The Legend of Zelda: Twilight Princess

Skrivet av: Marfy   2007-08-16

Link återvänder till vad som har hypats "det bästa Zelda" någonsin, till och med bättre än Ocarina of Time. Men dessvärre är fallet inte så... inte ens nära. Zelda har alltid när de släppts haft stenhård grafik och spelkänsla men med Twilight Princess är det inte så. Det är tvärtom. Gammal grafik och konstig spelkontroll och relativt svag spelkänsla.

Spelet är precis som de andra. Ja, nästan då. Det har lagts till lite Wii-funktioner som jag nämner senare. Du börjar med skogstemplet, och avancerar sedan till berg/eldtemplet för att sedan gå till vattentemplet. Precis som i de andra Zelda-spelen, fy sjutton vad tråkigt, nytt material tack? Det känns alldeles för repetivt att ha spelat igenom dessa tempel i denna variation i så många år.

Missförstå mig inte, givetvis är inte templen exakt likadana som i föregående spel, men helt konceptet är likadant och jag har minst sagt tröttnat. Det känns som att Nintendo borde ha kommit på helt nya tempel inte bara modiferat deras gamla koncept sedan många år tillbaka.

Grafiken är väldigt dålig både tekniskt och designmässigt. Den är relativt tråkig för att vara ett äventyrspel och har ingen teknik alls i jämförelse med Gears of War eller Lost Planet. Det märks på långa vägar att det är en portning av ett Gamecube-spel. Vilket är lite synd, då ett så pass stort spel som Zelda skulle man förvänta sig mycket mer.

Bilduppdateringen är mycket stabil, precis som den borde vara när grafiken är så klen. Det är mycket flimmer och lågupplöst överallt, så något annat än stenhård bilduppdatering vore faktiskt skandal, oavsett storleken på Hyrule.

Musiken är relativt bra men allt annat ljud är hemskt. Ljudet som kommer ur Wii handkontrollen är otroligt dåligt och äckligt, man måste stänga av det helt enkelt. Går inte annars. Sådana saker är oacceptabla hos mig, varför ens inkludera en sådan funktion om ljudet ändå kommer vara så pass dåligt? Det låter som flimmer och jag vet inte vad. Återigen märks det vilken riktning Nintendo har valt.

Link har fortfarande inte lärt sig hur man pratar, liksom ingen annan i Zelda, de borde i alla fall ha lagt till alternativ för oss som vill utnyttja teknologi och ha ljud istället för endast text. Vissa kanske säger att det inte skulle passa - visst, det kan jag köpa. Men ge de som vill ha det möjligheten att välja det i alla fall. Det skulle ge mer liv åt spelet. Åtminstonde om någon kunde tala. En enda person skulle göra skillnad.

Wii:s handkontroll bjuder på både bra och dåligt. Det är mycket kul att använda sig av pilbågen, hookshot osv med väldigt exakt precision då det är du som pekar på skärmen vart allt skall landa. Det dåliga är att du svingar med handkontrollen för att vifta med svärdet, vilket är något försenat som det inte är i Gamecube-versionen, detta orsaker lite problem ibland på bossar och så. Återigen, något som är oacceptabelt av en sådan här mastodonttitel.

Twilight Princess introducerar inte på något stort förutom varg-Link som är tråkig del förövrigt. Sedan att spelet är på tok för lätt gör inte saken bättre. Saknar helt utmaning, jag dog inte en enda gång. Det känns som meningslöst att spela då. Varför ska man göra om samma tempel man gjort i över tio år för att sedan komma till en boss som inte kan göra något? Det känns mer som att man slåss mot invalider.

Det är inte det bästa Zelda-spelet. Inte ens nära, Majoras Mask är tusen gånger bättre på alla punkter utom grafiken. Det är dock längsta Zelda-spelet som kan klaras på 30 timmar om man skippar allt onödigt och kör på huvudquesten.

Det var relativt kul att rida runt på Epona och vifta med svärdet på henne, men det räcker inte. Det är för mycket gammalt, fel, och dåligt för att det ska få ett godkänt betyg. Det är inte ens nära. Man kan inte glida på samma koncept såhär länge utan några massiva ändringar.

Ett spel som borde kommit ett år tidigare i förra generationen, där det hör hemma, för nu, är det chanslöst på samtliga punkter. Men, om du nu envisas på att spela spelet så köp det till Gamecube för att undvika en kontroll som inte hänger med i svängarna och är bitvis frustrerande. För Wii-gimmicken tröttnar man på snabbt efter någon timme.

Medlemsrecensioner60
Samlat betyg: 9.7/10
1