Call of Duty: World at War

Jag har spelat igenom Treyarchs andra världskriget epos Call of Duty World at War och njutit av varenda minut.

Call of Duty World at War tar sin början i ett japanskt fångläger där jag får se en av mina kumpaner få halsen avskuren av en japansk general. Samma öde väntar även mig. Sergeant Roebuck kommer dock till undsättning och jag klarar mig undan oskadd.

Kampanjen i World at War är uppdelad i två delar, en amerikansk kampanj och en rysk kampanj. Spelet inleds med den amerikanska kampanjen som utspelar sig på Makin atollen som ligger långt ute i Stilla havet. Målet är att ta sig fram till ett flygfält och överta det.

Den andra delen av kampanjen skildrar slaget i Stalingrad där Dimitri Petrenko ligger i en fontän och ser de ondskefulla tyskarna skjuta ihjäl alla soldater som rör sig. De enda två som överlever är jag (Petrenko) och Viktor Reznov (som även är en av huvudkaraktärerna i Black Ops). Reznov ropar lågmält på Petrenko och tillsammans flyr de vidare mot ett sönderbombat hus där uppdraget är att döda en tysk general vid namn Amsel.

Kampanjen fortsätter sedan och man fortsätter att slåss mot tyskarna. Huvuduppdraget är att bryta sig in i tyskarnas riksdag, (Reichstag) och göra slut på nazismen.

Kampanjen i World at War är intensiv, varierad, brutal, rolig, intressant och atmosfärisk. Ena stunden spelar man som Private Miller i den amerikanska kampanjen för att senare slåss som Petrenko i Stalingrad och Berlin. Andra skådeplatser under spelets gång är Seelow och Berlin. Kampanjen är ungefär lika lång som i Black Ops. Balansen är bra, det blir aldrig tråkigt och miljövariationen är riktigt god.

Intensiteten är enorm och både japanerna och tyskarna bjuder på tufft motstånd. Storyn är fantastiskt spännande och gripande medan atmosfären är helt fenomenal. Man känner verkligen att man befinner sig mitt i en hektiskt strid under andra världskriget. Berlin och Stalingrad är otroligt välgjorda och att se alla de sönderbombade byggnaderna och alla stridsflygplan flyga ovanför ens huvud är en mäktig känsla.

Vapnen är många till antalet och otroligt bra. Trycket och ljudet är imponerande. Här finns alla sorters vapen representerade, från den enklaste pistolen till de tyngsta kulsprutorna. I den amerikanska kampanjen får man även använda eldkastaren som är otroligt kraftfull och gör enorm skada. Perfekt om man vill döda flera fiender på en och samma gång. Det finns dock en del brister och irriterande moment. Japanernas banzai soldater är både snabba och sluga och slår till när du minst anar det. Är du inte beredd på deras attack går du en säker död till mötes.

I World at War finns naturligtvis också ett välbalanserat coop-läge och zombieläge. I coop-läget kan man spela igenom kampanjen med en kompis eller ta sig an det otroligt underhållande zombieläget på egen hand eller online. I World at War är zombieläget precis lika bra som i Black Ops och man får aldrig nog av att slakta zombies som är så förbannat kul och som erbjuder flera timmars extra speltid.

Multiplayerläget är brutalbriljant och enormt välbalanserat. Matcherna är långa, oftast uppemot 30 min och otroligt intensiva. De många perken och killstreaksen höjer nivån flera snäpp och sägas ska att multiplayerläget i World at War utklassar mp-läget i Black Ops. Det är enormt atmosfäriskt, med fantastiska vapen, perks och killstreaks samt möjligheten att köra stridsvagn. Kartorna är förhållandevis små men otroligt välgjorda och jag har faktiskt aldrig under mina otaliga multiplayer speltimmar upplevt fusk och campande är väldigt, väldigt sällsynt. Detta ger en helt otroligt balans som MW2 och Black Ops saknar. Den enda invändningen jag har mot multiplayerläget är de irriterande fiendehundarna som kan dyka upp flera gånger under matcherna. Det blir ofta oerhört frustrerande när man har siktet inställt på en fiende och ska precis skjuta när hundarna skäller och morrar bakom ryggen på dig och sekunden senare ligger du död på marken.

Jag har också upplevt en del buggar och lagg (jag har PC-versionen) och ofta kräver spelet att nya uppdateringar installeras manuellt. Oerhört irriterande. Dock inträffar detta tack och lov bara ibland.

När det gäller grafiken och ljudet så är dessa delar mycket bra. Grafiken är kanske inte den snyggaste, men definitivt såpass snygg att man direkt känner av den otroliga atmosfär som spelet så väl förmedlar. Ljussättningen är också riktigt snygg liksom alla explosioner, miljöerna och designen på vapnen.

I övrigt är Call of Duty World at War ett fantastiskt spel med mycket variation, intensitet, härlig atmosfär, mycket trovärdighet, suverän kampanj, brutalbriljant multiplayerläge och naturligtvis det underhållande zombieläget.

Rekommenderas till alla skjutsugna FPS-fantaster.

Delbetyg:

Grafik: 8/10