Epic Mickey

Disney´s Epic mickey liknar nog ett spel som du aldrig tidigare har spelat. Spelet handlar om Mickey som vaknar upp ur sin säng och märker att något är fel med hans spegel.

"Jag vet inte om spegeln var busig...eller om den var ondskefull....Kanske visste spegeln om att den mystiske inkräktaren hade en roll att spela i mitt projekt"

Mickey kliver in i spegeln och kommer till andra sidan av den. Det visar sig att det stället som Mickey kommit till var Yen Sids bostad. Yen sids är mickeys gamla lärare från kort filmen från Fantasia "The Sorcerer´s Apprentice". Han smög sig genom ett rum och kom fram till rummet som Yen Sid var i. Yen Sid arbetade på sitt projekt: Att skapa en värld för de figurer som Walt disney skapade men glömdes bort sen, han skapar Wasteland.
Yen sid blev klar för idag och lade sin pensel på ett penselställ och gick för trapporna i rummet till sin kammare för att vila. Den här delen av spelet måste ha varit intressant för de flesta spelarna eftersom denna del visar vad för krafter musse kommer att kunna kontrollera och vi får veta en massa om vad som säkert kommer och hända. Iallafall, Mickey springer till bordet som projektet ligger på. Själva projektet ser ut som en minimodell av Disneyland för mig och jag känner på mig nu att saker och ting kommer att gå riktigt fel. Mickey hade sett på hur Yen sid gjorde och började använda penselns magiska krafter för att experimentera lite med penselns krafter. Av misstag råkar han skapa en svart geggig misslyckad skulptur av sig själv. Mickey tänker om och ändrar lite på skulpturen, men då blir allt helt fel.
Mickey hade skapat ett monster. Monstret höjde sig över Mickey för att attackera honom, men Mickey tänker snabbt och kom ihåg hur Yen sid tog bort färgen från penseln med thinner. Mickey häller lite thinner med flaskan på monstret, och ställer tillbaka den. Men monstret vägrar ge sig. snabbt stiger den upp igen och bereder en ny attack. Yen sid är på väg ner för att se vad som pågår. Mickey får panik och slänger flaskan med thinner på monstret,råkar skapa kaos på bordet, försöker städa upp allt men hinner inte. Mickey rusar snabbt tillbaka in i spegeln i skräck och sen syns han aldrig mer. Stackars Yen Sid.

"Jag kom ner för att se vad som försiggick men det var för sent. Mitt projekt var förstört. Jag såg aldrig den mystiske inkräktaren, men det tog inte lång förrän jag visste vem det var"

Flera månader efter olyckan, Mickeys karriär går i topp och idag är han berömd och ligger och sover i sin säng. Men nånting droppar ner på mickeys täcke. ser ut som geggan från monstret. och det var det. Mickey vaknade av förskräckelse. Monstrets armar hade trängt sig igenom spegelns och dragit Mickey in i Yen Sids verkstad. I Yen Sids projekt hade armarna stuckit ut från, alltså en portal som hade öppnats ur projektet. Mickey kämpade allt vad han hade för att inte bli ned dragen i portalen. Mickey råkade få tag på Yen Sids magiska pensel som låg på bordet och fick den med sig i portalen. Mickey kom ut från andra sidan av portalen och föll ner genom luften samtidigt som Monstret försökte döda honom. Men Mickey var modig nog att klara sig undan från det flesta attackerna. Men till slut gav sig monstret på Mickey genom att stänga in honom i sin kropp och snurra så Mickey blev yr och sen krasch landade i marken, som till slut var nådd. Mickey slog rejält och skulle ha dött om inte monstret stängde in honom i sin kropp, vilket var monstrets stora misstag. Men monstret gav sig iväg och lämnade Mickey, som hade svimmat med den magiska penseln i sin hand. Det här var inte över. Inte på länge. Vad för ställe har Mickey hamnat i? Kommer monstret och ger sig på honom igen? Kommer Mickey vara tvungen att klara sig själv? vad för krafter har penseln? Och, kommer Mickey nånsin tillbaka igen? Det får vi se(när vill köpa spelet).

