Infamous 2

Att vara hjälte är valfritt.

"Besten har förstört Empire City och är nu på väg hit, till New Marais. Jag har kraften att stoppa honom, men varför ska jag? Folket här verkar hata mig, vad jag än gör. Ska jag skydda eller straffa dem? Jag kan bli deras hjälte. Men att göra fel kan vara så skönt ibland..." Om du hade kraften, skulle du rädda världen... eller förgöra den?

Jag gillade första inFamous, tyckte det var en av de stora överraskningarna 2009 och ett mycket underhållande actionspel med en rolig serietidningsdoftande atmosfär. Nu har jag lånat fortsättningen av min syster, men tyvärr är uppföljaren litet av en besvikelse i mina ögon.

Det börjar igenkännande, serietidningsestetiken är kvar vilket är skönt. Men vänta nu, Cole har fått ett lite annorlunda utseende, tribaltatueringar och till min stora sorg en ny röst. Ut med Jason Cottle, som gjorde ett utmärkt jobb i första delen, och in med Eric Ladin. Han åstadkommer iochförsig ett likvärdigt resultat, men jag undrar vad det var som påtvingade denna förändring? Pengar, tidsbrist eller kreativa olikheter?

Det första som händer i spelet är att Cole MacGrath hamnar i en bosstrid med The Beast, som närmast kan beskrivas som en gigantisk, vulkanisk Silversurfaren. Efter det lämnar man Empire City för den nya staden New Marais, där man börjar med att återigen förbereda sig inför den kommande striden med besten. Storyn blir tyvärr snabbt ointressant, för dels fortsätter berättandet om Kessler som vi redan avhandlat ett varv i första spelet och sen hävdar jag att om du inte spelat igenom första spelet kommer du missa en mängd hänvisningar & referenser till tidigare personer & händelser som kommer göra din spelupplevelse mindre tydlig.

Grafiskt är inFamous 2 bra, även om jag anser att New Marais är en gråare & tråkigare stad att klättra runt i än Empire City var. Dels innehåller den mycket mera vatten, vilket är tråkigt när man sysslar med elektricitet, dels innehåller staden ett stort industriområde som inte heller det är så estetiskt tilltalande. Lite framedrops-problem när mycket händer på skärmen samt grafikbuggar har jag även upplevt.

Ljudet är det bästa med hela spelet. Allting renderas i DTS och låter mycket bra i mina surroundhögtalare. Röstskådespelarna gör ett bra jobb, även om jag som sagt inte riktigt förstår varför Coles röst är utbytt, den nye Ladin skorrar & väser ju på samma sätt som sin företrädare. Lite kuriosa: "The Beast"s röst görs av Phil LaMarr, som ni kanske känner igen från Futurama där han gör Hermes Conrads stämma. Ljudet är dock inte perfekt och det finns åskljud som hackar till exempel.

Spelkontrollen är godkänd och i stort sett identisk med förra spelets. Du klättrar enkelt uppför höga byggnader, glider fram på vajrar och kastar dig handlöst utför avgrunder utan att tänka på säkerheten. Visst kan det vara lite svårt med kameran vid vissa närstrider och jag har ibland försökt släppa taget om takkanten utan att Cole velat fullfölja fallet.

Hållbarheten är god. Du kommer vilja spela igenom spelet två gånger. En gång som god & en som ond. Tyvärr funkade detta bättre i förra spelet, för storymässigt så haltar den onda berättelsen i inFamous 2. Valen denna gång symboliseras nämligen ofta av två superhjältekvinnor som du väljer mellan.
Jag får X-men-vibbar av dessa två, den "onda" Nix påminner om Nightcrawler & Lucy Kuo är en blandning av Iceman och Rogue.
Hursomhelst, det goda slutet är mycket bra, men den onda versionen blir berättarmässigt svårsmält. Den ena tjejen förlåter vår protagonist väl snabbt efter han försmått henne, Cole dödar den andra trots att han flirtat med henne under hela spelet och hans bästa kompis råkar illa ut, ja endast det "onda" slutets sista mening gillas av mig.
Det finns även humor i spelet, t ex under uppdraget Easy Going så sitter Cole & Zeke och tittar på nån sorts spagettiwestern, stänger av sina ringande telefoner & somnar!

Jag måste även nämna User Generated Content - nya uppdrag som användare själva kan skapa och ladda upp för Cole MacGrath att utföra. Det är en kul idé men jag har några invändningar. Dels är det stumma instruktioner vilket är ledsamt, vidare är de flesta uppdragen usla, det fanns några Shardguider som jag gillade men över 80 procent av innehållet var ren skräp och sen var det jobbigt att man var tvungen att logga in varje gång man startade spelet. Antar att det är det som är framtiden, utan PSN-login så kommer man få spela i en tom & öde sandlåda?

Sammanfattningsvis: inFamous 2 är ett sämre spel än sin föregångare med en rörigare historia och en tristare stad att utforska. Om du är ett fan av serien så kan du spela detta för att se hur det slutar för Cole, men tyvärr är det så att minnet av det första spelets förträfflighet grumlas litegrann av denna uppföljare. Jag hoppas nu att Sucker Punch går vidare och inte fortsätter med inFamous-serien för risken är väldigt stor att det blir än värre nästa gång.

Samlat betyg: 8.2/10
1
2