Uncharted 3: Drake's Deception

Skrivet av: PhMan   2011-11-13

För första gången någonsin köper jag ett spel på releasedagen! Jag brukar aldrig kasta mig över spel när de släpps och brukar tycka det är helt okej att vänta i någon månad eller två eller ibland även längre för att spela ett spel. Men Uncharted 2 lämnade ett sånt starkt intryck på mig att jag helt enkelt inte kunde motstå att få spela uppföljaren så fort den hamnade på butikshyllorna.
Så.. hur kan del tre i denna FANTASTISKA spelserie kunna nå samma nivå som sin föregångare? Uncharted 2 var revolutionärande på många sätt. Aldrig hade ett spel sett vackrare ut. Otroligt vackra landskap och miljöer. Actionsekvenserna var så extremt välgjorda och fantastiskt häftiga att titta på och det bästa av allt... man var ju med! Samtidigt som dessa Hollywood scener pågår som får t.o.m. Michael Mann att bli avis, så springer man runt med sin karaktär och är en del av actionscenen!! Helt otroligt fantastiskt välgjort! Manus, regi, skådespel. Allt var perfekt! Så hur skulle detta paket någonsin kunna bli bättre?

Som ni märker så hade jag rätt rätt höga förväntningar på Uncharted 3 när jag stoppade in skivan och installerade spelet. Installationen klar och spelet drar igång...

Spelet börjar i London där Nate och Sully går in i en typiskt brittisk pub. Stället är fullt med hårda ärrade typer som alla tittar på Nate och Sully när de går längst in i puben och in i ett rum. Där väntar en mystiskt man med en väska full med pengar. Nate ska byta en ring som tllhörde självaste sir Francis Drake mot en stor summa pengar. Men på typiskt Uncharted maner så blir det komplikationer i bytet och en barfight drar igång. Ringen ifråga sägs vara nyckeln till den förlorade staden Ubar som är gömd någonstans i det arabiska ökenlandskapet. Den som finner staden kommer att hitta enorma rikedomar. På ena sidan har vi den gode Nate som tillsammans med sin trotjänare och fadersgestalt Sully gör allt för att hitta staden först. I andra änden har vi en sekt som går flera århundranden tillbaks där bl.a. drottning Elisabeth tillhörde. Elisabeth hade en gång i tiden skickat sir Francis Drake på jakt efter Ubar.. men hur det gick avslöjar jag inte här! Idag är det en annan ledare som styr sektet. Katherine Marlowe, en maktgalen kärring som gör allt för att lyckas med sitt uppdrag.

I typisk Uncharted anda så reser man kors och tvärs över jordklotet i jakten på ledtrådar efter den försvunna staden. Resan tar dig från London till Frankrike och ner till arabländerna. Dessutom får man en tillbakablick på hur Nate och Sully träffades för första gången. Båda på jakt efter ovannämnda ring i Colombias huvudstad, Bogota. Några nya ansikten dyker upp, men även många gamla bekanta. Sully får mycket speltid och är vid Nate's sida under majoriteten av detta äventyr. Och det är ett äventyr man sent glömmer.. Spelet innehåller några nya moment jämfört med föregångarna. Men mycket är sig likt med en hängande Nate, en orolig Sully och ett jäkla tempo med mycket explosioner, fantastiskt kameraarbete och underhållande action.

Miljöerna är riktigt häftiga. Men jag ska i ärlighetens namn säga att miljöerna i Uncharted 2 var ÄNNU häftigare. Kanske inte så konstigt med tanke på att del 2 utspelade sig i Tibet med Himalayabergen som bakgrund. Det var en majestätisk vy och självfallet rätt svårt att slå. I Uncharted 3 är det annat som står för det storslagna. Nämnligen de redan häftiga sen förut men FANTASTISKA och GUDOMLIGA actionscenerna. Naughty dog säger i extramaterialet att de försökte verkligen satsa på att förbättra spelkänslan och upplevelsen för spelaren. Kameravinklar, Nate's rörelser beroende på miljö och hälsotillstånd.. Ja allt för att spelaren ska få en bättre inlevelse i spelet. Jag tar av mig hatten och bugar Naughty dog för de har lyckats med sin uppgift GALANT! Jag har aldrig upplevt sån intensitet och häftig action i något annat spel tidigare. Den är klart bättre än 2:an och i en klass för sig. Upplevelsen är så total att vissa banor är helt enkelt oförglömliga och tål att spelas om och om och om och om och om igen! Jag känner en lyckorus bara jag nämner det! Naughty dog har lagt enormt mycket vikt på detaljer och spelet känns så extremt välgjort och genomtänkt! Inget lämnas åt slumpen och det är verkligen nåt som känns när man spelar. Inlevelsen och spelkänslan har aldrig varit bättre! Jag skulle kunna försöka beskriva hur bra spelet är i 5 sidor till, men jag säger bara: Köp spelet och håll i dig! Du kommer att få ett äventyr du sent glömmer!

Visuellt så befäster Uncharted sin position som världens snyggaste spel enligt mig. Det har aldrig sett bättre ut även om skillnaden är relativt liten jämfört med redan fantastiska Uncharted 2. Ljudet är av absoluta referensklass och alla kanaler används massor med riktigt skarp och balanserad ljud! Röstskådespelet är precis som tidigare spel helt underbar och sitter perfekt! Alla röster känns rätt och äkta! Manus och regi av absolut världsklass med tajt dialog och perfekt balans mellan action och story. Spelet är enligt mig det bästa som finns i marknaden idag. Spelet blir aldrig trist och håller dig engagerad och aktiv från första till sista minut. För mig tog det dryga 10 timmar att spela igenom single playern i normal svårighetsgrad. Ja, det går säkert att spela igenom fortare, men flera gånger stannade jag och tittade runt på de häftiga miljöerna.

Om det är något jag ska försöka klandra på är att vissa saker känns lite som en repetition av Uncharted 2. Det är absolut inte trist och har man inte spelat del 2 och ger sig direkt på Uncharted 3 så kommer man älska allt. Men som sagt, lite repetition på riktigt häftiga saker som kom till redan under Uncharted 2.
Summa summarum är att Naughty dog lyckas än en gång leverera ett spel som innehåller allt man som spelare önskar sig. Jag älskade Uncharted spelen sen tidigare och kan med stor glädje säga att del 3 är av samma höga om inte ännu högre kvalite. Tyckte jag läste någonstans att Naughty dog vill ha en PS4 till nästa del av spelserien. Det känns verkligen som att dem nått toppen på PS3'an och kräver ny hårdvara innan kan de lyfta spelet till nya högre nivåer. Naughty dog är pionjärer som gör saker ingen annan speltillverkare gör. Jag ser fram emot nästa spel med Nate i huvudrollen och kommer förmodligen att återigen på releasedagen att ge mig ut till butik för att köpa och fortsätta spela världens bästa spelserie! Naughty dog, Im a believer!

Medlemsrecensioner21
Samlat betyg: 9.4/10
1