Diablo III

Diablo 3 är ett spel för systematiska och uttråkade människor... Oändliga timmar spenderade i repetetiva grottor med i princip ingen belöning.

Efter att Starcraft 2 blev ett riktigt mästerverk, en mix av nytt och retro som varje spelomgång blev en ny intressant sådan så faller Diablo 3 platt i min smak och här är varför:

För det första, den grafiska designen... Av någon anledning känner jag att den mörkare gotiska stilen på omgivningarna från första och andra spelet kändes mycket mer passande och tilltalande till Diablo universumet än den ljus-mörka världen här. Varför valde de att ändra sin väg med tredje spelet i serien? Fienderna däremot är riktigt tilltalande och blodet har man inte skippat utan snarare ökat.

Den andra anledningen är systemet med färdigheter och specialisering, för det var något jag verkligen älskade med Diablo 2. Det tidigare systemet med avancerad specialisering har bytts ut mot ett väldigt simpelt träd där man väljer en bonusförmåga på sin färdighet. Där man verkligen kunde göra sin karaktär till något kan man i princip inte göra någonting och då känns allt nötande man lägger ner plötsligt väldigt mycket minre belönande och har inte alls samma dragningskraft. Visserligen gör det spelet lättare att komma in i för de som inte spelat spelen tidigare men det skapar samtidigt en skugga av föregångarnas storhet.

De anledningarna är egentligen det som drar ned betyget från min sida, för annars är det ett riktigt bra spel som hade vart värdig en solklar 10:a. Storyn får sin fortsättning som verkligen inte gör en besviken. Gameplayet är en Diablo speltitel helt enkelt, klicka för allt du är värd så kontrollerat som möjligt och du kommer ta dig igenom de första genomspelningarna utan problem. Jag tycker verkligen inte om miljöbytet men jag kan inte förneka att spelet är snyggt, det ser verkligen bra ut men opassande och därav drar det ned betyget.

Klasserna är ganska lika de som funnits tidigare och är alla väldigt häftigt gjorda, jag tror alla snabbt hittar sin favorit. Själv valde jag Demon Hunter. Som namnet avslöjar en demonjägare inriktad på distans. Volter, sätta ut torn, pilregn, granater. Ditt mål är att döda allt innan det når fram och om det når fram, fly...

Om du vill ha en grym story att spela igenom en gång så rekommenderar jag starkt att man spelar igenom de första 2 spelen först men det går utmärkt att spela det här först också. En genomspelning som man kommer njuta av om man gillar enkla rollspel. Spelet håller inte särskilt länge pga att man inte kan göra sin karaktär särskilt mycket utan får ett så tråkigt system.

Grafik: 8/10
Spelbarhet: 8/10
Ljud: 9/10