Svenska
MEDLEMSRECENSION

FIFA 12

Årets upplaga av EA sports årliga fotbollspel utlovade en ny försvarsmotor och en fysikmotor som skulle förändra spelupplevelsen totalt. Har EA lyckats med det och är Fifa 12 det ultimata fotbollsspelet?


Torsdagen den 29:e september 2011 vaknar jag upp runt klockan 11 och springer genast ut till brevlådan för att titta om posten kommit. Det har den inte. Jag väntar tills jag ser postbilen komma och springer förväntansfullt ut för att slita upp mitt exemplar av Fifa 12. Det finns inte där.

Min kompis, som studerar i Göteborg säger att jag ska åka till honom och hämta hans Fifa 12 så länge så att jag får lira, vilket jag gör, och är 10 minuter senare hemma med spelet i handen.

Något onlinespel får jag inte tillgång till i början då jag inte vill använda min väns kod utan jag startar istället upp en karriär med favoritlaget Chelsea.

Menyerna i karriärläget är snarlika de menyer som fanns i Fifa 11 och jag märker inga större skillnader. Jag bygger klart min taktik, men bestämmer mig för att inte värva något då Chelsea är ett såpass komplett lag.
Träningsmatcherna simuleras då jag tycker de är ointressanta och min första match i spelet blir alltså borta mot Stoke, precis som på riktigt.

Jag väljer svårighetsgraden världsklass, eftersom jag vet att jag är bra på Fifa, men att de ändrat försvarsspelet såpass mycket att jag inte vågar spela på Legendarisk trots att jag vann lätt på den svårighetsgraden på Fifa 11.

I början händer ingenting. Jag försvarar mig på i stort sett samma sätt som jag alltid gjorde i Fifa 11, där jag avvaktar och bara försöker täcka ytor, och bryter inte för än jag ser läge att bryta. Mitt försvarsspel försämras alltså inte utav det nya systemet, men jag märker helt klart hur EA har tänkt, men det behöver poleras om det ska bli svårare.

Anfallsmässigt märker jag dock en stor skillnad. Bollen anländer inte till spelarna automatiskt längre utan man måste tajma både riktning och kraft rätt, annars kan passningen hamna var som helst.
Helst manuellt är det inte dock utan att man är halvt hållen i handen känns fortfarande.

Många har anklagat EA Sports för att bollarna flyger som badbollar när man skjuter i deras Fifaspel och det är något man verkligen jobbat med. Bollarna känns numera mycket tyngre och man kan få till riktigt hårda pressade skott längs marken. Stundtals märker man dock fortfarande av badbollssyndromet.

Fysikmotorn som EA jobbat på är i vissa stunder briljant medan den i andra stunder inte fungerar alls. Hamnar Drogba i en närkamp med exempelvis Gibbs, så har Drogba oftast inga problem med att hålla undan Gibbs då han är överlägsen i styrka. Ibland så är snabbheten dock fortfarande alldeles för avgörande och oftast det som är viktigast även i en duell där den starkare enkelt kan tackla undan den snabbare med axeln.

Jag vinner tillslut min premiär mot Stoke med 3-0 och är redan halvt trött på att spela mot en AI-styrd motståndare, då det helt enkelt är för lätt.

När jag två veckor senare äntligen får tillgång till onlinespelandet så märker jag att de ändrat om systemet mycket. Man ligger nu i olika divisioner från 10-1 beroende på hur bra man är. Man börjar givetvis i Div. 10 och det är sedan tänkt att man ska jobba sig uppåt. Jag har inte haft tillfälle att spela jättemycket online än, men jag har tagit mig upp till div.6 utan något som helst motstånd. Alltså är det för den erfarne Fifaspelaren bara en lång transportsträcka till låt oss säga Div.4 innan man får lite motstånd.

Stundtals dyker det även upp cuper som man får spela. Det finns 4 olika cuper där jag endast haft tillfälle att delta i EA CUP som är till för spelare i Div.8-6. Givetvis vann jag den enkelt och det hade varit roligare med lite motstånd.
Eftersom cuperna direkt går till slutspel så känns det lite roligare att vinna en match eftersom man då får chansen att avancera vidare. Jag gillar dock inte att den utslagne kan få försöka igen hur många gånger han vill.

Be a pro, läget där du bara kontrollerar en spelare istället för hela laget, är fortfarande helt meningslöst att spela om du bara tänker köra randommatcher. ALLA vill agera anfallare, och även den som spelar som målvakt bestämmer sig för att dribbla av hela laget. Ska man spela Be a pro ska man helst vara ett gäng vänner som spelar ihop i ett eget lag mot andra seriösa spelare.

Jag har inte upplevt alls mycket lag, och servrarna är klart bättre än på tidigare Fifaspel.

Grafiken är väldigt ojämn. Vissa spelare, exempelvis Torres, ser väldigt bra ut, medan andra inte alls ser ut som de gör i verkligheten. Lukaku är exempelvis en ren kopia på Drogba.

Det sista läget jag avnjutit i Fifa 12 är chansen att återupprepa verkliga händelser. EA kallar det utmaningar, även om det oftast är väldigt enkelt. Det kan t.ex. vara att återupprepa Milans bragdvändning mot Lecce eller att man när Lazio får straff ska sätta den och sedan vinna matchen åt Lazio.
Dessa utmaningar är ofta på alldeles för låg svårighetsgrad och man klarar den ofta relativt enkelt.

Sammanfattningsvis är Fifa 12 ett roligt spel, som bäst avnjuts online eller mot en vän i soffan.

Plus:
Bra flyt vid onlinespel
Mycket licenser
Fantastiskt roligt tillsammans med en vän.

Minus:
För lång transportsträcka innan man får motstånd online (det hade kunnat lösas genom att överföra ens Fifa 11 nivå till 12:an).
Ojämn fysikmotor
För lätt att spela försvarsspel

Samlat betyg: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10