Uncharted 3: Drake's Deception

Efter att jag hade kört klart Uncharted 2 så tyckte jag verkligen att det var ett av dom bästa spel upplevelser som jag har gjort. Den överträffande grafiken, spänningen och tempot var nånting helt unikt som Naughty Dog lyckades väldigt bra med. Spelet fick en massa spel priser och det hade man ju förväntad sig från ett fantastiskt spel. När jag hörde att det skulle komma en uppföljare så var jag väldigt sugen på att få återuppleva serien i en ny spel värld som man förväntar sig ska bli kanon också. Jag köpte spelet direkt efter det släpptes för jag tänkte att jag kunde lika gärna skaffa det än att få det som julklapp, dessutom var jag ivirg att få spela det. Efter en hel del timmar av skjutande, springande, pussellösande och explosioner så är det dags för mig att recensera uppföljaren till ett av dom bästa äventyrs spel som jag har spelat.

Uncharted 3 utspelar sig någon gång efter tvåan. Det börjar med Drake och hans partner Sully går igenom en kvarters gata i svarta kostymer. Dom går in i en bar där dom möter ett gäng som verkar ha stämt möte med dom. En man i svart kostym Talbot visar fram en portfölj med pengar samtidigt som Drake visar fram en silver ring. Så fort det båda byter med varandra så märker Sully att pengarna är falska. Vid det ögonblicket så börjar ett bråk med alla i baren där spelaren kontrollerar slagsmålet och gör det som han själv vill. Själv trodde jag att man inte skulle slåss själv utan det skulle sköta sig själv men när jag väll märkte att jag blev slagen så märkte jag direkt.

Historien i Uncharted 3 är en rätt spännande berättelse som förklarar mer om Drakes förflutna där man till och med ett tag spelar Drake som en unge och Sully har en mycket större roll i det här spelet än från det förra. En del andra karaktärer från det gamla spelet dyker upp igen fast med en aning mindre roll. Samtidigt så finns den en hel del nya karaktärer som till exempel dressmannen Talbot och blondtanten Marlowe. Inte lika coola som det förra onda typerna men passar ändå rätt bra ändå. Drakes mål i spelet är att hitta den försvunna sanden atlantis som den medelålders Drake misslyckades att hitta. Man går igenom många olika platser i spelet från en liten djungel till en stor öken. Spänning och tempo i spelet är det helt klart men kanske lite mindre än från förra spelet. Men det kanske beror på att det här spelet hade mer stunder där man skulle lösa en massa pussel som det förra spelet hade brist på. Jag är glad att dom fick tillbaka lite mer pussel i spelet som det första spelet hade.

Uncharted 3 stridssystem kan man säga är både ett skjut-system och närstrids-system.
Skjut-systemet är nästan helt som det förra. Man kan ha upp till två olika vapen på sig med, inklusive granater som man kan kasta när som helst (Om man har någon såklart). Närstrider har blivit förbättrade från det förra spelet då det finns en hel del nya slagsförmåger. Det spelar ingen roll om man är en avstånds spelare eller närstrids spelare, både går att kunna spela på ett effektivt sätt. Nånting speciellt nytt med stridssystemet är att man kan ny kunna kasta tillbaka en granat som fienderna själva kastade och dom själva blir sprängda av sin egen granat. Dock så måste man va väldigt snabb med att kasta tillbaka granaten och att slänga i rätt kurs så att den inte är kvar omkring dig.

Det finns en del banor som man kör där man är i många olika miljöer som är dessutom väldigt bra detaljerade. Jag kunde inte hitta mycket av enformig miljö och det är ett stort plus för spelet. Äskar speciellt skuggorna.

En favorit bana för mig i spelet var när man var i ett stort fartyg som var ute i ett stormigt hav. Man känner hur båten skakar och man ser hur Drake reagerar när båten rör sig och det är en assgrym karaktär grej. Senare dessutom när skeppet håller på att sjunka så vänds båten upp och ner och man springer och klättrar på objekt som är upp och ner. Det där var nåt väldigt imponerande arbete som jag ger beröm till Naughy Dog för.

Grafiken i spelet är såklart strålande snyggt och det är nåt som Uncharted spelen är kända för. Det var dock inte helt oväntad att grafiken så vara snygg men det är lite bättre än tvåan och det är ett bra plus. Den mest strålande grafiken var när man var i öknen. Det kändes så verkligt. Hoppas spelet vinner åtminstone ett pris för bästa grafik. Det är rätt logiskt tycker jag.

Musiken i spelet är fantastisk eftersom det känns som äkta film musik. Den sätter igång när man helst vill att den ska va och den håller sig lugn under dom tillfällen som det går långsamt.

Nånting som jag körde rätt mycket med i det förra spelet var det roliga multiplayer systemet där man kunde va upp till 10 spelare och möttas i olika varianter av spelande. Det här spelet kom tillbaka med det och det kom en hel del nya saker till det också. Till exempel så kan man nu göra sin egen kämpar figur att slåss som än att välja någon karaktär från själva spelet. Lite roligt men jag föredrar att spela som en uncharted-karaktär. Äventyrsläge där man spelar i en sido story är väldigt roilg och det har ett bra samarbete. Multiplayer är alltså väldigt roligt och alla borde prova på det när man skaffar spelet.

Om det är nånting som kan va lite minus för spelet kan vara bristen på överraskningar och sorg. Den förra story hade mer stunder som man blev chockad och dessutom fick kanske nästan en torr i ansiktet. Det här spelets story är bra och spännande också men har inte lika mycket starka känslor och är rätt förutsägbart också. En liten sak till kan vara svårighetsgraden som varierar rätt mycket när man spelar igenom spelet. Vissa gånger är det svårt medan vissa gånger är rätt enkla, speciellt sista bossen.

Uncharted 3 är ändå ett fantastiskt spel som är det bästa spelet som jag har spelat i år.
Kanske inte lika bra som tvåan men den förkännar helt klart att vara tvåa på bästa äventyrs-spel!

Grafik 10