Sonic Generations

Sonic Generations... Ett spel som många anser som det bästa 3D Sonic spelet. Jag håller inte med. Don't get me wrong... Det är ett bra spel, men kunde ha varit mycket mycket bättre

Story:
Sonics vänner har förberett ett födelsedagaskalas för honom. Under kalaset blir de anfallna av en okänd monster som "kidnappar" alla vänner och Sonic själv hamnar i en färglös värld. Uppdraget är att rädda alla vänner, samla alla smaragder och besegra bossar. Under tiden möter man Classic Sonic och Classic Tails och där börjar besvikelsen. Koncepten med interaktion av de versionerna av karaktärer kunde ha varit mycket bättre. Det är ju inget speciellt i det här spelet.
6/10

Grafik:
Spelet ser väldigt bra ut. Nuff said
9/10

Ljud:
Musiken är skön för det mesta, men vissa remixar är sämre än originalen (närmare bestämd: Rooftop Run och Planet Wisp). Allt annat ljud är bra och det finns möjligheter att ändra talspråk.
8/10

Gameplay:
Sonic och Mario var stora rivaler någon gång i tiden. Både serier var toppen i 2D, men medans Mario fortsätter att vara toppen i 3D, Sonic hamnade långt bakom. Kontrollen i spelet är ok, men bara ok. Sonic är irriterande att styra på ställen där man måste ta det lugnt och sakta och hoppa mellan platformer och Sega har tagit in en jävla massa med sånna. Många hatar Sonic Unleashed, men i Unleashed är dagbanor snabba helt igenom. Classic Sonic kontrollen är bra dock, det är det man förväntar sig, men enda problemet är att man känner sig att Sonic är handikappat om man kör direkt efter man körde med Modern Sonic, men Classic Sonic är helt enkelt riktig classic ;)

Hur man än kollar på det så är gameplay ändå inget perfekt.
7/10

Hållbarhet
Sonic Generations är väldigt kort. 9 världar med 2 banor i, 4 bossar, 3 rival battles och en massa challenges där bara 1 av varje värld är obligatorisk. Huvudstoryn är alltså inte alls uppbyggd på något bra sätt. Det är som 2D-Mario. Klara banor, gå vidare, men med några få cutscenes. Det som förlängar spelet är saker att låsa upp (musik, artwork etc) och att klara alla utmaningar.
6/10

Sammanfattning:
Sonic Generations är ett bra spel, men är det så bra som många säger den är? Nej. Spelet är för kort och det finns många ställen i banorna som sakta ner tempot. Spelet kunde bli bättre om de lade till fler världar och gjorde storyn bättre. Jag gillar Sonic, men (ni kan säga att jag är konstig) jag tyckte att Colors och Unleashed var bättre då de håller längre.

Plus:
+ Mycket nostalgi
+ Bra ljud och utseende