Minecraft

Skrivet av: K4_ktus   2012-12-17

Alla Svenskar har inte stenkoll på spelbranschen, men många har ändå hört talas om en person som heter Markus Persson och att han har gjort det där spelet "Minecraft". Och varför skulle de inte ha gjort det? Fenomenet Minecraft har spridit sig som en löpeld över jordklotet. Till skillnad från andra stora titlar så som Call of Duty eller Battlefield var du inte tvingad att spela på ett visst sätt. Du hamnar i en värld som verkar vara blockiga och steril, men som i själva verket erbjuder oändligt med möjligheter. Många skulle kanske vid första ögonkastet förkasta grafiken som kanske skulle kunna jämföras med en tidig 90-tals titel, men efter ett par timmars spelande tycker man att den är charmig och inbjudande. Och det är även ungefär här man inser vilka otroliga möjligheter detta spel har.

När du har skapat ett nytt spel hamnar du på en slumpmässig plats i en slumpmässigt genererad värld. Allt i världen bygger på fyrkantiga block med olika egenskaper och utseende. Vid närmare studering ser de livlösa och okreativa ut men efter en promenad i den värld man existerar i så tornar enorma berg och dalar upp sig. Vattenfall, träd, skogar. Ibland är det så vacker att man häpnar, trots att det inte är högupplösta texturer. Det är en inbjudande spelvärld spelutvecklarna Mojang har skapat åt oss, och återigen blir jag imponerad. Jag kan inte låta bli, trots att jag nyss har spelat Battlefield 3 på höga grafikinställningar. Ett ypperligt exempel på att ett spel som inte behöver skyhöga utvecklingskostnader för att vara en designmässig pärla.

Och då till den centrala grejen med Minecraft - Byggandet. Med block och diverse andra utsmyckningsmöjligheter kan man skapa i princip vad som helst. Allt från små jordhus till en replika av Game of Thrones världen har byggts. Kända landmärken som riksdagshuset eller Titanic. Designmässigt otroliga byggnader, eller något helt annat. Alla möjligheter är öppna för dig. Man kan beskriva det lite som att Mojang har gett dig en målarduk, pensel och färger. Det är nu upp till dig att skapa någonting, eller bara förstöra allt.

Det finns ett indirekt mål med Minecraft, att överleva. På nätterna kommer det fram monster (om man inte har stängt av dessa) och du har en livmätare som ständigt är beroende av mat från djur eller säd. Det finns också en slutboss med ett "slut", men det lockar mig inte speciellt mycket. Det riktigt roliga med Minecraft är att komma på nya saker och att skapa dem. Absolut roligast blir det med vänner. Om man går in på en bifentlig server, kanske en kompis eller en öppen sådan, kan man ha fantastiskt kul. Bara vetskapen om att någon kan se och dela det du har gjort ökar spelglädjen markant. I singleplayer kan det bli något ensamt ibland, och delad (eller hur många nu som är inne på servern) glädje är alltid dubbelglädje.

Minecraft är inte likt något spel idag. Det låter spelaren göra valen och säger aldrig emot. Vill du spränga upp ett berg, gör det. Vill du bygga en stor herrgård vid det uppsprängda berger, gör det. Vill du bara utforska världen, gör det. Det är därmed lite upp till dig som spelare hur kul du faktiskt har. Gör man det man vill och känner för tror jag att man kommer ha fantastiskt kul. Det krävs en speciell sorts person för att älska Minecraft. Men är du den personen är detta troligen ett av de bästa spel du någonsin kommer att spela.

Medlemsrecensioner22
Samlat betyg: 8.3/10
1