Lego Star Wars III: The Clone Wars

I en leksakslåda inte så långt, långt borta... eller var det i en galax långt, långt borta? Vart jag har varit spelar inte någon roll, utan det är det jag har gjort som spelar roll. Jag har spelat Lego Star Wars III: The Clone Wars, och cirkeln mellan nuet och min barndom är nu sluten.

När det första Lego Star Wars-spelet släpptes så var jag såld på direkten. Jag älskade Star Wars, och jag älskade Lego, så det var en självklarhet att jag skulle älska det (idag har jag dock lite andra åsikter om det). Och det gjorde jag, och jag hade väldigt roligt. Det var helt enkelt underbart. Året därefter släpptes uppföljaren, Lego Star Wars II: The Original Trilogy. Och jag älskade det ännu mer. Bortsett från faktumet att originaltrilogin är mycket bättre, så var nivåerna längre och lite mer utmanande, det fanns flera karaktärer och det fanns helt enkelt mycket mer att göra. Och bara några månader senare släpptes Bionicle Heroes, gjort av samma utvecklare, och än idag anser jag det vara ett helt okej spel.

Det var dock där det tog stopp för mig. Visst, jag provade Lego Indiana Jones-spelen, och jag provade även på Lego Batman, men jag fastnade aldrig lika mycket för de såsom jag fastnade för Lego Star Wars-spelen. Spelen kändes lite för lika varandra rent gameplay-mässigt, och det var det som fick mig att avstå från resten av Lego-spelen. Men sedan fick jag utan förvarning reda på att ytterligare ett Lego Star Wars-spel skulle släppas. Jag vart dock inte speciellt intresserad när jag upptäckte att det var baserat på Clone Wars, som jag varken sett filmen till eller följt serien. Men allteftersom så tyckte jag ändå att det såg riktigt bra och lovande ut, och efter många positiva omdömen beslutade jag mig för att ge spelet en chans. För att jag älskade de förra spelen.

Då jag som sagt varken sett filmen eller följt serien så var jag orolig för att jag inte skulle finna skämten särskilt roliga eller jag inte skulle hänga med i handlingen, eftersom Lego-spelen bygger ganska mycket på igenkänningsfaktorn. Och visst, jag har ingen aning om jag följde handlingen rent kronologiskt, men jag hade inga större problem med att följa handlingen. Och skämten var stundtals riktigt, riktigt roliga.

Till en början så trodde jag att det inte skulle vara några stora skillnader mellan detta och de tidigare spelen. Vilket jag hade rätt i, till en början åtminstone. Sedan upptäckte jag nya typer av karaktärer, som klonsoldaten med en stor kulspruta som kunde meja ned hundratals med fiender. Eller klonkaptenerna som kunde beordra andra klonsoldater. Och så några typer till, såklart. Jag märkte också att spelet kändes som att det var mer riktat mot äldre, trots att det är baserat på Clone Wars-serien. Pusslen och bossfighterna kändes lite krångligare, och överlag så kändes det svårare att spela, vilket gillas väldigt mycket från mina sida. Ibland blev jag dock väldigt irriterad på några få pussel och någon enstaka bossfight, där man aldrig riktigt fick någon ledtråd till exakt vad man skulle göra. Detta hände dock som tur var väldigt sällan. Dessutom så kändes allt mer varierat den här gången, även om det inte är några stora överraskningar.

Rymdstriderna har också återvänt, och känns mycket maffigare den här gången. Min favorit är dock en nyhet till spelen, och det är ett strategispels-liknande upplägg. Det finns flera baser att ta över, och i baserna kan du konstruera bland annat baracker, fordon, kanoner och sköldar. Visst, det är inte särskilt djupt, men det gör ingenting. För det är så förbannat roligt. Att se dussintals med klonsoldater och droidtrupper drabba samman med varandra, samtidigt som ett dussintals fordon kör omkring är en riktig maffig känsla. Att det sedan finns ett helt spelläge baserat på detta gör det bara bättre för min del.

Som brukligt så bygger även Lego Star Wars III väldigt mycket på co-op. En vän kan närsomhelst hoppa in eller hoppa ut, och som det alltid har varit i Lego-spelen är de spelen nästan gjorda för att enbart spelas med en polare. Lyckligtvis är det dock inte värdelöst att spela själv, även om spelets A.I kanske inte är den bästa. Något som diggas väldigt mycket är också att spelarna då och då splittras och får utföra uppgifter själva. För trots att man kanske inte är precis bredvid varandra, så samarbetar man i alla fall och hjälper den andra spelen att komma framåt. Det enda frågetecken jag har dock är att det saknas onlinestöd, vilket är väldigt märkligt. För jag tror att Lego-spelen hade blivit en större succé för det.

Ett annat frågetecken är hubvärlden, som i föregående spel alltid kändes självklara. Jag gillar hubvärlden i Lego Star Wars III, men den får aldrig någon riktig förklaring och den är inte lika självklar konstruerad som tidigare, och risken att främst yngre spelare missar flera coola saker är därmed ganska stor. Vilket är trist.

När det kommer till grafiken så jag väldigt imponerad. Jag hade inga skyhöga förväntningar eftersom det ändå är legoklossar vi pratar om här, men oj vad jag blev överraskad. Jag har faktiskt svårt att beskriva grafiken med ord, och jag ska vara helt ärlig. Man har i princip tagit grafiken från föregående spel, men sedan skruvat upp den så mycket som möjligt, och även om det egentligen är ganska enkel grafik, så är det otroligt snyggt. Det är också en fördel att grafiken är så enkel som den ändå är, eftersom vissa banor är fyllda med dussintals figurer och fordon som rör sig samtidigt, utan att bilduppdateringen sjunker en enda gång. Musiken gillade jag även väldigt mycket faktiskt, även om det oftast inte andades lika mycket Star Wars som den klassiska temalåten.

Lego Star Wars III: The Clone Wars är enligt mig ett mycket bra spel. Spelet är som gjort för att spelas med en polare, strategidelen är riktigt imponerande och grafiken är makalöst och underbar. Visst finns det ett par brister, men dessa brister är enligt mig ganska små och bör inte förstöra ens upplevelse. Och som brukligt så finns det väldigt mycket att göra efter att man har följt handlingen, massor med hemligheter att hitta, 132 karaktärer att samla på och några underhållande sidouppdrag. Avslutningsvis är Lego Star Wars III: The Clone Wars inte bara det mest välfyllda Lego Star Wars-spelet, det är också det bästa.

Plus:
Underbar grafik, mer varierande, massor att göra, underhållande co-op

Minus: