Metroid Prime

Vi får för första gången se spelvärldens tuffaste tjej i 3D. Samus Aran tar Gamecube och spelvärlden med storm.

Om jag ska vara ärlig så var jag väldigt tveksam när jag fick höra att Retro Studios skulle göra Metriod Prime. Jag var helt säkert på att detta spel skulle bli ett stort fiasko, att göra om Samus Aran till 3D var ett stort misstag. Men jag kunde inte ha haft mer fel, för Metroid Prime är utan tvekan det bästa spelet som har gjorts till Gamecube, och jag är väldigt tveksam på att det kommer att göras ett spel som är bättre. Det jag verkligen gillar med spelet är att dom har lyckats att behålla klassiska Metriod känslan, trodde inte att det var möjligt med tanke på att spelet är i förstapersonsperspektiv.

Metroid Prime utspelar sig på planeten Tallon IV, och fotsätter där det första Metroid spelet slutade. Men denna gång ska vi inte spränga Mother Brain, oh nej, nu är det fullt av nya fulingar. Samus ska nu försöka att stoppa rymdpirater som försöker att ta över den del av rymden där Samus kommer ifrån, och tro mig, hon gillar det inte.
När du först landar på planeten Tallus IV så har inte Samus mycket med sig, förutom sitt trogna vapen. Som vanligt så gäller det att hitta alla "beams" och "rockets", men nu så måste man även samla på sig delar till sin rustning! Du får tag på delar din din rustning genom att döda olika bossar. Olika delar man få till sin rustning är till exempel, nya visir till din hjälm, axelskydd, ny dräkt osv osv.

Kontrollen var det jag var mest orolig för i spelet, att styra Samus Från förstapersonsperspektiv? Vad är det för ett idiotiskt påhitt? När jag för första gången slog i gång Metroid Prime och fick testa styrningen så vart jag väldigt, väldigt positivt överraskad. Kontrollen är perfekt anpassad till förstapersonsperspektivet och men blir snabbt överens med den. Det enda som är lite jobbigt är att axelknapparna på dosan är lite obekväma och hackiga, men när man väl har kommit in i spelet och stämningen i spelet så glömmer man snabbt detta.

Grafiken i spelet skapar en otroligt härlig atmosfär, den händer ofta att jag hoppar runt för att kika på alla detaljer som har lagts ner i spelet. Och jag måste säga, det är en fröjd för min själ och mina ögon! Det är allt jag kunde ha önskat mig och lite till. Litet minus är att Samus Aran var inte riktigt så snygg som jag alltid har trott att hon skulle vara, men detta förstör inte helheten, bara min fantasi bild av henne.

Gillade du de äldre Metroid spelen eller är bar asugen på ett tok bra action äventyr så är Metroid Prime spelet för dig.

Enjoy

9/10