Driver

Skrivet av: AG Jati   2013-03-22

Leken Tjuv och Polis gör en comeback med risiga amerikanska muskelhögar som blir mosade till konfetti av Miami-poliserna. Nästa gång kanske du lär dig att inte sno åt dig sheriffens strösselmunkar. Spänn fast säkerhetsbältena! Du kommer få en rejäl åktur med Harry Tanner under flykten.

Du är polis, men kan inte avslöja dig ännu. Du måste släppa av de oborstade italienska gangstrarna som har tomatsås över läpparna. De osäkrar sina vapen och pepprar sönder bedragarna, challarna och poliserna.
Allt kan gå fel i Reflections kritikerrosade klassiker som gick tyvärr helt åt skogen med sina uppföljare. Så det är dags för mig att recensera dundertiteln...med dunder och brak!

I spelet kastar du dig i som professionell polisman och erfaren förare. Chefen för polisdistriktet anser att du är det perfekta målet för en rad knepiga brott, svek, bedrägeri och mord. Utan polisbrickan i hand skickas du in i Nordamerikas smutsigaste kvarter där varje dag är en kamp, precis som Jason Statham i Transporter. Du har ett mål i livet, och det är att köra och leverera skummissarna.

Eftersom du inte är polis är det amerikanska poliserna inte nådiga av sig. Och det märks då kör i Harrys opolerade Chevy, Dodge eller var fasen nu skrothögen ska föreställa. Du är ungefär som det klassiska död eller levande-bytet som endast prisjägare gjorde för att få pengar ifrån stadens sheriff. Lite knappt efter en viss tid så märker att livet som täckmantel inte är lätt. Snart stöter du på rostiga muskler som rammar sönder dina huvar, vägspärrar som inte ser till att du kommer ut levande och galna spioner i lyxförpackningar. Uppdragen kräver träning och planering, så du måste vara skärp och vaken i allt vad du gör.

Alla vet att det (minst sagt) överskattade amerikanska städerna måste ha rätt inslag för sitt spel. I det här spelet är det sjuttio och åttio tals stil som gäller. I Miami ger det direkta signaler på Magnum P.I. och i New York känns det som att vara Bruce Villis bakom ratten i Die Harder. Det märks direkt att spelet är en hyllning till hollywood-historiens allra bästa bilfilmer och biljakter. Du kommer garanterat bli tagen av att köra mer och mer...och mer.

Trots att spelet är rent av strålande rakt igenom finns det en liten, liten svagpunkt. Nämligen, intelligens. Spelet saknar viktiga element och känns ibland lite för överdriven(även för att var amerika). Och det är mest då du hamnar vid den fruktiga 90 graders kurvan. Du åker och ska plötsligt svänga...BAM!. Din bil är totalkvaddad och du måste göra uppdraget igen. Man vet inte heller hur spionerna eller poliserna ska köra. Med tanke på att alla kör som om deras promille halt var 5.0.

Kort och gott är Driver en nostalgisk upplevelse och ett fint minne i många spelhjärtan. Det ger dig action, våld, tårar och svettiga situationer. Man behöver inte tvinga sig igenom resten av skitspelen när man redan vet: Ett spel blir inte bättre än så här.
Jag har fångat och gjort mina val i serien.

Men kan jag göra min drogberoende flickvän botad igen? Och kommer hon slippa se allt lidande hon fick än gång se på grund av kokainet? Nu sitter jag där, i stadsjeepen, lyssnar på R'n'B och kan inte få mina tankar ur huvudet. Vi lever ett farligt liv, det är bara att acceptera.

Mitt namn är Harry Tanner, jag är er förare.

Betyg:
Spelet: 9/10