Fable II

Skrivet av: Andiaz   2011-10-27

Peter Molyneux är en snackepelle. Säga vad man vill om honom dock, men han är förbannat bra på att få igång en otroligt stor hype-maskin runt sina projekt. Jag kommer ihåg hans evangeliserande inför första Fable, och hur hårt jag föll för det. Och visst, jag kände mig ordentligt snuvad när det mer eller mindre bara var en västerländsk version av Zelda jag spelade. Samtidigt så lärde jag mig en läxa i att vara mer källkritisk, och även var jag kände att nivån för en eventuell uppföljare skulle komma att ligga.

Med Fable II gick jag med andra ord in med mer en inställning om att det inte kommer vara en spelrevolution, utan helt enkelt ett genomarbetat rpg. Introt som drar igång i spelet ger en mysig föraning till vad som komma skall, och jag kan inte låta bli att ryckas med i dett fattiga livet för den kommande hjälten. Atmosfären känns verkligen levande, både med historiken som ligger över alla platser, och även tack vare att miljöerna är under konstant utveckling. Då man till och från åldras i spelet så känns det förvånansvärt fräscht att återbesöka miljöer som man har spenderat tid i sedan tidigare. Den brittiska humorn ligger även den på topp - mycket tack vare att man levererar punchlines i precis rätt läge. Som universum är spelet kort sagt klockrent och jag hade gärna sett att man i kommande delar lät spelet utspela sig i samma universum, fast i nutid, och gärna i stil med ett gotiskt Storbritannien. Det skulle kunna bli hur bra som helst.

Stridssystemet känns igen från ettan, men är ytterligare förfinat. Man kan gå in och puckla på i närstrid, eller använda magier och bössor från säkert avstånd. Allra bäst blir det en bit in i systemet, när man både kan lägga flertalet slagkombinationer efter varandra tillsammans med köttiga magier. Det är underbart tillsfredsställande att genom en time control-spell gå in i bullet-time mode a la Matrix och se hur fiender blir totaldemoliserade av ens svärd. Eller varför inte slänga ut en strid ström av kulor i huvudet på en hög med fiender när du kommer upp i högre levels för dina ranged weapons?

Även alla quests har god variation. Allt från att hjälpa bybor i nöd, till att designa statyer på sig själv, eller gifta bort bönder. Extra plus för det trevliga gyllene spåret som visar vägen dit man ska, om man så vill. Väljer man att enbart följa det så hittar man å andra sidan inte lika många hemligheter, vilket såklart ett avgörande man får ta.

Som jag nämnde tidigare så börjar man som en urfattig snorvalp. Det kan man dock inte säga för resten av spelet - Kurvan för hur man tjänar pengar är i det närmaste exponentiell, och inom loppet av ett par timmars speltid har jag tjänat nog för att köpa ett par hus, gifta mig och inreda till max. Som om inte detta räcker är alla vapen och rustningar uppköpta sedan länge. Här glänser sannerligen inte spelet, utan lämnar betydligt mer att önska. Att man har många val att göra känns toppen, men inte till förmån för att kunna göra allt samtidigt utan större problem.

Även co-op-delen av spelet förblir mer en schysst ide, då själva genomförandet känns rent ut sagt stelt, och är helt klart den minst lyckade delen av spelet. När det är som värst känns det som när man spelar ett sämre MMO, där andraspelaren känns mer som en inhyrd följeslagare spelad av datorn.

Fable är inte jättelångt, men längden är väl anpassad mot det innehåll som finns. Precis när jag började känna att jag hade gjort det mesta som erbjöds så var spelet slut. Även om varje individuell del av spelets gameplay inte direkt går på djupet, såsom att skaffa barn, inreda och ha ett jobb vid sidan om livet som hjälte, så gör detta ingenting eftersom variationen är väl avvägd. Fable II är ett solklart spel som bör upplevas, och är absolut ett av de starkare korten beträffande RPGs för XBOX 360.

Medlemsrecensioner36
Samlat betyg: 7.9/10
1