Zombi U

Jag ska inte ljuga om att ZombiU är ett revolutionerande spel, att Wii U med sin interaktiva skärm i gamepaden har totalt förändrat synen på survival horror genren. Jag ska däremot inte heller hålla tillbaka sanningen om att jag faktiskt aldrig vågade ha lampan släckt när jag väl spelade ZombiU.

Spelet i sig är enkelt: du är en överlevande och du ska fortsätta överleva. Du börjar spelet med att en man, som av någon anledning har förberett sig för Zombie-apokalypsen, kallad "The Prepper" hjälper dig in i hans bunker. Han visar dig vägen till en väska med vapen, ammunition samt en scannner "gamepaden". Sen skickas du ut i det becksvarta zombieinfernot på Londons gator, kloaker etc...

Att dö har sällan varit så dödligt: du har nämligen bara en chans, ett liv. Blir din karaktär, vare sig den är en ammopumpad actionhjälte eller smidig löpare, biten av en zombie så förvandlas den till en av de odöda. Det är sen upp till nästa överlevare att börja om från scratch och kämpa sig igenom allt från början (med vägen något undanröjd av din föregångare). En chans har du dock att återfå din utrustning. Genom att döda din tidigare karaktär kan du ta tillbaka väskan med allt som du flitigt har samlat på dig. Dör däremot din nya hjälte innan du har hunnit hämta tillbaka godset så försvinner det för gott och spelet blir märkbart svårare. Jag kan bara tänka mig att när Ubisoft skapade spelet tänkte "det ska kosta att dö!"

Miljöerna är mörka, kalla, otrygga och stämningen är ständigt på topp då man som spelare inte en sekund får tappa koncentrationen. Detta förstärks dessutom av karaktärernas spontana pustande/ stönande/ och skrik. Uttrycket "you snooze you loose" är en utmärkt förklaring av känslan att spela ZombiU. Ammunitionen är sparsam större delen av spelet och med (det Londonpassand) cricketträdet kan du lätt slå ner en zombie. Men så fort två, tre eller fler kommer gäller det att fly än illa fäkta.

Nackdelen med detta spel är tyvärr densamma som fördelen: att storyn inte håller i längden. Då dödligheten skapar en skräckinjagande stämning blir man samtidigt aldrig intresserad av karaktärens/ärnas drivkraft. Varför alla går med på detta självmordsuppdrag är något jag gärna hade viljat ha förklarat. Ett spel som hade blandat bra stämning, gameplay OCH story hade varit nästa steg för att åter igen uppnå resident evil 1 och 4 känslan.

Hur är multiplayern då? Med en vän hemma i soffan kan du spela det ofantligt underhållande "King of zombies" Där spelar den ena ett "strategispel" på gamepaden med uppgiften att lägga ut zombies på en karta för att döda den "överlevande". Den andra spelar ett fps på tv apparaten och försöker antingen överleva så länge som möjligt eller före "zombiekungen" erövra fyra områden.

ZombieU är en uppvisning av WiiUs potential och vad den nya konsolen kommer att gå för i framtiden. Men framför allt skapar den en skräckinjagande stämning som jag inte har upplevt sedan Reisdent Evil 4.

Samlat betyg: 6.5/10
1
2