Uncharted 3: Drake's Deception

Uncharted 1-3, All is fair in love and war kid

Naughty dog

Naughty dog, spelföretaget som gett oss tre perfekta speltrilogier på tre olika konsoler. Det började 1996 när de skapade ett av playstations största ikoner, ingen annan än Crash Bandicoot, ps1:ans egna Super Mario. Enda skillnaden var att istället för rörmokare, mynt, svampar och prinsessor bestod Bandicoot av pungråttor, äpplen och onda doktor Neo Cortex. På sin tid var bandicoot ett väldigt populärt och välgjort verk och är nu kultförklarat och finns för en billig pening på PSN så vill ni uppleva en av mysiga 90-talets bästa plattformsspel vet ni vart ni ska fara, undvik dock de senare titlarna på ps2 osv då de inte är skapade av Naughty dog och är mycket sämre, they be bad!

Plattformsperfektion

Skaparna gick från klarhet till klarhet och gav oss sedan den underbara serien Jak and Daxter som också nyligen utkom i HD utgåva som alla stortitlar från ps2 eran nu gör,antagligen för att casha in på sina gamla spel men what the hell, tre uberbra spel för 400 spänn är inte fy skam. Det var genom Jak and daxter som jag upptäckte Naughty dog och förstod hur begåvade de var. Kommer ihåg när farsan 2001 kom hem med ps2:an och Jak and daxter. De va så jävla snyggt, inte ens far min trodde det var sant. Sen att plattformsmomenten och karaktärerna var fenomenala gjorde ju inte saken sämre. Sedan byggde de på och gjorde serien till ett mer och mer komplett och perfekt äventyr med varje nu del. Vilket nu leder oss in på deras trilogi för ps3:an, nämligen speljätten Uncharted. Uncharted serien är och kommer förbli en av de störta höjdpunkterna både för ps3:an samt denna generation i stort då jag är säker på att utan den hade spelen sett annorlunda ut och det är åt det sämre hållet. Men mer om det senare vi, jag skulle först kort ville diskutera kring varje spel för sig.

Drakes fortune

Uncharted: drakes fortune var en likt Jak and daxter det första spelet jag fick nöjet att spela på min nya (nu gamla och slitna) 40gb ps3:a. Nu i efterhand kan jag erkänna att det inte gav samma effekt på mig som Jak gjorde, missförstå mig inte, Drakes fortune var och är ett bra spel, bra action, galet snyggt när det kom men det har inte lika självklar identitet som de två senare titlarna har. Det lånade mycket bra från bl.a gears of wars cover system och prince of persias klätter sectioner men lyckas inte helt bli eget, men hade det inte varit för det så hade inte två av världens bästa spel kommit till så... ja, ni fattar. Men på egen hand bra men inte bäst 8/10

Among Thieves!

Uncharted: Among thieves, det var när tvåan kom som serien och företaget riktigt slog igenom, med all rätt, vann massa priser, game of the year awards och massa, massa annat. Detta är inte ett spel mina vänner, detta är konst, rikigt jävla bra konst. Den tid de har lagt ner på små detaljer är helt sjukt. Det går inte med ord beskriva hur fantastiskt det här verket är, finns inte. Graaahhhh!!!!! Skrika, det var något som jag och mina vänner gjorde stup i kvarten under tiden som vi spelade igenom detta, för att var svårt att förstå hur bra det var, gjorde ont i min trångsynta, kritiska skalle. Det är just p.g.a av alla små detaljer som gör detta spel så bra som det är. Det finns bara två företag som har förstått detta det ena är Naughty dog och det andra är Rockstar. hur som helst bjöd Among thieves på ett indiana Jones liknande matine äventyr där man fick följa med Nathan och co på en 8-10 timmar lång resa. Det har den snyggaste tänkbara grafik, den absolut bästa då och bland de bästa idag. En av de viktigaste ingredienserna är just deras känsla för detalj, inga slumpartade, händelselösa tråkiga korridorer som man finner i mängder av andra third person shooters där ute. Varje litet rum och vrå är noggrant genomarbetat och putsade vilket får en att känna att man är i ett rum och inte någon konstig och ologisk kuliss med låg och smetig upplösning. Sedan är de inte heller rädd för att använda sig av hela färgregistret, många spel är snygga tack vare det faktum att de väljer så få färger och även skapar mängder av skuggeffekter, i uncharted är det motsatsen, från början till slut är det en färgglad, explosiv, tårdrypande fest som hela tiden finner nya sätt att imponera och överraska oss. Samma gäller musiken och röstskådespeleriet med Nolan North i spetsen skapar inget annat än ren jävla magi. Kan skriva sida efter sida om hur sjukt grymt allt är i Among thieves, men jag säger bara har ni inte kört det så köpt det nu så kommer ni själva förstå varför det just är ett av, om inte det bästa spelet som nånsin släppts. 11/10

