MUD: FIM Motocross World Championship

Skrivet av: Pife   2012-09-16

Tycker du om att tillbringa din lediga tid med tråkiga och intetsägande spel som får ditt pekfinger att dras till avstängningsknappen likt en magnet? Inte jag heller.

När spelet med det krångliga namnet damp ner i brevlådan blev jag först glad. Jag gillar nämligen spel baserade på fordon med två hjul. Som liten var jag exempelvis beroende av Excite Bike, och nu under senare år har det istället blivit Joe Danger och framför allt Trials-serien som har fått stilla mitt ständiga behov. Med andra ord var det med stor optimism som startade jag igång spelet - men vilken besvikelse sedan.

MUD går ut på att du som förare ska tävla i några officiella motocrossmästerskap till skrikande och hemsk rockmusik. MUD är även proppfyllt av reklam, vilket i och för sig kan vara vanligt i sportspel, men där det i detta fall har gått till överdrift. Eller vad sägs som att din förare kan dricka Monster under loppets gång för att få extrafart?

Här går det att välja mellan olika kända profiler från sporten vars egenskaper går att uppgradera mellan tävlingarna. När du gjort det är det bara att tuta och köra och välja mellan olika spellägen. När du är väl ute på banan börjar det hemskaste infinna sig. Fysiken är under all kritik där det du gör inte alltid får samma konsekvenser. Förutom detta är animationerna stela och kontrollen sladdrig. När jag spelar MUD blir jag påmind om det roligare spelet Pure som är rätt likt i stilen men ack så mycket bättre.

När du har tröttnat på alla lopp och tricktävlingar som spelet erbjuder kan du ta dig an onlinevärlden och möta andra spelare. Fast egentligen är detta en lögn, för du kommer aldrig att träffa på andra. Det finns knappt någon människa som spelar det här längre. Sist jag kollade i highscore-listan fanns det runt 6000 människor i hela världen som hade spelat MUD. Därför är chansen (eller risken) att du ska råka möta någon annan spelare i ärlighetens namn minimal.

Nej, jag borde ha låtit spelet ligga kvar på hallgolvet då det inte är bra någonstans. Jag kan inte heller se hur någon annan skulle kunna ha kul med detta, och att de dessutom vågar ta fullpris för det när kvaliteten är värd några tior, övergår mitt förstånd. Om du är helt frälst i sporten kan du åtminstone först ladda ner demoversionen så att du inte förbannar dig själv efteråt. Ta och lägg pengarna på något vettigare istället, exempelvis en ny stekpanna.

Samlat betyg: 2/10
1
2