Red Dead Redemption

Skrivet av: PhMan   2011-09-19

Har ni någon gång drömt om att få vara "The man with no name"? Ni vet, Clint Eastwood i Sergio Leone trilogin.

Mannen med det stenhårda ansiktet som skjuter snabbare än du hinner blinka. Rida runt om westerns fantastiska landskap och de öppna vyerna? Ge sig på banditer som sprider skräck bland oskyldiga bybor eller varför inte råna de själv? Hitta skatter, jaga hästtjuvar, stjäla hästar själv och sist men inte minst duellera med andra (vem minns inte duellen i The good, the bad and the ugly där alla tittar på alla med den brutala duellblicken och ena handen 10 cm från hölstret) m.m? Listan kan bli lång. Väldigt lång. Jag har i alla fall drömt om det flera gånger när jag var yngre. En spännande värld där de hårdaste överlever. En spännande värld där revolvern är din bästa vän. En spännande värld där ditt namn kan sprida skräck eller glädje bland invånarna i western. I Red dead redemption kan man få uppleva allt det, och mycket till. Än en gång så lyckas Rockstar leverera en fantastisk värld som man kan drömma sig in i. Den har allt du kan associera med western. Den vilda western i alla fall... Miljöerna, känslan, musiken och karaktärerna är helt enkelt häpnadsväckande bra!

Spelet går ut på att man är John Marston, en outlaw som blev lämnad att dö av sina gängmedlemmar, men lyckades överleva. John lämnade allt bakom sig och startade om. Outlaw-tiden var förbi och John ville leva sitt liv i lugn och ro tillsammans med sin fru och son. Tyvärr för hans del så hinner de gamla synderna ikapp och nu måste John lyda lagens män om han vill återse sin familj. En gång i tiden red han med dessa män. De rånade, dödade och lämnade skräck efter sig. Idag måste han möta dessa män och se till att de hamnar bakom lås alternativt 2 meter under jord. Så börjar spelet. John skickas till western på jakt efter sina ex-medlemmar. Förutom att han självklart vill återse sin familj så har han även en personlig vendetta att reda ut med dessa män.

Men att hitta och framförallt kunna nå sina ex compadres blir ingen lätt uppgift. En av de, Bill Williamson, har ett eget gäng idag och gömmer sig i sin egen lilla fort fullt med nya gängmedlemmar. För att John ska kunna komma åt honom behöver han hjälp och en story börjar nystas upp. Man träffar flera karaktärer som på ett eller annat sätt hjälper dig i spelet. De tar dig till olika platsen i spelvärlden med olika uppdrag. Storyn utvecklas och man hamnar så småningom i Mexiko där äventyret fortsätter med nya ansikten och nya uppdrag som ska leda dig till männen du är ute efter. Och resan tar inte slut där.. Långt ifrån! Storyn i spelet är väl utvecklat och karaktärerna känns äkta. Rockstar har en fantastisk förmåga att utveckla intressanta karaktärer och en intressant handling. Man får som i tidigare Rockstar spel hitta uppdrag genom att närma sig "aktiva" karaktärer på kartan som får ditt äventyr att fortsätta. Skriver inte om handlingen mer än så, men det är en intressant och oförglömlig resa att spela John Marston.

Mellan huvuduppdragen så finns det en hel värld att upptäcka! Spelet är som tidigare Rockstar titlar fyllt med extrauppdrag och annat godis som inte har något med huvudhandlingen att göra, men som förgyller spelglädjen och ger dig lite fördelar. Man kan t.ex. träffa främlingar som ger sidouppdrag. Klarar man dessa får man ära, pengar och till och med vapen som gör livet enklare för John. Man kan bli en Treasure hunter, med andra ord gå på skattjakt och tjäna extra pengar. Man kan låsa upp Outfits, dvs kläder som John kan använda som gör att vissa saker i spelet blir enklare. Man kan öka sin nivå som Sharpshooter genom att klara uppdrag m.m. Dessa saker är nödvändiga för alla Trophy-jägare, men även för de som vill låsa upp allt som är möjligt för John att göra och köpa i spelet. Kul men inte nödvändigt.

Under spelets gång så är det framförallt två "staplar" som är intressanta. Den ena är Fame. Allt du gör i spelet påverkar ditt rykte. Du blir med andra ord mer och mer känd i spelvärlden och det är inte alltid kändisskapet har fördelar. Som kändis blir du utmanad konstant av arga män som vill bli ihågkomna som John Marstons dräpare.
Den andra stapeln är Honor. Du kan välja att bli en schysst person som håller sig till lagen och hjälper oskyldiga som hamnar i knipa. Du blir helt enkelt en hjälte i folks ögon och de flesta ser dig som westerns egna superhjälte. Du kan även leva gangster och leva upp till Johns rykte som han en gång hade. Bybor är rädda för dig och lagmän tar dig för minsta lilla. Vem du väljer att bli har sina för- och nackdelar. Antingen har du en bra relation med bybor och lagmän eller så har du en bra relation med andra outlaws. Men oavsett vilken sida du väljer så påverkas inte handlingen (i alla fall inte vad jag vet).

Grafiken är strålande bra. Miljöerna känns så äkta och välgjorda. Människorna likaså. Rösterna sitter perfekt och känns trovärdiga. Stort plus jämfört med GTA IV är att John är enklare att styra och känns inte lika klumpig som Nico Bellic ibland kunde upplevas. Ljudet är bra och alla kanaler används, men inte av referenskvalitet. Musiken är mycket bra och skapar en oerhört bra atmosfär och känsla för spelet. Inte Ennio Morricone klass, men riktigt bra.

Jag hittar inte mycket att klaga på. Jag tycker att spelet är så nära man kan komma den vilda western hemma från sin favoritfåtölj och känna sig lite som mannen utan namn. Och vem vill inte uppleva det?? Den lilla skillnaden är att man istället för en Colt, håller i en Dualshock! Ett oerhört bra spel som alla borde testa. Når inte riktigt upp till GTA kultnivå, men inte långt ifrån!

Medlemsrecensioner48
Samlat betyg: 9.3/10
1