Call of Duty: Modern Warfare 3

Jag har spelat igenom det tredje och sista spelet i Modern Warfare trilogin. Jag har krigat både offline och online samt i coop och njutit av varenda sekund.

Spelets kampanj tar sin början i New York där Delta Force soldaten Derek "Frost", Westbrook och hans team måste ta sig in i New York Stock Exchange för att desarmera en bomb som ryssarna apterat med avsikten att spränga hela New York börsen. Det hela börjar mycket bra, Delta Force-teamets helikopter skjuts ner och man tvingas till att strida vidare till fots genom horder av fiender ända upp till börsens tak där bomben är placerad. Spelkänslan är väldigt lik den i Modern Warfare 2 medan intensiteten är betydligt högre än i föregångaren. Striderna är mer hektiska, tempot är uppskruvat flera snäpp och ryssarna och övriga fiender bjuder på hårt och bra motstånd.

Även om spelkänslan och designen påminner väldigt mycket om Modern Warfare 2 har mycket förändrats. På vapenfronten hittar vi vapen från föregångaren, men även en del vapen från ettan och andra helt nya som varken fanns med i ettan eller tvåan. Även puffrorna är förbättrade sedan föregångaren. De låter mycket bättre, har bättre tryck och borta är den fjösiga känslan som merparten av alla vapen hade i tvåan.

Kampanjen är kort, men bjuder trots det på oändligt mycket variation. Under kampanjens gång får man besöka platser som (förutom New York), Paris, Prag, London, Hamburg, Sierra Leone, Indien, Kazakstan, Ryssland och Dubai. Naturligtvis är även Captain Price och Soap MacTavish tillbaka. Soap är dock inte spelbar, utan i SAS-kampanjen får man spela som Yuri, en rysk informatör, Marcus Burns och Captain Price (i slutet av äventyret). Skurken denna gång är ingen annan än Makarov som introducerades i tvåan. Grafiken är snygg, snäppet bättre än i tvåan och ljussättningen imponerar också, även om varken grafiken eller ljussättningen är i klass med Battlefield 3.

I Modern Warfare 3 finns ju givetvis också ett välgjort coop-läge samt ett brutalbriljant multiplayerläge som faktiskt är det bästa någonsin i CoD-serien. I coop läget introduceras här ett nytt, spännande och mycket välgjort överlevnadsläge (Survival Mode), där spelaren tar sig an horder av fiender online eller offline. Mycket utmanande och nyskapande och förbannat roligt. Multiplayerläget är ju givetvis spelets största styrka och bjuder även det på en massa nyheter. Även om upplägget och designen liknar Modern Warfare 2 är förändringarna uppenbara. Infinity Ward och Raven Software har denna gång lagt till två nya spellägen som båda är fantastiskt roliga och välgjorda, Kill Confirmed och Team Defender. I Kill Confirmed räcker det inte bara med att döda sina fiender, utan man måste också plocka upp svävande dogtags för att bekräfta dödandet. Oerhört utmanande, kul och nyskapande. Detta förhindrar även campande, vilket var oerhört jobbigt och störande i föregångaren. I Team Defender slåss båda lagen om att erövra en flagga som det ena laget tar kontroll över medan det andra laget måste återta den.

Vapnen har nu även olika nivåer, vilket gör det möjligt att använda olika vapen i olika spellägen och även att hitta sitt favoritvapen och sedan kunna bemästra det fullt ut. En annan häftig och märkbar finess som inte fanns med i föregångaren är att man nu kan ha två fastsättningar på sitt vapen och samtidigt använda perken Sleight of Hand, vilket gör det möjligt att ladda om sitt vapen snabbare. Perks och killstreaks finns nu mera i olika utföranden. Man kan välja tre olika killstreaks beroende på vilket utförande man väljer. Mycket underhållande och väl genomtänkt.

Intensiteten och tempot är skyhögt även i multiplayer. Dock är balansen, variationen, vapnen, klasserna och spellägena bättre än någonsin och multiplayerläget är snudd på perfekt. Visst förekommer campande fortfarande, men det är långtifrån lika utbrett och uppenbart som i föregångaren. Ett annat litet minus är att spelet laggar av och till, men inte såpass att det påverkar spelbarheten.

Modern Warfare 3 är i övrigt ett oerhört välgjort, snyggt, spännande, intensivt och actionfyllt spel som vilken actionälskare som helst skulle uppskatta. Kampanjen är spännande och varierad, coop läget erbjuder oändligt antal extra speltimmar och multiplayerläget är det bästa och mest välfyllda i serien.

Delbetyg:

Grafik: 8
Spelbarhet: 9