Goldeneye 007

Som jag skrev förut fick jag två spel i present, dags att recensera det ena

Så hade jag av min snälla syster fåt den bärbara versionen av det fantastiska äventyret med James Bond. Jag ploppade i spelet i mitt 3DS och var ivrig att prova det, äntligen hade jag fått ett lite våldsammare spel! Men... Jag skojade bara, inga "men" jag älskade spelet! Jag sögs in i äventyret direkt, i ett spel som såg förvånande snyggt ut för att vara till DS. Inte för att det var särkilt snyggt, men nu är det med andra DS-spel jag jämför!

När jag började spela så var det lite trist, men bara lite, då jag inte såg någon potential i spelet. Men sen kom jag längre in i det och sedan var jag fast! Jag spelade ett par timmar åt gången och det blev bara bättre och bättre ju längre man kom, och det som slog mig var "Oj, va fint det är för att vara ett NDS-spel", även om det var lite fult och odetaljerat. Men jag hade så kul att grafiken inte störde mig alls, fast nog för att jag någon gång märkt att designen inte rullar på perfekt, och något enstaka flimmer har man väl varit med om. Lite jobbig kamera i vissa klipp, men annars funkar det bra, och bara att spela på. Man slutar märka sånt efter att ha spelat ett tag, men jag var ändå kritisk till spelet med tanke på hur kontrollerna förmodligen skulle vara. Och det kommer jag till nu.

Spelkontrollen alltså, den var bra, fungerande, men lite jobbig, då det kändes stelt att använda Y,X,A,B för att röra runt kameran, så som det blir utan två spakar. Men det flöt på och tillslut vänjer man sig och blir vän med kontrollen, och om inte kan man alltid välja att använda pekskärmen som ett alternativ till andra spak. Så det var inte jobbigt efter en liten stund av spelandes, för kontrollen liksom blev naturlig, så man inte tänkte på om den var obekväm eller inte. Man bara spelade. Möjligheten att sikta finns också. Man väljer kontroll efter om man är vänsterhänt eller högerhänt. Jag är ju det sistnämnda så jag fick sikta med L och skjuta med R, och så laddar du om genom att sjuta slut på magasinet eller trycka på vapnet på pekskärmen. Att öppna dörrar fungerar också genom att trycka på skärmen, och plocka upp vapen man hittar från soldater man hittat osv. Men det trista med vapnen är (nej, dom är inte dåliga, det finns många bra) att man bara kan ha två. Sin handpistol och någon annan man hittar. Självklart kan man byta ut sitt andra vapen man hittat mot nytt, och så. Det är fungerande kontroller alltså.

Det finns så otroligt mycket att spela igenom, ett långt spel är vad det är, med en mycket spännande story och det är mäktigt att spela som James Bond, mannen som går in genom än lokal full med ryska soldater, och går ut som ända överlevande. Att ha två skärmar underlättar också då man har en karta synlig hela tiden på pekskärmen som visar fienderna och var dom är. Och en massa tillslag och roliga uppdrag finns, som t.ex att köra tank, men vissa är tråkiga, men för det mesta får man roliga saker och göra, och det är aldrig tråkigt att gömma sig under en stock skjutandes en soldat i benet, medan han går runt och säger "I heard something". Oväntade saker händer, vad sägs som... Nej, ni får spela igenom spelet istället, jag ska inte spoila något här. Ljudet i spelet är bra, inte förträffligt men jag gillar det, ljudet av vakterna som skriker och vapen som avfyras är bra gjort, låter faktiskt realistiskt. Spelet simulerar dina fotsteg vilket inte heller låter helt illa, som t.ex det låter mjukt när du går på gräs och ekande på metall. Däremot hade jag önskar att Bond flåsar lite när man springer. Fast bärbara spel brukar inte ha världens bästa ljud, men det är bra ljud, mycket bra. Att karaktärerna inte rör på munnen när dom pratar är ju lite.. skumt, men jag påminner mig själv vid dessa tillfällen att detta är en remake från N64:an.

Det dåliga med detta spel är oplanerade saker som att när man får stjäla en tank så är den jobbig att styra, och det kan vara obekvämt att byta från peppra till kanon via pekskärmen när en helikopter kommer flygandes. Dessutom, nog för att det finns ett par kuliga saker att göra som t.ex att svara eller ringa i sin mobil via pekskärmen, kan vissa vara jobbiga och onödiga, som till exempel att dom säger åt dig vad du ska göra och varför, så trycker du en gång på skärmen och så händer något stort, och det var hur enkelt som helst, när jag är säker på att det skulle varigt krångligare och mer realistiskt på 64:an som originalversionen var på. Men man tröttnar ej på att skjuta sönder dataskärmar så en fiende ramlar och dör och alla andra får panik. Tyvärr så finns det inte så mycket andra lösningar på saker än dom enformiga som redan finns. Man vill ju själv hitta på lösningar och känna sig stolt!

Min egna åsikt om spelet är mycket bra, tycker den förtjänar ett högre betyg än mitt, men detta är min allmänna åsikt om spelet, dessutom har jag inte kört originalversionen för att se om denna är värd att kallas bättre. Men du som har ett DS borde absolut skaffa detta, går bra att köras på 3DS också! Slå till nu om du gillar FPS med äventyr. Det finns många och bra checkpoints vilket är perfekt för bärbart spelande, då du kan spara nästan närsomhelst. Dessutom ligger ett online-läge och väntar när man klarat ut spelet, som från det jag sett hittills av det verkar okej. Mycket achivements och bonusar för killstreaks och sånt. Roligt att se i ett sånt här spel! Men online har aldrig varit Nintendos starka sida, så den är nog inte superbra.

Plus: Bra online-stöd, massa olika vapen, mycket innehåll, grym story, bra checkpoints, riktigt roligt.

Minus: Dålig design, lite jobbig kamera, delvis dumma fiender, enformiga lösningar.

Grafik: 6.5