Journey

Några kronor fattig senare, så står jag plötsligt där, mitt i en öken, medan ljuset sprider en gnistrande färgsättning i sanden och ger nästan ett guldskimmrande intryck. Framför mig uppenbarar sig något som ser ut som resterna av en ruin, och jag tar mina första stapplande steg mot vad jag antar är mitt mål. När jag väl står på plats dyker spelets titel upp ovanför mig, och jag har alltså precis påbörjat min egen resa.

Jag har ingen aning om vart jag ska eller vad jag ska göra härnäst, men ett berg långt borta i horisonten ger en inbjudande känsla, så jag glider nedför sanden för att nyfiket se vad som väntar bakom nästa sanddyna. Allt känns väldigt diffust men ändå självklar på en och samma gång.

Strax möter jag några svävande tygstycken som ger mig en skjuts upp i luften och egenskapen att hoppa och sväva för en kort stund och gör att jag kan röra mig lite fortare framåt. Utspritt här och där stöter jag på samlarobjekt och stentavlor med inskriptioner jag aktiverar med hjälp av en form av signaler min karaktär kan utstråla. Försöker jag gå någonstans dit jag inte kan nå, kommer en vind och knuffar mig i rätt riktning. Du behöver alltså inte vara orolig för att gå vilse.

Journey är kärlek och värme från första bildrutorna, trots sin minimalistiska spelbarhet har jag sällan varit med om så många känslor ihoppackade på så kort speltid som Journey faktiskt utgör. Och när plötsligt en resekamrat intar spelvärlden tillsammans med mig spricker leendet upp runt huvudet på mig att jag blir rädd det ska ramla av nästa gång jag gapar. Kommunikationen består endast av erat eget skuttande och de signaler ni kan skicka ut, och även om din partner sitter på andra sidan jordklotet så finns det inget mer att säga, ni vet båda vad som gäller och känner ni er bara lite extra sällskapssjuk så är det bara slå följe och visa vägen för varandra.

Detta är ett av de vackraste spelen jag fått glädjen att ta del av på mycket länge, och när jag slutligen nått målet på min resa noterar jag gåshuden på mina armar och funderar om det kommer att börja växa ut fjädrar på mig också, som låter mig flyga väg i min eufori. Omspelningsvärdet är redan påtagligt.

Det som kan tänkas sänka betyget litegrann är just den korta speltiden och smaken efter mer, men det är petitesser för ett annars helt perfekt spel.

115 kronor må vara lite för den som har råd, eller mycket för den som behöver snåla, men jag vet i alla fall att Journey gjort mig rik på så mycket mer, och det är spelglädje när den är som allra allra bäst!

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 9.7/10
1