ön, Banoi. Innan skärmen blev svart såg man de karaktärer man spelat som åka iväg i en helikopter mot horisonten i solnedång. Dead Island Riptide tar vid precis där första spelet slutade. De får syn på ett fartyg och landar på det. I hopp om att bli härligt bemötta så får de ett mindre trevligt bemötande när militärer och en man vid Frank Serpo som är nyfiken på att studera mig p.g.a. min immunitet mot viruset. Jag blir tillfångatagen och de blir instängda i en hytt tillsammans med John Morgan, (som jag även valt att spela som) som även han är immun mot viruset.

Självklart har skeppet blivit drabbad av infektionen också och det kryllar av zombies märker jag när jag senare vaknar upp och larmet har gått igång. Jag måste säga att jag faktiskt är sugen på att ge mig ut i korridorerna och få kroppsdelar till att flyga hej vilt. Redan här börjas det... Zombierna ser ju likadana ut som i föregående spelet. Dem låter ju till och med likadant?! Och när dem hoppar upp över skärmen är det exakt samma rörelser och knapptryck också. Höger musknapp, följt av vänster musknapp.

En kvart senare har jag tagit mig ifrån båten och vaknar upp på en solig strand med en kvinna vid namn Harlow Jordan lutandes över mig. Denna karaktären hatar jag redan från första stund hon öppnar truten p.g.a. det troligtvis sämsta röstskådespeleri jag någonsin skådat. Hon ber mig ta mig till de andra i hennes överlevnadsgrupp för att ta skydd och jag kan inte annat än att lyda. På vägen dit tar jag lite omvägar för att studera ön och på vissa håll så är den otroligt vacker och jag blir väldigt glad över att man har piffat upp grafiken en hel del. Notera att det är endast omgivningen man lagt krut på för zombierna och de överlevande är fortfarande lika fula gjorda och en värre karaktärsdesign vet i tusan om det går att få?

När jag når lägret så är det givetvis omringat av zombier och det är bara till att ta upp min BBQ machete och börja hugga huvuden, armar och allt annat av dem tills dem inte längre ger ett ljud ifrån sig. Eller just det! Här är första buggen... Ibland kan man höra dem stöna fast de är döda. Värt att nämna är också att precis som i ettan så om du har varit och dödat en gäng zombier på ett ställe, går ifrån en stund och kommer tillbaka så kan de vara spårlöst försvunna eller så har det kommit helt nya, likadana.

Man har infört ett nytt system där man ska försvara sitt läger genom att sätta upp stängsel och ha ihjäl alla oinbjudna gäster. Detta var ett riktigt dåligt drag av Techland då detta systemet är det mest tråkigaste i hela spelet. Detta måste man gå igenom ca 5 gånger om man bara kör storyn och det är lika frustrerande varje gång någon säger:
''Denna apparaten är för högljudd och kommer att dra till sig zombier, vi måste försvara lägret!''

Why am I the only one doing this?!
Ja jag kan inte hålla med dig mycket mer, Morgan varenda gång du utbrister den meningen. Vi är liksom 10 pers och endast du ska göra allting. Lite ojämn arbetsfördelning om du frågar mig. ''Morgan, do this'', ''Hey, can you help me with this'', ''I need your help''
I'M BUSY, OK? Vill du komma ifrån den här ön eller inte? Jag skiter fullständigt om du hade en bild på din morsa hemma, jag tänker inte hämta den! Ska jag offra mitt liv för en bild istället för att försöka ta oss härifrån?

Jag får en ''The Walking Dead Survival Instinct'' känsla väldigt ofta när jag möter en eller två zombier samtidigt. Bara sparka omkull dem och spamma musknappen för att ha ihjäl dem och detta blir för enformigt i längden och de fyra sista kapitlena hade jag inget tålamod utan jag sprang mest bara förbi så många jag kunde.

Hela spelet känns som ett enda stort expansionspaket till ettan och inte mycket nytt alls har införts. 3 nya zombietyper, (alla ser likadana ut - ingen fantasi alls). Vatten spelar en större roll nu eftersom man nu kan åka båt och en av de tre nya zombietyperna heter Drowners som kan ligga på ytan för att sen klättra upp på båten och slänga sig över dig. Uppgraderingarna är inte alls särskilt intressanta utan jag fokuserar mest bara på uthållighet, liv och bättre hållning i mina vapen.

Dead Island Riptide var inte alls någonting att hänga i julgranen och jag är verkligen snäll mot dig när jag ber dig att inte lura dig själv och köpa det i förhoppningar om att det kan vara roligt. Det är det inte, inte mer än 2 timmar sedan är det allt för linjärt och efter halva spelet så förflyttar du dig från djungeln till staden och då blir friheten begränsad enormt mycket vilket var det positiva med första halvan. Hade man fortsatt spela där så hade spelet kunnat få en 6:a i betyg men icke.

Samlat betyg: 7/10
1
2