Lumines: Electronic Symphony

Skrivet av: donmyst   2013-02-06

Lumines Electronic Symphony till PsVita är beroendeframkallande. Väldigt!

Jag har svårt att minnas när jag spelade ett så beroendeframkallande spel senast. När man väl är igång vill man inte sluta, jag vill bara pussla pussla pussla. Aldrig trodde jag det skulle vara så roligt att pussla i takt till musik.

Då jag inte är någon större fan av varken Tetris, Lemmings eller dylik pussel gaming har hela Lumines serien gått mig helt förbi. Pusselspel har helt enkelt aldrig varit min grej. Jag minns att Yoshi's Cookie till NES var sådär, och jag hade aldrig förväntat mig att ett Lumines spel -i mitt tycke, skulle vara mer roande än så. Men jag gav spelet en chans efter en åktur med demot. Vilket gör det här till ett av de första pussel spelen i min samling...

Det är trots allt något med den här typen av spel som lockar. Och drivet i Lumines tror jag absolut är att det är så himla enkelt. Alla kan spela det redan från start och möjligheten att bli duktig på kort tid är hundraprocentig. Jag utvecklas hela tiden och det finns inga gränser för hur bra jag kan bli.

Något som jag älskar med Lumines till skillnad mot Tetris är att det fungerar så himla bra ihop till musiken. Jag blir peppad av det! Ljudbilden är helt fantastisk och jag gungar i takt till mitt eget spelande. Det är också charmigt att de har matchat blipp-blupp ljuden från pusslandet till musiken.

För dig som är ny till spelserien precis som jag, går spelet till på så sätt att du ska bygga ihop fallande block med varandra. Blocken består av fyra rutor som varierar mellan två olika färger, när minst fyra av samma färg sammanlänkas och bildar en fyrkant raderas blocken. Du kan snurra blocken hur du vill och pussla på flera olika sätt för att inte riskera att bilden fylls med block upp till toppen. Om det här händer är du Game Over! Mycket likt Tetris. Allt det här görs till så kallande "skins" som representerar låtar och visuella bakgrunder.

Som tidigare nämnt är det här ett spel som alla kan spela. Men jag har svårt att låta bli att tänka på att det är något som saknas för den mer lekfulle casual spelaren. För hardcore spelaren finns både Time Attack och Zone Mode som ger dig en rejäl utmaning. Men vi vanliga dödliga får nöja oss med att plöja Voyager Mode som är anpassat för alla typer av spelare. Så var är då dom flummiga och lekfulla alternativen som ger oss som behöver variation lite mer att ta i? Jag saknar ett avancerat Practice Mode, och ett mer lättsamt spelläge. Och varför kan jag inte utmana mina polare online?

Och även om jag tycker att ljudbilden är bra så finns här ändå lite att klaga på vad gäller musikvalet. Visst finns det låtar som passar till mitt spelande, men det är absolut inte vad jag hade valt. Det är mycket disco pop, och trots att spelet innehåller 43 låtar är jag redan trött på det mesta.

Även bilden står med några frågetecken. Grafiken ser bra ut och dom få färglada visuella bakgrundsbilderna är underbara. Men ofta är det trista block och trista bakgrunder, och i combo med den trötta musiken känner jag mig melankolisk efter en tids spelande. Dock är det ganska förlåtande och jag är allt för upptagen med att inte bli Game Over för att tänka på det.

Något jag välkomnar i spelet är de avatarer som du låser upp i takt med att du avancerar i ditt spelande. Genom att tappa med fingrarna på PsVitans baksida boostar du upp din valda avatars förmåga som du sedan kan använda till att t.ex. stanna tiden en kort stund. Det här gör så att du i lugn och ro kan placera ut blocken för att rensa fältet eller satsa på en riktigt stor Chain Block och hög Ultra Combo där poängen bokstavligen rasar in. Det sistnämnda är väldigt tillfredsställande. Dock kan jag tycka att det är onödigt många avatarer att låsa upp med samma förmåga och jag hade gärna fått lite mer att välja på.

Trots dåligt innehåll och brister är Lumines Electronic Symphony ett underhållande spel som levererar många timmars spelglädje på ett väldigt enkelt sätt. Så länge du gillar att pussla har det här spelet en lång hållbarhet, och ledsnar du på musiken kan du alltid ladda in din egna musik att spela till.

Jag har fått upp ögonen för Lumines, och jag känner mig inte längre främmande för att pröva andra pusselspel. Jag är också säker på att Lumines är något som bara kan bli bättre.

Grafik                 7
Spelbarhet        8