Ratchet & Clank: A Crack in Time

Skrivet av: AG Jati   2013-04-01

Händelser blir frusna som istappar, tiden går inte i samma takt som förr, en superskurk är lös och orsakar oreda med universums viktigaste gåva. Något har gått allvarligt fel i Polaris och det är upp till en katt, en stjärthakad anti-hjälte och en drös med glittriga små varelser att lösa problemet. Hjältarnas hjältar har återvänt!

Vi har nu gått igenom otal olika strapatser med Playstations starkaste spelduo. Listan var då uppe på drygt tio(!) spel:
Ratchet & Clank
Ratchet & Clank: Going Commando
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal
Ratchet: Deadlocked
Ratchet & Clank: Size Matters
Secret Agent Clank
Ratchet & Clank: Tools of Destruction
Ratchet & Clank: Quest for Booty
PLUS två stycken mobilspel
.
Och nu kommer vi till det allra sista kapitlet av Future-trilogin, nämligen A Crack in Time. Hur ska man summera då Insomniacs ofattbara framgång inom plattforms genren? Det är en magisk resa full av humor, explosion, konflikter och svart satir. Även om man skulle anse att Ratchet & Clank inte har en storartad framgång , vem annars med tio spel i nacken kan göra så mycket för en och samma konsol? En stabilare spelserie får man leta efter.
Ledsen NES-fanboys.

Året är alltså ett år senare sedan Ratchets trogna kompanjon Clank blev kidnappad av några mystiska varelser vid namn, Zoni.
SPOILERS!

I Quest of Booty fick dem veta att en viss lömsk piratkapten vid namn Angstrom Darkwater hade en viss koppling med att kidnappa Clank. Så Ratchet och Talwyn fightade sig fram till kaptenen och avlivade honom.

SPOILER SLUT!

Så efter det korta äventyret så får Ratchet reda på att att hans polare blivit kidnappad av deras ärkefiende Doktor Nefarious och hans klantiga betjänt Lawrence. Nefarious vill nämligen utnyttja Clank så att han ska bli hans kompanjon, igen! Detta går såklart inte Clank med på, och efter en olycka med en väldigt kraftfull "bergsprängare" lyckas den gamla brödrosten fly undan det onda geniet. Men vägen ut är jobbig och knepig så en medhjälpare till Clanks nyblivna far dyker som en räddande ängel och de blir båda ett starkt radar par och kan kanske stoppa Nefarious lömska planer.
Under tiden så har Ratchet och hans "trogna" medhjälpare Qwark dessvärre hamnat på sidospår. En viss Vorcelon har sänt ut ondskefulla hejdukar som ska ödelägga sektion efter sektion i galaxen. Så dessvärre har Ratchet likaväl som Clank ett problem om halsen. Nu ställs de öga mot öga mot all ondska, utan varandra.

Som man vet om man har spelat Insomniacs sista spel för PS2, vilket är Deadlocked så fungerar detta ungefär på samma sätt. Enda skillnaden är att Clanks uppdrag har mer koppling till storyn. Nu handlar det inte bara om Ratchet och hans släkten, eller hans fiender. Nu får man mer en större inblick på roboten Clank. Clank visar sig vara med in i sin roll som omänsklig varelse än han har varit tidigare. Under den senaste tiden av Insomniacs spelduo så snor Ratchet åt sig den mesta av gloryn. Men nu får man se en tillbaka blick på Clanks far. Den kanske viktigaste biten i Clanks liv. Det visar sig nämligen att dennn robot var född i den mystiska platsen vid namn Stora Klockan. Clank har nämligen varit "Tidens son". Frånsett från hans trogna knytnävar får man även kontrollera en häftig stav som även Clanks far ägde en gång. Den är nämligen Ratchets skiftnyckels motsats. Samtidigt som denna fiffiga mannick kan ta bort alla onda kryp så kan man också laga trasiga saker. Häftiga grejer där.

Men vad finns mer bortsett ifrån nostalgi, historia och de två hjältarna?
Mycket faktiskt. Äventyret är nu större än någonsin, även om planetantalet är lika stort som i Deadlocked så finns det mycket att göra. Med lite inspiration från Nintendos Starfox-serie finns ett otal av olika rymdstrider. Till skillnad från de tidigare slagen med stridsskepp får man även göra uppdrag. Eftersom Nefarious har vid varje sektor ett antal stridsskepp så betyder det att sektionerna inte fungerar som de ska. Under jakten på Clank och Nefarious så får Ratchet i uppdrag att transportera skepp, samla på föremål och göra inspektioner som att ta en bit av en kometsvans. De allra flesta typer som Ratchet kommer att stöta på i rymden är olika "Skrot-Nicklas" som rensar upp galaxen så att den är fin och fräsch.
Väl då Ratchet överlevt ett dussin rymdstrider kan han även åka till planeterna som är basic-concept. Enda skillnaden är att du nu på egen hand måste ta dig till planeterna vilket kan göra spelare lite irriterande. Eftersom det finns asteroider och andra små månar kan de betyda stor frustration. Du kan finna dig vilse bland alla planeterna när du märker att du är inte på rätt planet, och måste åka ut till systemet för att hitta den rätta. Tyvärr. Men det kan vara väldigt roligt att inspektera alla små månar när de kan innehålla guldbultar eller zonis, som kan hjälpa dig på traven. Eller rent av holo-plans så att du kan bygga det kraftfulla R.Y.N.O 5-vapnet som är till stor hjälp för att fiska skicklighetspoäng.

Med alla dessa strapatser och odåd som du kommer råka ut för så är självklart att en mycket cool rymdmiljö kommer på köpet. När Insomniac gör rymdbanor, planeter och pussel är de en av de mest finurliga spelskaparna. Och A Crack in Time är inget undantag. Under stridernas hetta kommer du förundras över hur vackert och bländande alla banor ser ut. Min favorit är fältplaneten, där du träffar extremisten Azimuth och ska öva på svävarstövlarna. En mycket häftig mannick som kan jämföras mellan svävarfordonen i Ratchet & Clank 1 och Going Commando.

Om man ska sammanfatta ett så underbart spel med minst sagt alla dessa underbara världarna och vapnen så är det svårt att vissa nackdelar. Kanske något för lätt om man är en erfaren plattformshoppare? Jag låter dig själv avgöra då du sätter dig i soffan för att spela detta grymma spel. Du kommer garanterat inte bli besviken. Bara sätt på "Synthhuset" på din radio i Aphelion och dröm dig bort bland asteroiderna då du är på jakt efter din kompis och din klantiga b-skådis till hjälte.

Betyg
Spelet: 10/10
Grafik: 8/10