Spelet är mycket händelsebaserat, det betyder alltså att det du gör i spelet påverkar spelets handling på olika sätt längre framåt. Denna typ av spel har nog aldrig funnits med tanke på att du kan skapa och ta bort saker och ting om det är i vägen, eller om du måste ha det för att komma vidare med hjälp av thinner och färg. Men spelet har gett oss en mörkare Musse Pigg, alltså det bestämer du som spelar spelet beroende om du väljer thinner eller färg. Aldrig hade man trott att vår Musse Pigg skulle vara med i ett sådant mörkt spel. Och när man ser på Musses kropp så ser man att det dryper från kroppen(som man också kan se på omslaget), Det beror ju på att Mickey har råkat suga upp lite av Phantom Blot(Monstrets namn). Musse dryper mer ju mer han använder thinner, Vilket skulle vara rätt så logiskt. För Thinner tar ju bort färgen man har gjort, alltså i den världen Mickey är i så är han själv gjord av färg precis som alla andra i världen, så Mickeys drypiga effekt kan föreslå att han kan lösas upp om han skulle använda för mycket thinner. Men det går inte att använda för mycket eftersom det kan ta slut, då måste man fylla på mer(det finns två mätare som visar på HUD-skrämen hur mycket man har). Annars kan det vara för att thinnern är så kraftfullt och ond. Men det bestämmer du om hur det kan vara.
I alla fall, I spelet kan man också möta Oswald the Lucky Rabbit(som ni ser på omslaget), Disneys första stjärna före Mickey kom. Men när de träffar varandra kanske det inte blir som man hade tänkt sig. Oswald är avundsjuk på Mickeys framgång och behandlar honom som något som katten har släpat in (nåt som Phantom blot släpat in).
Trots sin hat mot Mickey tänker Oswald ändå hjälpa Mickey därifrån.
Hursomhelst.
Jag trodde att sista bossen kunde komma när som helst när den dök upp i slutet av spelet. Jag menar ju att det var så många uppdrag med Phantom blot involverad i slutet så jag trodde som sagt att finalbossmatchen skulle komma när som helst. Det kändes nästan som om jag spelade i dagar innan jag kom fram.
Banorna i spelet är som områden, i varje område ska du gör speciella saker för att komma vidare och om du vill, leta efter speciella saker som koncept konst, märken, skisser, skattkistor eller fångade dvärgar i burar. När du klarat av ett område så öppnas en liten biograf som spelar upp en kortfilm. hoppa in i den så kommer du igen en kort korridor baserat på Mickeys händelser i kortfilmer t.ex. The Lonesome Ghosts, Steamboat Willie, Thru the Mirror (vars händelse är lite likt intron av spelet), du kan till och med spela händelserna i Fantasia och Törnrosa. I varje korridor så finns det en filmrulle, hitta den så har du den i din samling. Ge tillräckligt många rullar till Vaktis i storgatan och han kommer och belöna dig. När du kommit genom korridoren så kommer du till nästa område som det är dags att klara av, och så fortsätter det tills du kommer till bossen. Bossarna kan man besegra på två olika sätt(föutom Hook som går att besegra på tre sätt). Fienderna är avkommor av Phantom blot, löjligt lätta medans vissa andra kan ta en minut att besegra. Precis som bossarna så kan man besegra fienderna på två olika sätt.
Använd thinner så löser du upp dem och använd färg för att få de allierad på din sida. Men vissa fiender går inte och besegra alls. Disneyfigurernas förlorade essenser, de läskigaste fienderna i själva spelet. Du kan inte besegra dem och de är som Fast zombies: rör sig hel stelt men springer ändå jättesnabbt. vart du än går så följer dom efter dig. Som tur är så finns dom bara i sista världen och när den sista boss kampen kom så...kom det aldrig nån. Istället fick jag besegra en massa starka fiender så det såg ut som nån slags Battlefield när jag slogs mot dom och hade allierade fiender på min sida. Men det här spelet vill jag verkligen rekommendera och är värt pengarna också. En unikt bra historia. Spelet har även fått pris för bästa spel av E3 för årets wii spel.

Graiken får en tia för bästa grafik som jag har sett på Wii(kanske har jag sett bättre men jag vill inte förstöra). Spelet har också vackra och snygga effekter men samtidigt mörka och onda.

Spelkänslan är bra nog men får en åtta för musses dubbelhopp ser lite overkligt ut(det får mig att tänka att han plötsligt har atletsika krafter frå ingenstans).

Ljudet är bra och får en nia för den underbara musiken, men det kan också låta lite annorlunda.

Hållbarheten är liksom WOW, jag trodde inte det skulle vara så länge innan jag fick möta sista bossen och sen när jag gjorde det så kom det aldrig någon. "Ånej här kommer det en bläckarme, vad ska jag göra? Spruta färg?"
Förstår du nu varför jag gav den en tia?
Men banorna kan också vara långa och man kan lägga av och spela ibland när man inte bara orkar med en ny. jag räknade att de var 5 banor innan man kom till Hook.

Samlat betyg: 9/10