Ghost Recon: Future Soldier

Skrivet av: baathen   2012-07-09

Inne i snöstormen är ljudnivå oviktigt. Det är inte möjligt för en mänskligt öra att snappa upp ett endaste ljud. Därför beväpnade vi oss, jag och min vapenbroder över xbox live, med ett primärt vapen anpassat för medellånga avstånd och utan ljuddämpare. Den extra genomslagskraften vi får ut av att skippa ljuddämparen är guld värd.

Det är fullt förståeligt att tro att synligheten skulle bli ett problem för oss, men med våra magnetglasögon ser vi precis lika bra som i det klaraste av väder. Allt medan våra stackars fiender inte har en aning om att vi är påväg. Inom en bråkdel av en sekund har våra två datorkompisar avlägsnat två fiender längre bort med välplacerade skott, samtidigt som jag och min kompis öppnar upp halsarna på två mer lägligt placerade ryssar. Genom noga planering rensade vi ett läger utan att larma resten av fienderna. Hade vi misslyckats skulle vi haft en mycket svårare strid framför oss, vilket gör smygandet nödvändigt.

Det jag gillar mest med Ghost Recon: Future Soldier är det jag beskrev nyss. Hur man måste planera sina konfrontationer, både innan och under uppdraget i form av vapenval, placering på slagfältet och tajming. I vissa fall måste du smyga för att klara uppdragen, och i andra fall inte. Dock uppmuntras du alltid att klara uppdrag med så lite öppna konfrontationer som möjligt, och själv tycker jag att man går miste om mycket av det som gör Future Soldier bra när man går "guns blazing" genom ett uppdrag. Det är när man gång på gång lyckas rensa läger och rum genom perfekta "synkskott" och inbrytningar med sina kompanjoner som man känner sig som mest tillfredsställd.

Av denna anledningen får du ut mest av Future Soldier om du har tre kompisar att spela igenom spelet med. Det blir så mycket svårare och därmed tillfredsställande att få en perfekt genomspelning om du spelar med mänskliga partners istället för det extremt buggiga datorkumpanerna. De blir aldrig upptäckta, och de är på tok för pricksäkra, och spelet förlorar mycket av sin utmaning när du inte behöver tänka på positionering eller liknande. Jag spelade med en kompis, i brist på två till, och jag kände ibland att det blev lite för lätt, detta på svåraste svårighetsgraden.

Ett annat roligt tillägg är Gunsmith, som låter bryta ner ett vapen i dess beståndsdelar och komponera ett vapen som funkar som du vill. Vill du kunna strida på så långt avstånd som möjligt eller vill du vara pricksäker när du skjuter från höften? Vill du vara osynlig på minikartan genom att lägga till en ljuddämpare, eller vill du göra mer skada utan? Valet är ditt. Gunsmith finns tillgängligt både i Single- och multiplayer och bemästrandet av detta verktyg är nödvändigt för att kunna göra bra ifrån sig.

På tal om Multiplayer: FS imponerar även här. Detta eftersom det är extremt taktiskt och för att det därmed uppmuntrar till lagspel och samarbete över hjärndött solo-lir. Det finns en mängd spellägen, men inget av de klassiska "enbart döda"-spellägena som Deathmatch och Team Deathmatch. Detta är bra, för sådana spellägen hör inte hemma i Ghost Recon.

På presentationsfronten är Future Soldier varken bu eller bä. Vapenljuden är bra, men har man en gång blivit bortskämd med den genialitet som är DICE lämnar de mycket att önska. Grafiken gör även den sitt jobb, men den bryter ingen ny mark på något sätt.

Sammanfattningsvis skulle jag enbart rekommendera Ghost Recon: Future Soldier om du har kompisar du kan samarbeta med, både i CooP och Multiplayer. Spelets story lämnar mycket att önska och utan den utmaning som tillförs när man spelar med människor är mitt betyg en 7:a, detta trots stark multiplayer och det utmärkta verktyget Gunsmith. Mitt slutbetyg är ändå en 8:a för jag utgår ifrån att man har någon att spela med om man köper ett spel som detta.

Samlat betyg: 7.8/10
1
2