Heavy Rain

Jag har bestämt mycket under dem senaste dagarna, spelet har låtit mig göra vad jag vill, jag har följt en otroligt bra story, jag har lekt deckare och njutit av att Heavy Rain verkligen är så bra som folk säger.

Du spelar fyra olika karaktärer med olika egenskaper och perspektiv om vad som händer ,

Norman Jayden jobbar för FBI och han använder sig av ybercool utrustning som får varenda tekniktokiga att tappa hakan. Bland annat ett par förbannat coola brillor som analyserar precis allt det viktiga som annars inte syns. Scott Shelby jobbar som Privatdetektiv och är förbannat lik Martin Beck från Beck serierna. Har en fantastisk design. Om man ska utse en "huvudkaraktär" i spelet så är det Ethan Mars. En kämpande kille som inte ger upp. Madison Paige är en kvinna med svårt att sova. Det de har gemensamt är att alla letar efter en kidnappare.

Mer vill jag inte säga om karaktärerna.

Heavy Rain kan klassas som ett Peka-och-klicka-äventyrsspel likt Monkey Island och Police Quest spelen men ändå inte på något sätt. Tänk er en deckare fast som spel och mycket bättre än på teve. Det Kanske mest intressanta med spelet Heavy Rain är att dina handlingar påverkar storyn, vem som dör och hur det hela utvecklas samt slutar. Spelet innehåller sex olika slut beroende på dina handlingar och vilka som dör.

Att säga att Heavy Rain är svårt är att ljuga. Du kan aldrig få det klassiska Game over. Alla fyra karaktärer kan dö. Om jag skulle säga att stridsystemet var värdelöst så skulle jag också ljuga. Quick-time events systemet är perfekt, roligt med bland annat Sixaxis Motion Sensitive. Spelet har faktiskt det bästa Quick-time events systemet, då man inte behöver börja om man missar en höger eller en fin Charles Ingvar utan striden forstätter tills någon har vunnit.

När vi kommer till spelet grafik så är det jävligt snyggt. Tyvärr har spelet problem med bilduppdateringen och små lagg. Dock är det inget som direkt irriterar eller drar mycket uppmärksamhet från spelupplevelsen. Bortsett från har Heavy Rain en otroligt känslosam och stämningsfull grafik.

Precis som grafiken är ljudet fantastiskt bra. Det laggar till lite då och då men som helhet är det Stämningsfullt. Musiken är ståtlig.

Heavy Rain är ett spel med flera olika slut vilket förlänger spelet en bit. Jag är personligen nöjd med det jag fick uppleva från spelet med en genomspelning precis som skaparen David Cage hade tänkt. Men för den som vill så finns det mer att utforska.
Grafiken 9/10
Ljud/10/10
Spelbarhet10/10