Drakes Deception

Tredje delen av Uncharted hade minst sagt en hel del att leva upp till efter att 2:an tog spelvärlden med storm. Jag och säkerligen många andra var lite oroliga över om det var möjligt att skapa samma upplevelse än en gång. Den 3 november 2011 satte jag samt några my fellow Uncharted lovers ner för att undersöka. Min slutsats är att 3:an är precis lika bra om än lite bättre än 2:an, med 3:an har Naughty dog lyckats pumpa kraften ur ps3:an till max, mer variation och produktionsvärde än vad som borde vara möjligt i ett och samma spel samt låter oss följa med på hejdundrande äventyr som fördjupar huvudkaraktären Drake och hans relationer med de andra i hans entourage. Det är ett värdigt slut på en av de mest klockrena och viktiga spelserierna av denna generation. Förvänta er bara inte något annat, det är inte lika nyskapande och tårdrypande som 2:an, jag satt inte och skrek ut lika många grottmänniskolikande läten som jag gjorde under among thieves då mycket av vad som fanns, finns också med i del 2 och jag tror att det är vad många nu i efterhand har varit kritiska emot. Men det är fortfarande ett fantastiskt jävla spel, köp det, spela det, äska det och spara det så ni kan visa det för era barn och barnbarn.10/10

ARVET

Så som ni säkert har förstått tycker jag både uncharted serien och Naughty dog fan är bäst. Men vad har spelen betytt för för vår onändligt framåtsträvande spelindustri? Det första som kommer upp för mig personligen är hur mycket viktigare skådepeleriet och storyn har blivit tack vara uncharted, något som jag för evigt kommer vara tacksam för. Under arbetet med Uncharted serien har Naughty dog används sig av motion capture för alla mellansekvenser och låtit skådespelarna bli regisserade, låtit dem på ett kreativt sätt skapa dessa scener som under vilken seriös filminspelning som helst. Detta är något som mängder av spelföretag har tagit efter och så kommer det nog också fortsätta. En annan kanske mindre men ändå rolig sak är hur stor Nolan North, personen som porträtterar Drake, har blivit. Han är med i allt, Assassins creed, Batman, Army of two, Prince of persia osv. Detta på gott och ont, det positiva är att han hjälper och skapar mer kvalitativa och trovärdiga karaktärer men det gör också att hans insats som Drake blir mindre personlig och unik. Men jag kan inte annat än buga och bocka samt så är skådespelaren inom mig ganska jävla avis. Det finns självklart många, många andra punkter som Uncharted har hjälpt till och förändrat men just motion capture delen är enligt mig den viktigaste.

Så... vad nu?

Om jag känner Naughty dog rätt har Drakes äventyrande under deras tak över, jag vet att att det nu finns ett på Vita men det är sony Bend som skapat det, men det är säkert ett kompetent och underhållande handhållet äventyr, lika bra? I doubt it. Från vad jag sett är de nu igång och skapar deras version av en Zombie epidemi, ett projekt som de kallar last of us. Det ska tydligen vara ett spel som görs till ps3:an, ett intressant val tycker jag. Då blir det första gången som de väljer att göra ett nytt spel på samma konsol som deras tidigare storhet. Ska bli spännande att se vad slutresultatet av det blir. Nu får ni ursäkta mig, nu ska jag än en gång finna Eldorado.

Medlemsrecensioner21
Samlat betyg: 9.4/10
1