Far Cry Instincts Predator

Far Cry Instincts: Predator

Jag har sagt det förut, jag vet - jag tänkte verkligen köpa Far Cry Instincts till Xbox. Men det hände aldrig - av vissa skäl - och istället sitter jag här med Far Cry Instincts Predator till Xbox 360, vilket inte bara innehåller Instincts utan dessutom uppföljaren Evolution.

Du spelar som Jack Carver, en man som hyr ut sin båt till personer som vill upptäcka paradiset. Men en dag dyker några helikoptrar upp som helt utan förvarning skjuter sönder din båt, och Jack slungas överbord av den kraftiga explosionen. Fångad på ön måste du ta reda på vilka som låg bakom angreppet och hitta din flickvän innan det är för sent...

Jack Carvers benhårda äventyr börjar explosivt och därefter sänks aldrig tempot. Från början har du bara tillgång till din lilla kniv, men allteftersom får du lägga handskarna på pistoler, SMG:s, krypskyttegevär, granater, k-pistar och bazookas. Samlingen är enorm och precis som i Halo kan du använda dubbla vapen samtidigt.

Utvecklarna uppmuntrar spelaren att till en början smyga, vilket faktiskt fungerar väldigt väl i Predator. Genom att trycka på RB får Carver fram en stor taggig stock som är färdig att limmas på träd. När du står vid ett träd håller du in den högra avtryckaren så sitter stocken där sedan, fastpressad och klar. Jack har också obegränsat med småsten, som fungerar som lockbete för att få fienderna in i fällorna. Jag gillar verkligen den superba mixen mellan intensivt skjutande och lugna partier där du måste hålla dig i skuggorna. Det är kul och spännande, samtidigt som det fungerar som hand i handsken med de öppna och fria banorna.

En bit in i spelet blir Jack fångad av legosoldater och de ger dig omänskliga förmågor. Han känner det inte på en gång, men sakta förvandlas han till ett monster och har möjligheten att se i mörkret, springa fortare än en bil, hoppa riktigt högt, slå in dörrar och döda fiender med bara knytnävarna och spåra fiender genom deras lukt.
Samtliga av förmågorna används på ett innovativt sätt, och du har möjligheten att använda dem när du vill - så länge ditt adrenalin räcker. När du kommer tillräckligt nära en fiende, dyker en klo-ikon upp på skärmen, och om du trycker på närstridsknappen då, slår Jack automatiskt honom och han flyger tio meter av kraften. Det är grymt kul att kunna använda krafterna, och styrkan ackompanjerat med snabbheten blir ett dödligt vapen i kampen om överlevnad.

Desto längre in i spelet du kommer, pusslas bitarna ihop och sakta men säkert börjar du inse att du inte är det enda monstret, utan att ön är full av dessa varelser. Givetvis blir ditt mål att försöka få ett botemedel, men allt går fruktansvärt fel och jakten på hämnd blir plötsligt mer aktuell än någonsin. Mot slutet lyckas du ändå störta superskurken, men Instincts slutar knappast lyckligt för det. Jag ska inte avslöja för mycket, men att en uppföljare är given (vilket det i och för sig redan är, med tanke på att Predator innehåller uppföljaren Evolution också) behöver man inte vara ett snille för att förstå.
Instincts är en riktigt bra kampanj, med en riktig bra story och en solid solsemester som slår det mesta.
Grafiken har inte blivit så mycket bättre än sist som du tror. Vi får snyggare och mer detaljerade vatteneffekter (vilket gör det till det snyggaste vattnet någonsin, tillsammans med Just Cause) och långt bättre ritdistans och vyer, men allt som allt är det här Xbox-spelet i hög upplösning. Det är snyggt ändå, men Ubisoft har gott och väl kunnat pressa maskinen lite till.

Efter att du är klar med Instincts, har du i och med det låst upp Evolution, som är uppföljaren. Redan från start upptäcker man att grafiken har förbättrats märkbart och att fysiken har fått sig en rejäl omgång i positiv bemärkelse. Det går utmärkt att kasta en granat, eller en pipebomb under ett vakttorn och se hur tornet kollapsar. Förmågorna är upplåsta från början och används ännu mer innovativt än tidigare, då det går att slå in dörrar i större utsträckning, hoppa över höga grindar och interagera med miljön på en rad andra olika sätt, vilket knappast kan ses på ett annat sätt än glädjande.
Det har även tillkommit en del pusselsekvenser där du ska använda dessa förmågor, men det stör aldrig själva spelandet.

Men den största och den bästa nyheten är att friheten är större. I första uppdraget får du tre uppdrag, som du kan välja att tackla i vilken ordning du vill. Ytan är enorm och jag kan inte annat än hänföras över hur lyckad jag tycker att Evolution blev. Uppdragen är av samma intensitet, upptäckarglädje och skoj som i Instincts, och då spelar det ingen roll att det nästan är hälften så kort som föregångaren, för det är den.
En del nya vapen och annat smågodis som brandbomber och linbanor har tillkommit, och är kul att det finns där. Ett ytterligare plus till att AI:n i Evolution är smartare.

Men Far Cry Instincts Predator's största köpvärdhet ligger inte på enspelarplanet, utan det är Map Editorn. Predators Map Editor är den tveklöst bästa editor till konsol någonsin, och du kan skapa dina helt egna banor, hur du vill, skapa terräng, berg, vapen, träd, småobjekt, fordon, byggnader, linbanor, torn, kulsprutor - allt som finns i enspelarkampanjen. Allt i minutiös detaljrikedom kan du skapa din absoluta drömbana - det är verkligen så fantastiskt! Med ett enda knapptryck (Back) kan du hoppa rakt in i banan, se vad som funkar, vad som är bra. Tryck på Back igen och du är tillbaka i skapa-läget igen. När du är helt nöjd med din bana, kan du lägga ut den online, och låta andra spelare spela den med dig.
Med lite eftertanke, fantasi och ett bra humör kan du skapa något riktigt njutbart på det enorma område som tillåter dig att skapa.
Sedan kan du alltid ta ett kort med Y-knappen så att spelare blir motiverade att spela den. Nästa steg är att dominera...

Sammantaget är Predator inte bara ett, utan två, spel i ett, plus med den bästa Map Editorn någonsin, vilket bordar för sanslöst skoj med en av de bästa bästa FPS:en på konsolen just nu. Visst finns det brister, som att AI:n inte är världsklass och lite väl klen grafik, men i stridens hetta går det inte annat än att charmas av Far Cry Instincts Predator...

Grafik 7
Ljud 8
Kontroll 7