Svenska
MEDLEMSRECENSION

Resident Evil 6

Skrivet av: Noire   2012-11-04

Då var det återigen dags att hälsa på gamla bekanta ansikten från Racoon City i Capcoms Resident Evil 6. Men lever spelet upp till förväntningarna eller är det bara meriter från förr som håller det på ytan?

Vi kastas in med omedelbar verkan in i kaoset som Leon S Kennedy befinner sig i. För min del var det personligen väldigt så konstig början. Men insåg efter en kort stund att det bara var introt. Något som kändes jäkligt onödigt. Hade räckt gått och väl med en kort sekvens istället för att tvinga mig igenom en del som jag trots allt kommer få göra om senare i spelet. I varje fall så tar man kontroll över Leon som försöker rädda sin nya partner Helena. När man väl tagit sig igenom intron så får man välja vems kampanj man vill börja med. Det finns tre olika att välja på. Vi börjar med Leons kampanj.

I Leons kampanj så tar vi rollen som den välkända Resident Evil hjälten Leon S Kennedy. Han och hans nya partner blir omedelbart intrasslade i ett helvete när ett Virus släpps loss i Tall Oaks i USA. Leon får ta och sätta en kula i pannan på presidenten. Ni undrar kanske varför? Men det visar sig att någon har släppt ut någon slags rök som gör alla till zombies. Efter att ha satt en kula i skallen på presidenten så får vi utforska Leons del av spelet. Vi kastas omkring lite överallt från en skola till en tunnelbana till underjordiska labyrinter och kyrkogårdar. Leons del utav spelet känns faktiskt inte allt för dålig om jag ska vara ärlig. Trots att det kanske händer allt för ofta att man stöter på en massa konstiga fiender som kräver dig på mer än hälften av din ammunition. Men för övrigt så känns den väldigt Resident Evil något som man inte direkt kan säga om nästa del.

Den andra delen utav de två resterande är den som handlar om alla veteraners veteraner. Nämligen Chris Redfield. Vi hittar Chris i en skum bar någonstans i det forna Jugoslavien. Chris har tappat allt och blivit lite emo på grund det ena och det andra. Chris blir kontaktad utav Piers Nivan. En pojkspolning som inte direkt ser äldre ut än tjugo år. Dessa två paras ihop och deras uppgift är att stoppa ett nytt Virus som påminner om Las Plagas från fyran. Nu börjar spelet dock bli väldigt konstigt. Då jag personligen mer eller mindre tvingade mig igenom den här delen utav spelet så tänker jag hålla det kort. Den har verkligen inte något som påminner om Resident Evil. Spelets sega kamera och kontroll gör det ännu svårare för mig att avnjuta den här delen. Det känns mer som om jag spelar Gears of War eller Army of Two än Resident Evil.

Den tredje delen är med den nye hjälten Jake Müller. Jake som har en form av antikroppar som är de enda i världen som kan bota folk från det nya Viruset blir ihop parad med en gammal bekant. Någon som många som har spelat Resident Evil 2 kommer ihåg. Det är ingen mindre än Sherry Birkin. Den galne monster doktorns dotter. Hennes uppdrag är att skydda Jake så att de kan skapa antiviruset med hans antikroppar. Denna del är betydligt bättre än Chris. Men det säger inte allt för mycket. Storyn är lite förutsägbar och de ständiga mötena med Ustanak påminner om Nemesis mötena från Resident Evil 3.

De tre delarna skiljer sig med andra ord en hel del ifrån varandra. Den första med Leon är mer survival inspirerad. Chris del är action baserad och Jakes är något mitt emellan. Det är det enda förutom karaktärerna som skiljer de olika delarna ifrån varandra. Men nu så tar vi även en titt på gameplayen och jämför den med tidigare spel. I Resident Evil 4 så fick vi se ett helt nytt Resident Evil. En ny kamera och nya fiender som var aggressivare och smartare än de slöa och dumma zombies från tidigare spel. Femma byggde på fyrans grundstenar dock valde man att lägga till en partner och spelet blev ett co op spel istället. Nu i sexan så tar man co op grejen på allt för stor allvar. Spelet tvingar dig mer eller mindre att spela med någon offline eller online. Kontrollen har även den blivit lite små seg. Ett bra exempel är siktet och de nya små sakerna har en tendens att störa något. Man kan nu rulla runt, skjuta och röra sig samtidigt och min personliga favorit slås med ett enkelt tryck på en utav sidoknapparna. Men det finns även problem. Menyn är i mitt tycke lite svår navigerad och det är inget som man lär sig på en kvart. Det tar ett litet tag innan man fattar hut man ska få fram saker och ting. Men det finns dock en grej som stör mig något enormt. När man springer i trapporna så har spelet en tendens att mixtra till saker och ting. Istället för solida stentrappor så tror den att man är på is och karaktären som man styr börjar glida framåt istället. Riktigt störande.

Hela spelet känns väldigt ihop skruvat och jag tror personligen att Capcom bara slängde ut det. Det känns helt enkelt inte färdigt. Grafiken känns väldigt stel och billig. Fienderna bjuder inte på allt för mycket motstånd och det nya level systemet där man har skills som förbättrar ens chanser till att få till en headshot och dylikt känns bara onödiga. Capcom verkar tro att det bara räcker med att ett spel har co op och online så kommer allt lösa sig. Men jag säger att det är dags att återgå till rötterna. En remake till Wii U utav Resident Evil 2 med samma kontroll och kamera som fyran hade inte suttit fel.

Samlat betyg: 7.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10