Trials Evolution

Skrivet av: Pife   2012-07-12

Uppföljaren till motocross-spelet Trials HD har äntligen landat på Xbox Live Arcade, men är det den (r)evolution som vi så innerligt har hoppats på?

Som jag har längtat. Att säga att jag hade väldigt höga förväntningar på Trials Evolution inför recensionen är en grov underdrift. Det otroliga är att spelet lyckas leverera långt mer än vad jag ens hade drömt om.

Detta är ett sidoscrollande motocross-spel där du enkelt styr din förare genom att luta honom framåt eller bakåt, annars är det bara att gasa eller bromsa. Banorna är fyllda med diverse hinder som är olika svåra att ta sig förbi. Spelet börjar med en väldigt låg svårighetsgrad som lär oss grunden i spelmekaniken, det vill säga hur man bör luta sin karaktär för att ha största möjliga chans att överleva de svåra hoppen. Svårighetsgraden ökas successivt på ett alldeles formidabelt sätt där träningsbanorna nästan alltid försäkrar en om att man har tillräckliga kunskaper innan man slussas vidare för allt svårare utmaningar. Mot slutet när man når Extreme-svårighetsgraden möts man av banor som vid första ögonkastet kan verka helt omöjliga, men som efter lite träning, blod, svett, svordomar och tårar kan klaras av på några få minuter. Allt detta hade inte varit möjligt om det inte vore för den berömda och perfekta spelbarheten.

Det är just det jag älskar mest med Trials Evolution och dess föregångare, att det bara är skickligheten som räknas. Går det åt skogen har jag endast mig själv att skylla på. Tack vare den millimeterexakta precisionen ger jag aldrig upp på en bana, trots att jag på spelets allra sista banor kan misslyckas långt över 100 gånger på ett enda hopp. Aldrig har allt kämpande och slitande i ett spel känts så belönande som här.

Precis som titeln antyder är detta en evolution av Trials HD där verkligen allt har utvecklats och finslipats till det bättre. Nu kan man exempelvis spela på utomhusbanor som inte ens behöver vara linjära längre, utan kan svänga både till vänster och höger. Lyckligtvis är det inget man behöver tänka på då motocrossen automatiskt håller sig till sin linje. Denna extra dimension gör det hela roligare och mer variationsrikt från tidigare Trials, men det blir också svårt ibland att se var exakt man ska landa med sin motorcykel.

Spelets alla 60 banor är fantastiskt roliga att ta sig igenom där det ständigt refereras till andra speltitlar. Vad sägs exempelvis om en Limbo-inspirerad svartvit bana, eller ett minispel med starka 'Splosion Man-vibbar? Minispelen ja. Spelet är självklart inte utrustat med bara 60 banor, utan innehåller många kvalitativa minispel där vi bland annat får åka skidor och utföra olika tricks i luften. Men för spelutvecklarna Red Lynx räckte det tydligen inte med detta då de även har slängt in en underbar och avancerad baneditor som låter alla spelare världen över få skapa sina alldeles egna banor. Dessa går sedan att dela med sig av till alla Trialsägare, så numera slipper vi begränsa oss till de få på vår Friendlist. En klar förbättring från föregångaren.

Tack vare ett betygssystem kan man enkelt hitta guldkornen bland alla de egenskapade banor som redan finns. Många gånger är just dessa banor ännu roligare och mer kreativa än de som ingår i det faktiska spelet. Jag har exempelvis redan hunnit rulla en enorm kula i ett Monkey Ball-liknande koncept. Baneditorn är så kraftfull att man i stort sett kan skapa vad man än får för sig, och allt detta ökar givetvis spelets hållbarhet till ungefär evighet. Har du någonsin drömt om att skapa ett eget Pong- eller plattformsspel är det således endast din fantasi som sätter stopp för det.

Men då har jag inte ens kommit till spelets största nyhet, nämligen flerspelarläget som går att dels spela lokalt och dels via nätet för upp till fyra spelare samtidigt. Här får vi chansen att tävla mot andra racingsugna i helt andra banor än de vi tidigare har introducerats för. Ibland kan det dock vara svårt att hitta matcher, men när de väl startar är de så skojigt röjiga som man bara hade kunnat hoppas på.

Jag skulle kunna fortsätta hylla spelet i spaltmeter efter spaltmeter, exempelvis skriva om hur mycket bättre musiken nu har blivit. Men jag väljer att avsluta här. Trials Evolution är i stort sett ett fulländat spel och jag blir frestad att ge spelet elva av tio i betyg. Jag kan faktiskt inte förstå hur de ens ska föra vidare det här konceptet. Spelet hade utan några som helst problem kunnat säljas för minst det fyrdubbla priset med tanke på allt innehåll som ingår. Men det är bara att konstatera, Red Lynx har gjort det igen. För endast 120 kronor får du se den perfekta evolutionen, och på köpet får du det bästa och mest kompletta nedladdningsbara spelet någonsin.

Samlat betyg: 10/10
1
2