Metal Gear Solid 3: Snake Eater

I en djup djungel mitt inne i Sovjet måste en ensam man stoppa en galen extremist från att starta ett kärnvapenkrig. Snake Eater har kanske den bästa spel-handlingen någonsin, men även så mycket mer.

Snake Eater utspelar sig 1964, när Kalla kriget höll världen i skräck. USA och Sovjet bygger båda enorma vapenarsenaler, kärnvapen och ny teknologi som kan utplåna jorden flera gånger om. Båda nationer försöker alltid överträffa den andra, och till slut påbörjar Sovjet arbetet på ett nytt projekt som helt ska vinna makt-kampen. Men projektets fader och den enda som kan slutföra det, Sokolov, blir plötsligt väldigt rädd för vad han håller på att skapa och bestämmer sig för att fly till väst.

Efter en del incidenter som jag låter er upptäcka själv, skickas den amerikanska CIA-agenten Jack till Sovjets djunglar för att frita Sokolov. Jacks kodnamn är Snake, och det är i ett flygplan högt uppe i Sovjets luftrum spelet börjar.

Handlingen är helt fantastisk. Inget annat spel jag spelat väcker så många känslor eller är så välskriven som den i Snake Eater. Mycket till stor del tack vare de fantastiska mellansekvenserna, den underbara musiken och karaktärerna. När jag 16 timmar senare klarat spelet och eftertexterna börjar rulla för första gången sitter jag helt förbluffad. Ja, handlingen i Snake Eater är bättre än många filmer jag sett och innehåller många överraskningar, twistar och känslor.

Kojimas team har som vanligt pressat PS2 på mer än vad som skulle vara möjligt. Snake Eater är både tekniskt och designmässigt fulländat. Än idag kan jag tycka att det kanske är det snyggaste spelet på PS2. Alla filter, färgerkombinationer och miljöer känns 60-tal.

Miljöerna består av största del av olika slags djungel, men vi får även besöka träsk, grottor, torra bergstoppar och olika lite mer civiliserade områden som forskningslabb, fort och underjordiska tunnlar. För att kunna klara sig undan vakterna i alla områden tar Snake sig bland annat hjälp av ett nytt kamo-system, som låter honom ändra dräkt och måla ansiktet i olika färger och mönster för att bäst passa in och bli svårare att se. Detta system stör sig en del på eftersom man måste gå in i en meny och ändra rätt så ofta. Jag gillar det och Kojima har självklart lagt in lite extra skoj med glimten i ögat. Vad sägs om en zombie-målning, eller att ha Sveriges flagga målad i ansiktet?

Ett annat nytt system är Stamina-systemet. Beroende på hur hungrig och trött du är så prestera du olika bra. Till exempel så siktar du sämre och får upp livet långsammare om du är trött och inte ätit på länge. För att äta måste Snake fånga djur, hitta frukt eller rensa Sovjets små matförråd på resans väg. Varje rätt smakar olika bra, och ger därför olika mycket stamina. Snake kan faktiskt börja gilla en viss sorts frukt eller djur genom att äta mycket av det. Sen finns det såklart giftiga djur som man inte bör äta. Då är det alltid bäst att höra över radion med sin läkare vad hon vet om djuret/frukten.

Spelet har verkligen lyckats fånga djungel-känslan i spelet, till stor del tack vare ljudet. När man är ute i djunglen hör man fågelkvitter, djurliv, vattendrag och så vidare. Musik behövs därför inte förutom vid bossar och i vissa mellansekvenser. Harry Gregerson-Williams står som vanligt för musiken i Snake Eater och bevisar att han kan göra annat än futuristiska teman, och att han gör det bra.

Hållbarheten i Metal Gear Solid 3 är en bit sämre än i tvåan, men detta äventyret vill man uppleva gång på gång. Spelet erbjuder spelaren flera alternativ att spela igenom det med. Du kan helt smyga, eller leka Rambo till exempel. Utöver själva spelet finns det även lite småspel som låser upp nya saker i det riktiga spelet.

Den sista saken jag vill ta upp är CQC, närstridssystemet som ger spelbarheten en rejäl boost. Det mesta rörelser styrs med hjälp av O och vänster spak. Tänk er Gears of Wars motsvarighet med A-knappen, fast ännu mer avancerat, så har ni CQC. Tack vare att Dual Shock 2-kontrollen har tryckkänsliga knappar är CQC-systemet väldigt mångsidigt. Man kan exempelvis döda, förhöra, kasta folk och använda dom som sköld. Så sent som i våren -07, då jag haft spelet i två år, upptäckte jag en ny funktion som löste ett väldigt jobbigt problem när man använder en person som sköld.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater är PS2's bästa spel med sin handling, grafik och spelbarhet. Enda minuset jag egentligen kan komma på är att hållbarheten är lite väl kort, och ett online-läge skulle kunna hjälpa enormt. Lite mer upplåsningsbara saker skulle också behövas. Men de sakerna är en bagatell, MGS3 är ett mästerverk, köp det nu!

Medlemsrecensioner16
Samlat betyg: 9.7/10
1