Red Dead Redemption

|SPOILERS|
Red Dead Redemption, En av dom bästa spelen som någonsin skapats och definitivt en av Rockstars* bästa titlar.

Det finns knappt något dåligt med detta spelet, atmosfären, storyn, soundtracket, gameplay - allt är perfekt.

Spelet börjar med att huvudkaraktären John Marston går på ett tåg i Blackwater med två bistra karaktärer vid sin sida. John Marston, en före detta gunslinger och gängmedlem som har levt det svåra livet och lämnat det efter att hans gäng lämnade honom då han blev skjuten och lämnad för att dö efter att ett rån gick snett. John startade en familj med gängets prostituerade vid namnet Abigail och tillsammans fick dom sonen John "Jack" Marston Jr.

Dom två bistra männen vid Johns sida är Agent Ross och Agent Fordham, båda är anställda av BIA som är förfadern till FBI. skälet till att dom eskorterar John är för att en av Johns gamla gängmedlemmar har setts i New Austin och BIA tvingar nu John att spåra upp sin gamla partner och döda honom, annars får John aldrig se sin familj igen som BIA tillfångatagit.
Det första kapitlet i spelet som utspelar sig i New Austin flyger förbi fortare än man vill, det händer alltid något nytt och det känns som att man skulle vilja spendera lite mer tid med dom underbara karaktärerna när kapitlet väl tar slut.

Det första kapitlet fokuserar på att fånga Bill Williamson, olyckligt nog så flyr Bill till Mexico och John är hack i häl. I Mexico störtar John en korrupt regering och fångar både Bill och en till gammal gängmedlem. Johns jakt fortsätter fortfarande då ledaren av hans gäng, Dutch van der Linde har setts i dom norra territorierna.
Även detta kapitel känns som det är lite för kort, fast man blir verkligen imponerad av storysvängarna och karaktärsdjupet i detta kapitlet.

Jag kommer inte att avslöja slutet men wow!
Vid detta laget kommer du att älska John som karaktär och den mysiga stämning som finns på slutet, och det är garanterat att du kommer att bry dig när slutet väl kommer. Alla har sin egen reaktion till slutet, själv kändes det som att jag hade ett hål i hjärtat.

Innan spelet släpptes var det många som skämtade om att RDR skulle vara ett nytt GTA fast med hästar istället för bilar, något som jag inte riktigt håller med om. visst, spelet använder Euphoria engine, RAGE och hela vapensystemet påminner väldigt mycket om vapensystemet i GTA IV - men det ser jag som en bra sak.

Spelet utspelar sig i 1911 så om du är en av dom som förväntar sig cowboys som rider förbi med helautomatiska maskingevär så har du kommit fel. I början trodde jag att det skulle vara tråkigt att bara skjuta sega repetergevär men alla vapen har en riktigt fin känsla till sig, det känns verkligen som att vapnen har kraft och tyngd. Det hjälper också när man pangar loss att ljudet är superbt, allt ifrån kanonskott till dialogen i spelet är av riktig bra kvalitet. Även musiken i spelet är riktigt bra, mestadelen av musiken är munspel, fiol, trumma och gitarr, det känns ibland som att musiken är dragen direkt från en gammal cowboyrulle med Clint Eastwood i huvudrollen.

En av skälen till att Red Dead Redemption är ett så bra spel är alla detaljer som Rockstar proppat spelet fullt av, man kan verkligen göra allt i spelet - spela kort, jaga diverse djur, hjälpa personer i nöd, det finns alltid något som händer och man har aldrig tråkigt. Och om du av någon konstig anledning har tråkigt är det bara att hoppa in i multiplayern för lite free roam action eller andra speltyper som gang shootout eller Grab the bag.

Multiplayer funkar väldigt smidigt. Det finns ett rankningsystem och spelaren låser upp karaktärer, smeknamn, vapen och nya riddjur med tiden. Rockstar har ofta playdates med spelarna och det finns speciella helger då det kan vara dubbel XP under en viss tid.
Det finns just nu tre stycken större DLC'er att ladda ner till spelet. alla tre ger nytt material till både singleplayer och multiplayer men det är bara Undead Nightmare som ger en helt ny story till singleplayer. Jag själv rekommenderar att köpa Undead Nightmare så fort som du har klarat av singleplayer kampanjen i Red Dead Redemption. Rockstar har verkligen lyckats med Undead Nightmare och det måste nog vara den köttigaste DLC'n som finns tillgänglig just nu på Xbox LIVE. och för dig som är lite snål med dina hårt tjänade pengar så finns det gratis DLC för dig också.

Red Dead Redemption är absolut det bästa spelet jag någonsin spelet och jag rekommenderar det verkligen till alla som vill ha en actionfylld och underhållande upplevelse.
Var också vänlig att läsa Gamereaktors recension av Undead Nightmare.

Medlemsrecensioner48