Battlefield 3

Battlefield-serien har väl aldrig inresserat mig särskilt, främst pga att jag först och främst är en konsol spelare och inte PC. Bad Company spelen är välgjorda men jag föredrog fortvarande alltid Infinity Ward's Call Of Duty när det handlade om modern krigsföring. Framtills nu åtminstone. Nu förstår jag plötsligt alla PC-spelare som skrek sig hesa över hur förbluffande jävla bra Battlefield 1942, 43 och BF2 egentligen va. En sak kan jag gott konstatera, Dice kan det här med digital krig.

Vi börjar dock med spelets svagaste kort. Och det finns en del att välja mellan kan jag lova. Det har väl inte ungått någon tämligen insatt hur offantligt oengagerande singleplayer-läget är. Den debuterande E3 trailern var bland det häftigaste jag någonsin har sett och förväntingarna stegrades upp till skyarna något enormt. Tre saker var särskilt utmärkande. Först: Grafiken såg bländande vacker ut och makalöst detaljerat. Därefter: Intensiteten fick mig nästan ramla av stolen. Medsoldater blev nedskjutna och man som spelare fick själv ta och släpa över dessa till säkerhet genom att riskera en kula i pannan. Okej, kanske inte så ögonbrynshöjande nu i retroperspektiv. M4:ans rekyl skakade dock om skallen och det såg banne mig ut som att man verkligen avfyrade ett vapen nu. Samt slutligen: AI:n verkade man äntligen ha lagt lite tid åt (till skillnad från andra konkurrenter i branschen) och allt såg nästan läskigt autentiskt ut. Tyvärr och åter tyvärr måste jag meddela att alla tre punkter misslyckades med att infria mina förväntingar.

Singelplayer-delen (kampanjen) är bland det tråkigaste jag har någonsin spelat i mitt liv. Och då brukar jag ändå ofta älska hatade syskonproduktioner som Black Ops och Medal Of Honor där totalt orealistiska berättelser skildras med en sådan bombastik och överdrift att hakan faller ner till marken okontrollerat tät följt av tungan (Michael Bay vem?.) Men det är bara så härligt mosigt att när man är på humör så är det bara att njuta. Dice behandlar sin historia betydligt mer seriöst vilket är inget fel i sig om man har en poäng men här blir allt endast förutsägbart och tröttsamt när varenda aspekt av upplevelsen har gjorts förut och betydligt bättre dessutom. Kan på rak arm inte komma på någonting som är det minsta originellt med Battlefields 3's kampanj. Allt det obligatoriska som tycks existera i dagens militärskjutare finns även att hitta här. Det är nästan pinsamt hur man väljer att plagiera en del moment. Vidare så är AI:n knappast det trailern utlovade utan vi får några kraftigt styrda händelser pressade ner i halsen som sedan Dice ber oss att svälja ner. Men vi måste svälja snabbt då hela resan är slut efter strax fyra ynka timmar. Så kort, ack så kort.

Grafiken är grym, men inte det bländande spelet jag hade väntat mig. PC-versionen sägs piska ordentligt med rumpa men Xbox360 gäller fortvarande för mig så smått besviken blev man även här. Det är detaljerat och funktionellt men det är inte Uncharted. Ljudet är dock helt otroligt. Har man åtminstone ett halv taskigt ljudsystem så finns det få saker som låter bättre än Dice's ambitiösa super titel. Dånande kanoner, dundrande jetplan, massiva stridsvagnar låter helt förjävla bra. Det kan man inte komma ifrån. Ljud på egen hand kan dock inte rädda ett spel och här var jag på väg att ge upp och överge spelet.

Multiplayern drog mig dock tillbaka likt en bläckfisk. Ända sedan jag startade upp min första Conquest-match så var jag fast. Oj herrejävlar vad beroendeframkallande det är. Tiden försvinner helt bland ens strävan att kämpa sig upp i tabellerna och skapa sig ett namn som krigsgud. Man blir helt uppslukad av alla möjligheter och eftersom spelets somtliga brister från singelplayern är nu ett minne blott så kan man istället fokusera på det som gör det här spelet så fantastiskt. Nämligen, att avlossa en fet salva bly mot en ovetande dunder-noob amerikan och bara se jänkaren åka längre ner i listan. Nemesis-kills är bara underbara. Samtidigt låser man ständigt upp nya prylar i samma veva som man stiger i rang. Just denna avancering är en annan del av Battlefield som gör att man kan och vill återkomma gång på gång.

Allt som allt är detta ett riktigt bra multiplayerspel som tyvärr dras ner av en kampanj som man lika gärna kunnat ge blanka fan i å inkludera. Singelplayern får en svag 4:a medans den fantastiska multiplayern åker hela vägen upp till en 9:a. Betyget tippar precis över till en svag 7:a och jag rekommenderar Battlefield till alla spelare sugna på lite ordentlig multiplayer-action. Även alla Call Of Duty-fanboys och/eller Activision-avhoppare.

Medlemsrecensioner26
Samlat betyg: 8.3/10
1