Heavy Rain

Alla dina drag kan göra en skillnad.

Origamimördaren har lämnat en stad i panik. Någon måste ta kontrollen. Spela alla fyra huvudroller i denna gripande psykologiska thriller, där dina beslut har dramatiska konsekvenser och varje handling påverkar hur intrigen utvecklas.

Först är det en lång installationsprocess, men sen början en stämningsfull, "The Sims"-doftande inledning där man får göra sin morgontoalett, klä på sig och äta frukost. Längre fram i spelet får man även byta blöjor, lägga om sår och t o m ha sex genom knapptryckningar. Men inledningen fortsätter sedan med en panikfylld & känslostark scen när man tappar bort sin son i ett köpcenter.

David Cage har skapat ett ursnyggt spel som kan liknas vid en interaktiv film. Allt är estetiskt väl genomtänkt, alltifrån det strilande regnet, de "Panic Room"-influerade förtexterna och de platser som den stackars fadern Ethan måste utstå sina prövningar på. Och apropå "Panic Room", och dess skapare David Fincher, så är det flera av hans filmer jag osökt kommer att tänka på. Se7en, så klart, men även Zodiac, filmen där några journalister/poliser jagar en seriemördare känns som en självklar referens.

Om man nu skall fortsätta de filmvetenskapliga korsreferenserna, så är Saw-filmerna en annan serie som bör nämnas, då de prövningar Ethan utsätts för påminner om något som Jigsaw lätt skulle kunnat hitta på.

Grafikmässigt är Heavy Rain mycket snyggt även om det är mycket låsta, fasta kameravinklar, men de fantastiska ansiktsanimationerna, som bara slås av Team Bondis L.A. Noire i dagsläget, höjer betyget ett snäpp.

Ljudet är fantastiskt, ja faktiskt det bästa jag hört sedan Dead Space. En suverän mix i DTS där effekter & musik är utsökt balanserat, ja till och med regnet låter hårt & tungt. Den välljudande symfoniorkestern är inspelad i Abbey Roads studio ett och den låter utmärkt. Toppklassigt ljud helt enkelt, vilket verkligen förhöjer känslan i detta interaktiva drama.

Styrningen är godkänd men jag har ett par problem med den. Dels är det lite otydligt när man återfår kontrollen över sin karaktär och man står där som ett fån efter en mellansekvens. Kan vara extra jobbigt om man är mitt i en stressig situation när kontroll krävs. Vissa vinklar är också sådana att man inte riktigt ser vilken knapp/spak som skall användas, men det mest irriterande är när man måste använda sixaxisens rörelsekänslighet och den inte registrerar det jag gör. En bilfärd blev till ett buckligt helvete pga det.

Hållbarheten är knappt godkänd. Du kommer klara av spelet på ca 8 timmar och egentligen rekommenderar jag dig att bara spela Heavy Rain en gång, för upplevelsen är som starkast då. Dock finns det 17 olika slut som du kan få om du gör lite olika val på bestämda ställen, men om du inte är på troféjakt är det rätt meningslöst. Dock fick jag själv min tredje platinumtrofé med detta spel.

Sammanfattningsvis: Heavy Rain är en annorlunda, men intressant, intensiv och känslosam spelupplevelse. Om man jämför med David Cages förra spel Fahrenheit till PS2:an, så till skillnad från det spelets ganska röriga ufo-fyllda historia, så håller Heavy Rain hela vägen. Det är en väldigt bra story med en litet oväntat tvist som håller intresset uppe, samtidigt som grafik & ljud förhöjer nöjet ytterligare. Rekommenderas.

Medlemsrecensioner26
Samlat betyg: 8.9/10
1