Call of Juarez

Riktigt bra westernspel finns det inte många av och enda sedan det superba Outlaws kom ut 1997 har jag längtat efter något nytt. Med besvikelser som Gun och Red Dead Revolver hade jag nästan tappat hoppet - men så kom Techlands Call of Juarez inridandes.

Jag köpte faktiskt spelet när det kom ut till PC, men på grund av dess dåliga optimering kunde jag inte spela det fören jag köpte en ny dator ett halvår senare. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge brukar det ju heta...

I alla fall, storyn tar sin början med att halvmexikanen Billie Candles föräldrar blir mördade och han blir oskyldigt anklagad för det. Som om inte det skulle vara nog så får han sin farbror, pastor Ray, på halsen som givetvis kräver hämnd. Oturligt nog för Billie är farbrorn inte direkt en gungstolssittande gubbe, utan mer av den revolver- och bibelsvingande typen. Och så tar jakten sin början. Inte någon prisvinnande story direkt, men på sina ställen blir den faktiskt riktigt rafflande och intressant.

Spelet är uppdelat så att man får spela ut storyn i både som Billie och Rays perspektiv, oftast varannan bana. Detta är någon som funkar bra och ger någon sorts variation på spelet. Billies banor består mest av problemlösning och akrobatik medan Rays uppdrag består av rent revolverpangande. Enda problemet är att Billies del av spelet rent utsagt är mycket tråkigare och sämre utförda än Rays, vilket betyder att man oftast bara längtar till de är över så att man kan börja med skjutandet igen.

Men när man väl står där med revolvrarna i högsta hugg så befinner sig spelet i sig esse och Techland har lagt in flera coola finesser för att skapa variation i skjutandet, såsom Quickdraw systemet, som fungerar lite som det i Gun och låter en sakta ner tiden. Möjligheten att sitta upp på hästryggen och skjuta därifrån känns också coolt. Flera av banorna utspelar sig faktiskt i vild jakt med häst, vilket bidrar till en känsla av klassisk western.

Grafiken och designen på spelet är för det mesta i toppklass och man har lyckats att fånga western-feelingen bra. Allt ifrån vidsträckta slätter, övergivna gruvor, stora tallskogar, klippiga berg och klassiska westernstäder finns med, alla vackert utförda.

Call of Juarez är med andra ord det bästa western-spelet på senare tid, inte i närheten av perfekt, men ändå nog för att hålla mina cowboynerver underhållna i timmar.

Samlat betyg: 7.8/10
1