Stuntman: Ignition

Skrivet av: AG Jati   2013-03-24

Uppföljaren till en av de mest hatade spelen i världen återvänder för en sista gång. Den här gången med något mer att göra, något mer att välja och något mer sätt att krascha sin bil på. Reflections är i rännstenen, så THQ och Paradigm får i uppgift att göra spelet. Tyvärr med en nypa salt på pastan och inte cayenne-pepparn för en äkta italiensk pizza.

Om ni har läst min recension på Stuntman och själv spelat spelet märker ni nog hur det var. Svårt som att åka Inlines på hal is rättare sagt. Men som jag sade var det inte ett "mördande" svårt spel direkt. "Övning ger färdighet" är visdomsorden och vips, du klarade ett svårt spel. När nu Reflections har i gått i graven får nu speljätten THQ i uppgift att göra ett svårt spel...lite mindre svårt tyvärr. Tillåt mig förklara varför.

Du har redan varit proffs-stuntman och nu är det dags att förbättra sig. Efter en rad olika b-filmer får du nu chansen att jobba med en rad spektakulära rullar där...du gör din egen film och scener. Istället för att att du ska vara så noggrann och pricka varje procent rätt så får du betalt för att även misslyckas i scenerna. Regissören tycker ju att du är så erfaren efter erat förra möte år 2002 att du ska skapa dina egna scener...precis som du vill. För att vinna hans förtroende måste du köra med stil, samla poäng och göra coola manövrar. Sådant som får biopubliken att chippa efter andan. Lite otur då att min första film "Aftershock" tog hem priset istället för Howard Rightmans Batman-parodi "Night Avenger".

Nu sätter jag mig i sätet för en andra gång och...var är motorljudet? Ojsan! Jag är på arenan. Jag ska ju vara i filmernas värld ju! Ett av de första tekniska bristerna som jag avslöjar tyvärr för tidigt. Men lugn, det kommer mer! I spelet så får du mest köra med snabba superkärror. Men innan jag säger mer vill jag bara påminna er om att en av de sista spelen från Paradigm Entertainment...har inga licensbilar! Och det är lite surt, men faktiskt roligt på en och samma gång. Dessutom känns bilarna väldigt härliga och fartkänslan känns strålande. Var nog det här spelet som inspirerade Real Racing. Kul fakta där.
Men tyvärr igen kommer de otaliga svagheterna med bilarna. De allra flesta tar inte ens skador som att det vore Need for Speed: Pro Street på PS2. Ibland blir det vissa ljudproblem och bilen låter knappt. Och glömde jag säga att det känns som att köra leksaksbilar? Inte ens den där 600 hästars Lamborghini-kopian ger mig rätt känsla i "Overdrive" eller monstertrucken i "Whoopin & a Hollerin II".

Det finns dock några plus, och det är spelvärldarna. De känns bättre uppbyggda än de tråkiga bergs-och stadsgatorna i det första spelet. Det bjuds på allt ifrån vulkaner till solstekta stränder i San Francisco och de vackra snötopparna i de högsta delarna av Beijing. Arenan har också förbättrats rejält. Till skillnad från de ofattbart begränsade delarna från det första spelet kan du gå lös på så många delar du bara kan. Till slut har du kanske till och med gjort din egna filmscen.
Trots all denna perfektion finns det ett problem. Och det är själva filmscenerna. Man kan föreställa sig en regissör och en obetydlig spelvärld där inget går rätt. Allt känns så himla ojämnt och verkar ibland inte fungera alls. Oväntat nog känns det svårare att lyssna till regissören röst förra gången. Då får du nästan lust att stänga av film-karriären och gå ut och göra stunts med din skejtbräda.

Så vad har THQ hittat på då? Bortsett från att de glömde kolla upp hur det gamla spelet såg ut och fråga avdankade spelmakare från Reflections är detta spelet en besvikelse. Medans det förra spelet var värt att kämpa igenom för, gör detta spel dig uttråkade fortare än då anar. Men om du gillar stunts ska du spendera speltiden i Arenan.

Betyg
Spelet: 6/10
Grafik: 9/10