Warhammer 40,000: Space Marine

Jag har nu spelat klart Space marine, det tog mig ca 7-8 timmar. Jag kanske inte är helt opartisk i denna recension då jag är ganska intresserad utav Warhammer 40k universumet. Iaf har jag längtat ganska mycket efter detta spelet och jag blev lite besviken när jag såg GR:s recension där spelet "bara" fick en sexa i betyg, dock blev det ett 1-day köp för mig och det ångrar jag inte en sekund nu i efterhand då detta spelet var väldigt, väldigt underhållande för mig. Jag menar att spela som en genmanipulerad människa i ett berg av järn är ju en ganska speciell känsla. Jag tycker att spelet verkligen ger en den rätta känslan av en space marine, kontrollen är enligt mig utomordentligt bra. Stridssystemet är coolt och väldigt underhållande. Storyn är underhållande, inte den bästa jag varit med om men fortfarande väldigt bra, sen att dem har använt sig utav en symfoni orkester för att skapa soundtracket till detta spelet gör att känslan blir ganska mäktig. Skådespelaren som gör rösten till huvudpersonen Captain Titus är ingen mindre än Mark Strong som jag tycker har en väldigt djup och respekt ingivande röst. Den ger verkligen spelaren känslan av att Captain Titus har tagit hand om en hel del sattyg i sina dagar. Att man som space marine får möta orcs som fiende känns helt rätt. Striderna kan bli riktigt intense då man kan möta kanske 30 orcs samtidigt som man vet att det väntar minst lika många till precis bakom hörnet. Kan säga att Boltern får arbeta sig ganska varm. Att en space marine kan ta ut 20 orcs ensam i ganska snabb takt gör att man verkligen ha följt warhammer 40k lore:en. För att förklara hur intense spelet är så kan jag säga att bara efter dryga timmen fick jag ett achievement "Döda 500 enemies with melee weapons" så förstår man att det är inga små horder av fiender man möter.

Det enda som jag tycker var lite dåligt med spelet va precis det Mäki skrev i sin recension att man går runt i stora mäktiga miljöer men alldeles för ofta så leds man ner i små tunnlar där man inte riktigt får känslan av storskaligt krig som man snabbt får av dem stora mäktiga skådeplatserna man oftast börjar ett uppdrag i.
Till sist har jag också spelat lite multiplayer och jag tycker att det är väldigt roligt dock så känns det lite tomt på nåt sätt med bara 3 olika klasser och runt 15(16?) unika vapen, trots detta så är det som sagt mycket rolgit och jag har hittat min favorit klass iaf, nämligen Devastator Marine :)

Så helt om helt, ett mycket bra och underhållande spel, ser fram emot en uppföljare.

Samlat betyg: 7.8/10
1