Deus Ex: Human Revolution

Året är 2027 och mänsklig förbättring via mekaniska tillägg har nyligen blivit tillgängliga för alla vilket skapar debatt och kontroverser, speciellt eftersom det krävs en drog för att kroppen inte ska avvisa tilläggen. Huvudpersonen är före detta polisen och SWAT medlem Adam Jensen som nu är säkerhetschef för Sarif Industries, ett av de största amerikanska företagen som jobbar med mänsklig förbättring. I början av spelet blir Sarif attackerat av en grupp augmenterade legosoldater som kidnappar Sarif's forskare och skadar och nästan dödar Adam. Adam får alla augmenteringar som Sarif har både för att rädda hans liv och för att testa sina nya uppfinningar.

Spelupplägget är mycket upp till spelaren, men det finns tre huvud vägar du kan följa; du kan döda allt med automatiska vapen och explosioner, du kan tyst döda med ljuddämpade vapen och närstridsattacker eller så kan du helt undvika att döda och då använda vapen som inte dödar som sövsnipers och tazers. De olika spelsätten kompletteras med augmenteringar, vapen och vapentillägg som du kan köpa eller hitta i världen vilket lägger in rollspelsaspekter i spelet. Personligen gick jag igenom spelet tyst, ibland genom att döda med en ljuddämpad pistol men ibland genom att gå runt vakterna. Att gå igenom spelet utan att döda belönas dock mest, både för att det ger mest XP som sedan kan används till augmenteringar men också att det ofta finns väldigt tydliga sett att gå runt fiender som via ventilationen som ofta är lättast men inte kräver mycket letande heller.

Trots att ett sätt uppmuntras kan du gå igenom spelet nästan hur du vill och det finns många augmenteringar för att ge valfrihet. Du kan exempelvis ge Adam starkare ben och armar så att du kan hoppa, springa, slåss och kasta saker bättre eller så kan du göra honom bättre på att hacka, förbättra hans ögon eller ge hans dräkt förmågor som osynlighet och rustning. Det finns inte bara valfrihet i hur du spelar utan också i hur du pratar med karaktärer och även där har dina beslut påverkan på vad som händer senare. Det är svårt att utvärdera exakt hur stor skillnad vissa beslut harutan att ha utforskat andra alternativ men det finns sätt att prata sig igenom situationer utan att behöva döda och det finns också situationer där vad du säger bara bestämmer hur mycket personen du pratar med säger. Karaktärerna som du pratar med har dock ofta små roller och många ser du inte mycket av och träffar kanske en eller två gånger. Karaktärer som spelar större roller är dock ofta intressanta och realistiska och även där bestäm,mer dina val hur mycket du får veta om de och vad de tycker om dig.

Valfriheten är en av de bästa delarna av spelet eftersom alla kan spela på sitt sätt och väldigt lite tvingas du göra på ett visst sätt. Dock finns det bossar där du ofta tvingas in i en spelstil och det sällan finns många sätt att vinna. De är den sämsta delen i spelet, speciellt för de som inriktat sig på en tystare spelstil eftersom man då måste kasta bort tysta vapen och plocka upp maskingevär eller granater eftersom ljuddämpade pistoler inte dödar snabbt nog och sövvapen inte har någon effekt. De är också frustrerande om man inte har investerat i rustning eller skydd av något slag eftersom de dödar dig väldigt snabbt och man inte har rätt vapen utan måste hitta ett i närheten innan man kan skada bossen. Bossfighter hade inte behövt vara i spelet och de dödar helt den fantastiska valfriheten som har funnits i resten av spelet.

Grafiken är inget speciellt vilket är lite synd eftersom designen och estetiken är fantastisk och 2027s byggnader, människor och robotar är alla bra designade men har inte så bra texturer eller detaljer. Byggnader i närheten ser okej ut men de långt borta är ofta fula blobbar och vissa karaktärer har ganska dåligt detaljarbete om man kommer för nära de. Ljudet är bra både när det gäller effekter och musik och röstskådespeleriet är också övertygande, speciellt Adams röst som är mörk och raspig.

Slutligtvis kan sägas att Deus Ex: Human Revolution har ett bra spelupplägg som graciöst balanserar action och rollspel som präglas av valfriheten som låter spelaren spela igenom på sitt sätt och det finns också en bra story som också ger spelaren valfrihet. Det är inte perfekt eftersom det gärna vill att det ska spelas på ett visst sätt och bossfighterna drar också ner spelet en hel del men överlag är det ett bra action rollspel med bra valfrihet.

Medlemsrecensioner11
Samlat betyg: 8.7/10
1