Rollercoaster Tycoon 3

Skrivet av: K4_ktus   2012-12-17

Jag kommer ihåg den dagen jag rotade runt i reabackarna i den loka spelbutiken. Lågpristitlar och filmlicensspel dominerade utbudet vilket inte lockade mig speciellt mycket. Otroligt nog skymtade jag Ataris logga mellan alla Barbie-Spel och dammiga PS2-titlar. "Rollercoaster Tycoon 3, kan det verkligen vara något?" tänkte jag medans jag kritiskt granskade röran varifrån jag hade hittat titeln. Spelet verkade vara något barnsligt eller oseriöst, men godmodiga som jag var (är?) köpte jag spelet och begav mig hem.

Några timmar senare satt jag koncentrerad framför min gamla burk och placerade ut delar till min nya berg-och-dalbana på mitt tivoli. Jag försökte tyda de luddiga fysikinstruktionerna om jämvikt och hastighet uppe i hörnet. När jag sedan testade risbygget kollapsade allt vid första backen då mitt åtta-vagns tåg inte orkade åka uppför backen. Men kul hade jag, även fast attraktionen "Thunder-Train" aldrig någonsin blev något mer än en vild dröm.

Om man aldrig har spelat någon av ataris "Tycoon"-spel förut kan man försöka föreställa sig en salig blandning mellan SimCity och Tropico. I princip går det ut på att driva en så framgångsrik anläggning som möjligt, som förutom att vara lönsam ska vara vacker och besökarvänlig. I Rollercoaster Tyccon 3 ska man driva en nöjespark, som helst ska inkludera feta berg-och-dalbanor och sockervaddsstånd över hela stället. Till sin hjälp har man en rad verktyg och byggnader för utformningen av sitt nya Six Flags.

Ett minus med en majoritet av Tycoon-Spelen är den bristfälliga miljövariationen. Det är lite "Här är en gräsplätt, bygg på den" anda över det även fast man har försökt peta in en viss variation, som öknar t.ex. Solen skiner glatt på dagen medans månen tar över på natten. Ibland täcks himmelen med moln, men någon större variation får man inte.
Om man bortser från detta något tråkiga minus finns det dock ganska många möjligheter. Du kan placera ut massvis med matstånd över hela parken för att främja dina hungriga besökare, eller göra som jag och försöka bygga en berg-och-dalbana som till och med får Chuck Norris att ställa sig sist i kön. Lite träning behövs dock innan man lyckas med ovannämda. Det går nämligen inte bara att brassa på med dalar och backar utan att attraktionsåkarna akut behöver uppsöka närmsta sjukhus. En något mildare variant med mer hänsyn till naturens G-krafter rekommenderas.
Det finns förutom matbyggnader och åkattraktioner även transportbyggen som skjutsar besökaren runt parken, med allt från elefantryggar till modernt designade tåg.

Lyckas du med ditt skrytbygge till nöjespark kan du bli belönad med höga intäkter och ett fint betyg. Detta kräver många dagars polerande och bör bara prövas på av sanna Tivoli-nördar. Om detta avskräcker dig kan du istället ta hand om ett gäng scenarios med utstakade mål. Uppgifterna varierar mellan att si och så många besökare ska komma under ett år, en viktig gäst ska ha kul eller att en viss mängd giraff-bajs ska mockas upp. Roligare än det låter, särskilt med de något mindre linjära uppgifterna.

Rollercoaster Tyccon 3 är ingen supertitel, men väl en som kommer att underhålla. Jag tror att det är få som kommer ha samma tur som jag när jag rotade i den där backen, men om du har det och är sugen på lite kravlös underhållningen är detta ett köp du bör överväga.

Samlat betyg: 6/10
1
2