Infamous

Skrivet av: Honored   2013-01-25

För att komma i rätt stämmning inför denna recension så ska du tänka dig en helt öppen värld, precis som i t.ex. Grand Theft Auto. Sedan lägger du till att huvudkaraktären i spelet har superkrafter, då har du inFamous i ett nötskal. Du spelar cykelbudet Cole McGrath som levererar ett mystiskt paket som visar sig vara en bomb av något slag, du vaknar upp när halva staden är förstörd och satt i karantän på grund av en pest. Det härliga med storyn i spelet är att den är upplagd som en serietidning, så det känns i vissa fall som att det är en serietidning som blivit ett tv-spel. Men det är riktigt bra gjort och på något sätt känns det trovärdigt och unikt.

Cole fick sina krafter i samband med att bomben han levererade smällde av mitt i stadens kärna, något mystiska omständigheter kan tyckas men man får reda på mer och mer av anledningarna till detta ju mer du spelar. Dina superkrafter består av att du kan kontrollera elektricitet, du kan ladda upp dig själv som ett batteri och sedan skjuta iväg blixtrar och blixtgranater och en hel hög andra förödande attacker. Men eftersom det är så häftiga och roliga attacker man kan få så vill jag inte avslöja allt för mycket här i denna recension. Det finns även ett mycket kompetent levelsystem inbyggt i spelet, där du kan uppgradera dina befintliga superkrafter eller skaffa dig nya. En annan sak som också gör spelet väldigt dynamiskt är vissa storydrivna valmöjligheter du kan få, låt mig dra ett exempel. I Ett uppdrag så ska man säkra en matleverans till den delen av staden som är i karantän och när du väl säkrat leveransen från stadens avskum, får du ett val. Vill du dela med dig av maten med resten av invånarna i staden, eller vill du behålla allt för dig själv? Det du väljer påverkar din ställning i spelet, kort och gott huruvida du är ond eller god. Dessa gärningar påverkar även vilka extra krafter du kan låsa upp för de erfarenhetspoäng du får när du gör diverse olika stunts/moves och har ihjäl fiender osv. Detta system tillför lite mer liv i spelet, även fast det i grund och botten bara är svart eller vitt.

Staden är uppdelad i tre stora öar, i början av spelet är du först begränsad till en av dessa öar, men mot slutet så kan du förflytta dig fritt och obehindrat över hela staden. När du springer, hoppar, klättrar och "surfar" på stadens elnät känns det väldigt perfekt och välgjort. Kontrollsystemet fungerar riktigt bra och det är grymt stora förbättringar sen den betakod vi förhandstittade för ett par veckor sedan. Nu är det inte längre några problem alls att klättra på väggar, greppa tag om stuprör och lyktstolpar med mera. Här har utvecklarna verkligen lyckats få in mekaniken bakom spelet, det funkar helt enkelt mycket bra.

I staden kan du även hitta små bitar av "extra" energi (blast shards), som är spridda över hela staden, vilket ger dig en anledning till att utforska samtidigt som du får extra energi och erfarenhetspoäng i form av elektricitet. Detta gör också att du måste lära dig vissa hopp och hur du ska ta dig till vissa ställen osv, vilket är bra att kunna i pressade situationer som när du är i en hektisk strid med några av stadens många fiender, eller någon av de stora bossarna du stöter på i spelet.

Det du måste tänka på hela tiden när du spelar inFamous är att du alltid håller dig i närheten av strömkällor så du inte få slut på ström, för då är det mer eller mindre över. Detta kan vara lite lurigt innan du väl kommer in spelet, ifall du t.ex. råkar komma utanför den gräns där strömmen är avstängd. Men när väl kommit in i spelet så ser man nästan automatiskt till att hålla sig inom bra räckhåll för nästa strömkälla.
Uppdragsstrukturen i spelet är faktiskt ganska varierad och består främst av huvuduppdrag och sidouppdrag. Huvuduppdragen går ut på att göra vissa saker åt nyckelkaraktärer i spelet, medans sidouppdragen är av mer varierande karaktär.

Grafiskt sett finns det egentligen inget att klaga på, ljussättning i en mörk gränd när du grillar ett par fiender är ett alldeles underbart skådespel att se på. Explosioner och eld likaså, det ser riktigt trovärdigt ut. Om det är något man ska klaga på så måste det vara animationerna på de andra karaktärerna i spelet, här märker man verkligen att de lagt ner mest tid på att få Cole att röra sig så smidigt och snyggt som möjligt.

inFamous är ett tilltalande actionspel, i en öppen värld med många valmöjligheter och en spännande story som verkligen funkar. Det är ett sådant spel som bara blir bättre och roligare ju mer du spelar och allt är inte självklart direkt från början, tolka det som du vill. Att spela inFamous är nästan som att hålla andan och springa i hundra kilometer i timmen, det är knappt en lugn stund men detta är bara positivt i ett spel som detta och superkrafterna blir bara bättre och mäktigare ju längre in i spelet du kommer.

Medlemsrecensioner19
Samlat betyg: 8.3/10
1