Svenska
MEDLEMSRECENSION

Journey

Skrivet av: Metrod   2012-03-21

Jag, som en erfaren, snart 21-årig gamer har spelat både det ena och det andra genom åren. Och kräsen spelsmak har jag inte. Jag har, bara på senare tid, spelat allt från Super Mario Galaxy till Killzone 2 till Gran Turismo 5. Jag kan spela nästan vad som helst. Men på senare tid (kanske det senaste året) har lusten och viljan att köpa nya spel stagnerat lite. Jag undrade då varför och kom fram till att allra de flesta större spel som släpps idag antingen är oinspirerade FPS eller massiva RPG:n som slukar hundratals timmar ur min fritid, och som jag personligen tappar intresse för efter ett tag.

Men ibland händer det. Ett spel släpps som får mig att applådera då eftertexterna rullar. Eller kanske får mig att tvinga tillbaka några tårar. Ett spel som vågar vara annorlunda och tänka utanför ramarna. Ett spel som litar på spelarens intelligens och inte håller min hand genom hela upplevelsen. Och allt detta hände förra veckan då Journey släpptes till PS3.

Det ska sägas att jag har varit otroligt sugen på just Journey i ett bra tag nu, inte minst efter att ha spelat utvecklaren thatgamecompanys tidigare spel, Flower som var fantastiskt. Så det var med höga förväntningar jag tryckte igång Journey.

Spelet börjar. En massiv öken visar sig och jag får nästan kisa med ögonen för att inte bli bländad. Efter en kort introfilm får jag se mig själv: en mystisk varelse utan armar men med en vacker klädnad som flaxar i vinden. I horisonten ser jag ett berg och ett massivt ljus längst upp. Jag rör mig instinktivt i dess riktning.

Kort därefter inser jag att min karaktär är väldigt begränsad då jag inte kan hoppa. Men efter att ha lärt mig de grundläggande kontrollerna märker jag att de höga sanddynerna kan användas för att färdas i högre hastigheter. Snart får jag faktiskt möjligheten att hoppa också, om än i begränsad form då magiska sjalar behövs för att kunna göra det.

Efter drygt tjugo minuters spelande så händer dock det magiska: en bit av skärmen blir vit, likt när man i andra spel blir skjuten och skärmen blir röd för att du ska kunna lokalisera din fiende. I Journey är det dock precis tvärtom. Jag har precis hittat en annan spelare att dela resan med. Vi rör oss mot varandra och börjar samarbeta. Vi vet inget om varandra, och kan knappt kommunicera förutom med korta ljudsignaler. Trots detta rör vi oss framåt.

Och det är här jag slutar beskriva spelet för dig som inte spelat. För Journey är ett spel som bör upplevas utan att ha någon som helst vetskap om vad som kommer hända.
Däremot ska jag förklara varför Journey är ett fantastiskt spel som alla bör spela.

Journey är en välbehövd frisk fläkt i spelindustrin. Det är originellt, det är vackert, det är nyskapande, det är kort (mer om detta snart), och det är oförglömligt.

Jag kan egentligen inte komma på något negativt med Journey. De flesta brukar klaga på att spelet är alldeles för kort. Jag håller inte med. Spelet är precis så långt som det behöver vara, och bör enligt mig spelas i en sittning. Viljan att göra resan igen är även den stor, eftersom du vet vad som väntar och kanske kan ge en anonym kamrat en hjälpande hand nästa gång.

Något annat som jag har hört klagomål om är att spelet inte är särskilt utmanande. Detta är sant, men spelet behöver inte vara utmanande för att lyckas, och det har inte designats för att vara utmanande. Det är en resa, helt enkelt. Med eller utan en medspelare.

Medspelare, ja. Denna minimala form av co-op är både originell samt genial. Till skillnad från de flesta spel så ska man i Journey utforska världen med en annan spelare, istället för att döda eller tävla mot varandra. Och det funkar. Man litar på varandra och har tålamod med varandra. Om jag någonsin sölade så stannade min kamrat upp och väntade in mig. Man känner snabbt ett samband med sin resekamrat.

Även presentationen är makalöst väl utformad. Grafiken är stundtals helt otroligt läcker, och jag upptäckte ibland att jag satt med öppen mun och bara tog in allt det vackra. Musiken, som kompletterar grafiken och spelets gameplay väl, är väldigt vackert komponerad. Ljudbilden de ritar upp med diverse ljudeffekter är även den fulländad.

Med alla dessa lovord om Journey undrar ni om jag kan sätta annat än ett toppbetyg. Och nej, det kan jag inte. Journey har bevisat att även utvecklare med pengar och stora utgivare bakom sig (Sony) kan våga ta risker och bjuda på en originell spelupplevelse som man nästan bara hittar i indiesfären nu för tiden. Redan när jag skriver denna recension känner jag att jag vill börja om resan igen.

Tack, thatgamecompany.

Medlemsrecensioner10
Samlat betyg: 9.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10