Mass Effect 3

Skrivet av: zwqase   2013-02-27

Mass Effect 3 är ett sånt där spel som är rätt svårt att prata om. Därför vissa stunder är det briljant och bättre än nästan allt på hela den här listan, men ibland sjunker det rejält och inte minst har man i tre spel byggt upp mot ett avslut som var så långt ifrån vad jag hade hoppats på att besvikelsen utan tvekan förtar mycket av den sammanlagda intrycket.

Låt oss få slutet ur vägen så fort som möjligt. Alla har pratat om det, alla vet vad som gäller. Det finns ingen mening med att ens försöka dissekera det ytterligare. Jag vill ändå bara konstatera att Mass Effect för mig alltid varit en lagsport. En grupp karaktärer som tillsammans utkämpat en strid. En grupp där Shepard alltid tillhört de mest ointressanta karaktärerna och som existerat mer som ett skal åt mig som betraktare att ramla in i än något annat. Så när Bioware med Mass Effect 3 visade att alla de andra, när det väl kommer till kritan, inte betyder någonting utan att allt hela tiden varit Shepards resa, då blev jag gruvligt besviken.

Jag ville kämpa med mina vänner ända in i det sista, tvingas ta livsavgörande beslut som jag blivit van sedan tidigare och även känna att allt jag samlat på mig och kämpat för upp till denna stund faktiskt betydde något. När jag väl var klar kände jag mig bara trött på alltsammans och har förutom det modifierade slutet (som bara var något bättre, men förstås inte fixade de stora problemen) inte känt någon lust alls att återvända. Därför är Mass Effect 3 det sämsta spelet i serien för mig.

MEN. På något sätt är Mass Effect 3 fortfarande ett väldigt bra spel, och svaret på hur det är möjligt är väldigt enkelt. Vägen dit. Den är nämligen kantad av minnesvärda stunder som involverar otroligt atmosfäriska miljöer, underbara karaktärer samt gripande berättelser. Precis som i Mass Effect 2 var det Talis sidospår jag personligen uppskattade allra mest, just för att den kändes verklig, gråbetonad och utan garanti på vad som skulle ske.

Spelmekaniken känns dock fortfarande något klumpig, men actionsekvenserna som sådana är ofta imponerande och erbjuder mycket variation när man växlar mellan vapen, krafter och att kommendera sina kamrater. Vilket helt klart bidrar till den allmänna atmosfären som tillsammans med flera färgstarka karaktärer och många intressanta sidospår är spelets styrka.

Mass Effect 2 är helt klart bättre enligt mig, men resan fram till avslutningen är ändå en mycket bra sådan och bjuder på många minnesvärda stunder.

[Testad version: PC]

Medlemsrecensioner10