Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Batman: Arkham City

Skrivet av: Omen   2012-08-15

Bruce Wayne,mannen med det bästa pokerfacet jag någonsin har sett är ännu en gång ute och leker läderlapp.

Vi såg honom alla i Batman: Arkham Asylum. Hela världen (OK lite överdrivet) häpnade. Inget tala om att ett superhjälte-spel kunde vara så bra. Jag menar,superhjälte-spel. Hur många gånger har vi inte sett sådana flopp-spel?

Men Rocksteady lyckades! And geuss what,it rocked!
      Batman: Arkham Asylum var fullt med så mycket nytänkande och revolutionerande ideer. Du hade allt från ett dussin gadgets till flera olika strids-combos och en hel drös med supervillains och ingen var lik den andra. Alla superhjälte-spel kommer jämföras med Arkham Asylum.

Och nu hade uppföljaren kommit ut. Och såklart var det ett stort hyp. Lyckas Rocksteady göra det två gånger om? Visst det fans många skeptiker och många frågor. Men med spelet kom också många svar. Ja. Rocksteady lyckades två gånger om. De fick Batman: Arkham Asylum att se ut som Captain America: Supersoldier. Spelet hade med sig fler gadgets som man kunde leka med och testa på skräckslagna kriminella. De hade med sig ett bättre stridssystem från den lite kritiserade föregångaren. Men. Det fanns en sak som jag gillade med Batman: Arkham City mer än något annat (och tro mig det fanns mycket). Och det var hur mycket det fanns att göra i detta superfängelse. Det finns saker överallt. Du kommer alltid hitta laglösa som sitter och jämrar sig över hur kallt det är medans det macho håller i sina träklubbor eller automatvapen. Du kommer alltid att hitta Riddler-trofeer som är så nära men ändå så borta eftersom du måste klura ut hur du tar dem. Lägg också till att en supervillain alltid är ett stenkast från den andra och massor med sidouppdrag och du har en lång spelbarhet.

Själva superfängelset Arkham City som är en hel stadsdel (!),styrs med järnhand av den mysteriska "proffessorn" Hugo Strange (passande namn). Playboy-miljardären Bruce Wayne håller en presskonferens över hur farligt det är med ett fängelse som Arham City. Då plötsligt kommer Stranges privata styrkor TYGER. De släpper tårgas slår stackars Bruce medvetslös och för med honom in i Arkham City. Väl inne så träffar man den flintskallige proffesorn i ett kalt och dystert förhörsrum. Redan då säger han något som sätter hjärtat i halsgropen: I feel like I should thank you,capturing Bruce Wayne is som much easier then capturing Batman. Visst har man sett trailern så vet man men ändå.
      -How the f*** does he know?
      Tänker man.

Från förhörsrummet blir man aningen misshandlad och utkastad i leden där man en efter en förs in i Arkham City. Nästan alla ser att den kaxige miljardären står vid leden och redan då börjar dödshot och glåpord att bli kastade efter en. Och gissa vem som väntar på dig vid portarna av Arkham City? Ingen mindre (det finns verkligen ingen mindre) än The Penguin. Penguin har ett mot till varför han bör misshandla stackars Bruce och börjar då att göra det. Innan du parerar bryter hans hand och på något konstigt sätt lyckas bryta dig fri från handbojorna. Du slår ner hans muskelberg till följeslagare får en välkänd läderlapps-kostym skickad från trogne betjänten Alfred till en av de närliggande hustaken. Och äventyret kan börja.
      Redan då börjar allvaret. Skjutglade skurken Two-Face försöker ingjuta respekt i övriga fångar genom att döda ingen annan än sexiga Catwoman. Och efter att ha "rett ut problemet" så följer fler kriminella genier som: tidigare sakt Penguin,Joker,Mr Freeze,Clayface,Bane,Poison Ivy,Solomon Grundy,Harley Quinn,Riddler,Bane,Zsasz,Deadshot,Mad Hatter och ett möte med Batmans nära vän
      Killer Croc.

Själva kärnan i spelets strider går ut på två knappar. X & Y (Triangel & Fyrkant). Kontra och slå. Visst kan man komma ihåg långa kombinationer men det är egentligen det. Men oroa er inte räddning kommer,flera specialattacker som tack och lov bara innehåller en eller två knappar plus en enorm använding av dina egna leksaker bjuder tillsammans på en stor variation.
      Grafiken på spelet är fantastisk. Inte nog med att röstskådespelarnas röster går ihop med en perfekt symbios med karaktärerna (diträknat och de mest obetydligaste personer),så är ingenting missbildat absolut ingenting. Och hur många gånger har inte jag blickat omkring på den fantastiska Gotham City i bakgrunden.

Ljudet är likaså fantastiskt. Stönanden från mörbultade muskelberg skådespelarröster (från den b.l.a. fantastiska Mark Hamill i rollen som Jokern),ljudet från gadgetar,rörelser och havsbrus. Gör det till en fantastisk och vältrogen upplevelse.
      Nu ska det inte tisslas och tasslas för mycket om slutskederna av storyn men de bjuder på flera välbehövande dödsfall,chockerande upptäckter och annat gott.

Sammanfattningsvis är Batman: Arkham City en fantastisk upplevelse som inte bör missas. Passar perfekt om man vill leka superhjälte eller bara uppleva ett av årets spel 2011. Endast avsaknaden av någon form av multiplayer sänker betyget till 9,5/10

+
      Allt

Medlemsrecensioner14