The Unfinished Swan

Skrivet av: zwqase   2013-02-27

The Unfinished Swan är ett sånt där spel som jag har lite svårt att få verkligt grepp om. Är det här helt otroligt megabra, eller är det mer av en prototyp som borde utvecklas och förfinas? När jag spelar växlar jag fler gånger mellan dessa två olika tankar och får väl i slutändan ändå nöja mig med att det är ett mycket bra spel, men ett spel som hade kunnat vara lite bättre.

När nu thatgamecompany har lämnat boet och begett sig ut för att pröva vingarna utan Sonys hjälpande hand har Sony i sin tur varit snabba med att fiska fram en ny studio som ska kunna stå för de där mer abstrakta och konstnärliga upplevelserna. Och efter att ha spelat mer av The Unfinished Swan än vad jag faktiskt väntat mig så kan jag bara konstatera att man tycks ha hittat rätt.

Spelet är extremt enkelt och baseras på att du som spelare kastar ut bollar. Olika färger betyder olika saker, men tyvärr får man aldrig chansen att experimentera med olika bladningar utan du är ständigt begränsad till en sort beroende på vilken miljö du befinner dig i.

Och där kan jag känna att den största svagheten i spelet ligger. När jag spelar igenom, nivå för nivå, så önskar jag att snart kommer de verkliga pusslen, snart börjar spelet på riktigt. Det här är bara test, övning. Men nej, spelet når aldrig dit, och vill aldrig riktigt dit heller. Det här är en upplevelse, ingen utmaning.

Tack vare bollarna finns det dock visst utforskande att göra och några pussel att lösa, men de är aldrig svårare än att de snarare enbart fungerar som verktyg för att sakta ner tempot och låta spelaren insupa atmosfären. Vilket jag inte har något emot, det finns en nyfikenhet och en oerhört mysig stämning här som jag fullkomligt älskar, men när det hela är över känner jag ändå att man hade kunnat ta det några steg längre, just för att spelmekaniken tycks inbjuda till det.

Men The Unfinished Swan är fortfarande ett riktigt bra spel, där det finns bra många minnesvärda stunder, allra mest tack vare designen och hela systemet med att du själv måste rita upp världen för att kunna se dig omkring, där jag flera gånger kommer på mig själv med att stanna upp och beundra hur häftigt det kan vara.

Att spela med Playstation Move tycker jag för övrigt var ett stort plus. För även om en vanlig handkontroll ger dig bättre precision så kändes det på något sätt mer befriande och mer passande att stå upp och sikta på riktigt. Och tack vare spelets enkla kontroller behövs heller aldrig någon styrspak, utan man klarar sig fint med enbart Move-kontrollen.

The Unfinished Swan känns i slutändan något ofärdigt där jag saknar någon ytterligare speltimme med en bladning av de olika elementen. Man hade gärna fått putsa lite på ett antal små detaljer, men å andra sidan är den något ofärdiga känslan också en slags del av spelet. The Unfinished Swan är ju namnet, som sagt. Men vill du prova något annorlunda, mysigt och stämningsfullt så bör du inte tveka.

[Testad version: Playstation 3]

Samlat betyg: 8/10
1