Dead or Alive 5

Skrivet av: zwqase   2013-02-27

Ett spel som fått utstå en hel del kritik under det gångna året är Team Ninjas senaste inslag i Dead or Alive-serien. Och på bröst-pratet har det dessutom funnits vissa röster som påstått att spelet inte heller var lika bra som man hoppats. Stelt och trist.

Jag personligen har noll historia med Dead or Alive-serien. Mer än att jag hört talas om den och sett bilder på storbystade tjejer i bikini så har jag lyckats hålla mig undan helt och hållet. Det har dock inte undgått mig att många tycks uppskatta framförallt fightingen, som skulle vara mer arkadmässig och mer nybörjarvänlig. Så, med det gav jag mig i kast med Dead or Alive 5.

Och kanske tack vare mina låga förväntningar så har jag faktiskt haft överraskande kul med det här spelet. Antalet timmar spelade placerar Dead or Alive 5 uppe bland de titlar jag lagt ner mest tid på under 2012, och det har varit underhållande sådana.

Helt utan några preferenser kan jag heller inte säga att spelet känns stelare än tidigare och därtill kan jag heller inte beskylla spelet för viss frustration när det som oftast bara är jag som är nybörjare när det kommer till fightingspel. Och av den anledningen känns Dead Or Alive 5 som ett väldigt bra val för min del. Därmed är det inte sagt att det flyter som såpa, utan det finns framförallt vissa attacker med specifika karaktärer som inte alltid lägger sig helt lätt efter varandra.

Andra negativa aspekter är handlingen, som är direkt vrålusel, och det faktum att man hade kunnat skapa ett lite smidigare inlärningssystem för folk nya till serien. Nu ska kampanjen fungera som detta stöd, men jag hade hellre sett träning, match, träning, match istället för att man ska försöka mixa dem, vilket kan bli väldigt frustrerande när man försöker lära sig något nytt. Här finns visserligen ett träningsläge också, men det är mer anpassat för att fila på specifika attacker och med en bättre handling hade man kunnat göra spelet ännu mer intressant för de inte redan inbitna.

Sen kan man förstås inte heller undgå att prata om karaktärsdesignen, som verkligen är helt otrolig. Levande ansikten, detaljerade klädesplagg och karaktärer som blir skitiga samt svettiga ju längre matchen lider är mycket trevliga inslag. Sen att det finns bikinis som mer består av tråd än helt tyg är en annan femma, men jag personligen väljer i de flesta fall hellre något lite mer täckande just för att få njuta av de detaljer som annars faller bort i och med att hudtexturerna inte är riktigt lika imponerande.

Sammanfattningsvis så är Dead or Alive 5 ett hutlöst underhållande spel som jag spenderat många glada timmar med. Visst finns det vissa frustrerande sektioner och bitar som hade kunnat skötas lite bättre, men överlag är det absolut ett av de bästa spelen från 2012.

[Testad version: Playstation 3]

Samlat betyg: 8/10
1