Jade Empire

Skrivet av: GTO   2007-09-16

"Mytologi. Kinesisk mytologi.
Musik, vacker musik.
Ett spel. Ett spel med en snabb huvudperson på skärmen som ger arga människor och annat otyg stryk med magi och vassa vapen i olika storlekar".

Så skulle en beskrivning antagligen kunna se ut av det här spelet (skrivet av en underlig skribent med dålig känsla för textskriveri, då såklart).Jade Empire är mysigt - väldigt mysigt. Jag har rätt många minnen från spelet när jag väl tänker till och de är överlag mer fantastiska än den vanliga bilden som ploppar upp i mitt huvud när jag hör eller ser spelets titel.

Varierande strider, pampig musik och mycket action, men trots det så känner jag ändå ofta ett ständigt lugn. Det finns mycket att titta på och även under tuffa, hetsiga och snabba strider så kan jag titta runt och bara förundras över hur de "halvöppna" landskapen är utformade och vart jag kan göra en femmeters bakåtvolt för att sedan förändra stridens utgång till min fördel.

Spelets historia är spännande. Man får ta del av lite i taget och allting som kretsar runt handlingen byts ut och varieras på ett väldigt bra sätt. Vissa längre passager i spelet kan göra en chockad, medan andra gör att man mer eller mindre måste smyga sig fram eftersom fienderna är så tätt inpå en.

Ens mål och roll skiftar flera gånger, precis som ens egen åsikt om vart man vill komma. Det är ett av de elementen i spelet fascinerar mig mest, för trots att spelet är ganska linjärt så har man hela tiden möjligheten att välja. Dom valen är oftast val som påverkar spelet på en gång. Det extrema antalet attacker är så stort att man ofta får nya favoriter och kombinationer.

Spelets ärvda och "nytweakade" funktioner och spelsätt som fanns i Star Wars: Knights of the Old Republic är vissa gånger stela, men kombineras bra. Jag gillar trots allt att man får trycka på knappen lite innan man gör andra attacken och framåt är att man slipper trycka en massa hela tiden. De gör att man får mer tid att tänka på nästa attack - inte mycket, men tillräckligt.

Jade Empire är ett väldigt bra spel. Många mindre val, sjukt intressanta sidokaraktärer att bekanta och slå följe med och vissa gånger helt sjukt fantastiska miljöer, men har man redan spelat Star Wars: Knights of the Old Republic så är det här rätt mycket samma sak, förutom att det är mer långstridsattacker och ett väldigt annorlunda tema. Mytologi, tjugo timmars speltid och en invecklad story är det som utmärker spelet och det är inte många spel som har påverkat mig så har djupt med storyn och fått mig att utföra så här intressanta och avgörande val.

Grafik ~ 8
Ljud ~ 7
Kontroll ~ 7